جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حسینی قمی

حوزه/ پول انداختن در صندوق صدقات یا کمک کردن به دیگران از طریق کمیته امداد برای افرادی است که در میان خویشاوندان خود فقیر ندارند و اگر چنین شخصی در میان خویشاوندان باشد باید کمک های خود را به آن شخص داد گرچه تنبلی اجازه نمی دهد که چنین کاری انجام دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»حجت الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی در سخنرانی پنجمین روز از ماه مبارک رمضان که در مسجد اعظم حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با بیان اینکه شیطان به هنگام انفاق کردن انسان را وسوسه می کند که اگر انفاق کند فقیر خواهد شد، عنوان کرد: برخی چنین تصور می کنند که کار خیر را فقط در بیرون از خانواده است که می توان انجام داد.

وی افزود: برای برخی افراد کمک به فرزندان و همسر چنان سخت و سنگین است که گمان می کنند که جان خود را داده اند و این در حالی است که پیامبراکرم(ص) می فرماید بدترین مردم کسی است که کاری انجام دهد تا فرزندان و همسرش محتاج دیگران شوند.

خطیب حوزوی گفت: بعضا برخی افراد درباره اشخاص نیازمند چنین استدلال می کنند که آن شخص به دلیل این که برادرانش یا فرزندانش وضعیت مالی مناسبی دارند نیاز به کمک مالی ندارد و می تواند از خویشاوندان خود کمک گیرد در حالی که چنین سخنی اشتباه است و ما حق نداریم چنین عملی انجام دهیم زیرا امکان دارد آن شخص  نتواند از خانواده اش کمک گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی با اشاره به اولویت داشتن کمک به خویشاوندان بیان کرد: زمانی که بحث از اطعام یا افطار می شود سریعا کمیته امداد به ذهن مردم متبادر می شود، در حالی که پول انداختن در صندوق صدقات یا کمک کردن به دیگران از طریق کمیته امداد برای افرادی است که در میان خویشاوندان خود فقیر ندارند و اگر چنین شخصی در میان خویشاوندان باشد باید کمک های خود را به آن شخص داد گرچه تنبلی اجازه نمی دهد که چنین کاری انجام دهیم.

وی با بیان اینکه اطعام دادن به اغنیا نیز دارای اجر و ثواب است، یادآور شد: نباید اینگونه تصور شود که اطعام صرفا برای فقرا است،  اما متاسفانه برخی چنین تصور می کنند که به طور مثال فلان شخص چون برادرش تمکن مالی بالایی دارد، نباید به او اطعام دهند. امام صادق(ع) می فرمایند، میهمان حقش بیش از میزبان است، زیرا میهمان با آمدنش برای میزبان روزی می آورد و هنگام رفتنش گناهان میزبان را از بین می برد.


کد خبر: ۳۱۳/۵۶

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha