شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز یکی از رسالت های مهم حوزه انقلابی، تقویت بنیان های معرفتی جامعه است.

حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،با اشاره به بیانات بسیار مهم مقام معظم رهبری در دیدار اخیر طلاب و فضلای حوزه با ایشان اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر، با تعابیر مختلفی از حوزه انقلابی یاد نموده و در جلساتی که با طلاب و فضلا و نیز اساتید و شخصیت های مطرح حوزوی داشته اند بر اهمیت توجه ویژه به این مقوله تاکید کرده اند.

وی افزود: ایشان حتی از کسانی که فضلا و اساتید انقلابی را تندرو خوانده اند ، انتقاد کرده و تاکید داشتند که تندرو دانستن این ها سخن نادرستی است.

قائم مقام موسسه امام خمینی(ره) همچنین گفت: انقلابی بودن برخلاف نظرو تلقی برخی ، یک امر احساسی صرف نیست، بلکه بنیانی معرفتی دارد، چه آن که حوزه انقلابی هم حوزه ای است که به لحاظ معرفتی تئوری انقلاب و ولایت فقیه را با مبانی مستحکم عقلی و نقلی در سطوح مختلف مورد توجه قرار داده و تبیین می کند.

وی اضافه کرد: آن چه مهم است این که اندیشه و دکترین حضرت امام(ره) در باب ولایت فقیه در سطوح مختلف حوزه باید تدریس شود و در این باره شاگردان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی همچون مرحوم آیت الله مومن بسیار کار کرده اند که می تواند برای طلاب و اساتید جوان حوزه، الگوی بسیار خوبی باشد.
وی گفت: اهمیت کار در این عرصه به این خاطر است تا خروجی حوزه نسل اندیشمند و فضلایی باشد که از عمق جان بر اساس بینش و معرفت ، انقلابی باشند و همین رویکرد را نسبت به جامعه هم دنبال نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین رجبی همچنین بیان داشت: حوزه علاوه بر آن که بر اساس معرفت انقلابی باقی مانده و به فعالیت می پردازد، جامعه ما را نیز بر اساس مبانی معرفتی مستحکم  تقویت می کند به نحوی که نسل انقلابی تراز انقلاب محصول آن باشد و از این حیث اگر حوزه بر اساس یک بینش معرفتی عمیق ، بُعد انقلابی بودن را واجد نباشد، نمی تواند جامعه را این گونه تربیت کند.

وی افزود: از این منظر باید گفت که فرمایش مقام معظم رهبری سخن بسیار حکیمانه ای است که بر اساس بینش و معرفت ، باید روحیه انقلابی بودن در خود حوزه تثبیت شده و در سطح جامعه این اندیشه پمپاژ شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: در طول دوران پس از انقلاب نیز اگر ما دقت کنیم به خوبی متوجه می شویم که روند تحولات بر اساس روحیه انقلابی بوده که خودش ریشه در معرفت عمیق داشته است.
وی با اشاره به این که انقلابی بودن به معنای دقیق کلمه باید متاثر و ملهم از دین و کلام قرآن و اهل بیت (ع) باشد، گفت: انقلابی بودن حوزه به معنای اسلامی بودن حوزه به معنای گسترده کلمه است و این ها در یک راستا قرار دارند؛ به این معنا که همان طور که اسلام را باید بر اساس بصیرت و معرفت به جامعه معرفی کرد و نهادینه کرد، انقلابی بودن را نیز باید در همین چارچوب معرفتی و دینی در سطح حوزه و جامعه ترویج و نهادینه کرد تا ان شاءالله هر روز به سوی شکوفایی و پیشرفت بیشتر بر اساس اندیشه و روحیه انقلابی، حرکت کنیم.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha