سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین میراحمدرضا حاجتی

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی در بیان اهمیت «دعا» اظهارداشت: «أواه» به شخصی گفته می‌شود که بسیار اهل دعاست و بخشی از عظمت ابراهیم(ع)، ریشه در اهل دعا بودن او دارد و از این رو، کسی که بسیار اهل دعا باشد «ابراهیمی» خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین میر احمدرضا حاجتی، امام جمعه موقت اهواز، در ادامه سلسله مباحث «مسیر یار»، با اشاره به آیه شریفه «اتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً» اظهارداشت: به ما دستور داده شده است که حضرت ابراهیم(ع) را الگوی خود قرار دهید و آن‌گونه که ابراهیم(ع) حرکت و سیر نموده و زندگی کرده، زندگی کنید.

امام جمعه موقت اهواز، با اشاره به فضائل این پیامبر الهی در قرآن گفت: باید بدانیم چرا خداوند متعال حضرت ابراهیم (ع) را به‌عنوان الگو معرفی کرده و در قرآن کریم فضیلت‌هایی همچون «إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِّلَّهِ حَنِيفًا وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» برای او ذکر شده است.

وی در ادامه با اشاره به حدیث امام علی(ع) مبنی بر «نحن آل ابراهیم» گفت: راز عظمت حضرت ابراهیم (ع) در دو ویژگی است که خداوند منان برای او ذکر می فرماید «إنَّ إبراهیمَ لَأوّاهٌ حَلیمٌ».

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاجتی، در شرح آیه کریمه گفت: حلیم، به معنای سعه وجودی است که موجب صبر و مقاومت انسان در زندگی می‌شود، لکن صفت برتر ابراهیم (ع)، «أواه» بودن اوست که در بیان الهی نیز مقدم شده است.

وی در ادامه گفت: «أواه» به شخصی گفته می‌شود که بسیار اهل دعاست و بخشی از عظمت این پیامبر بزرگ، ریشه در اهل دعا بودن او دارد و از این رو، کسی که بسیار اهل دعاست «ابراهیمی» است.

امام جمعه موقت اهواز با تأکید بر اهمیت دعا اظهارداشت: در عبارتی از ائمه معصومین(ع) آمده است «شِیعَتُنَا كَالنَّحْلِ» و وجه شباهت را نیز اهل زمزمه، مناجات سحر و دعا بودن ذکر کرده‌اند.

وی در پایان به تأثیر قطعی دعا اشاره کرد و با ذکر اشعاری از مولوی گفت: ممکن است رسیدن به مقام ابراهیم برای ما میسر نباشد، اما می‌توانیم و باید «ابراهیمی» باشیم، زیرا:

سايه حق بر سر بنده بود

عاقبت جوينده يابنده بود

گفت پيغامبر که چون کوبي دري

عاقبت زان در برون آيد سري

 

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha