جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کرسی  علمی ترویجی در نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی

حوزه/ پژوهشگر حوزه علمیه قم گفت: بسیاری از شبکه های ماهواری ای و اینترنتی شبهات بسیاری را در مورد قرآن مطرح می کنند که عمده این شبهات از سوی مستشرقین مطرح می شود و عمده پژوهشگران داخلی نسبت به این شبهات اطلاعی ندارند، لذا اگر بخش قرآنی دفتر تبلیغات در این قسمت ورود پیدا کند باب ارزشمندی برای صدور فرهنگ قرآن و انقلاب به دیگر کشورها باز می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر محمودی امروز در نشست علمی با موضوع رویکردهای جدید قرآن پژوهی مستشرقان که در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، عنوان کرد: مستشرقین در مرحله نخست به ترجمه قرآن روی آوردند و پطرس و دو کشیش انگلیسی و آلمانی و شخصی مسلمان به نام محمد قرآن را به لاتین ترجمه کردند.

وی افزود: قرآن سپس به سفارش مارتین لوتر به آلمانی ترجمه شد، همچنین معجم نگاری لفظی قرآن و معجم نگاری موضوعی قرآن در دهه نوزدهم میلادی به چاپ رسید.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم گفت: کلمات شناسی قرآن، تاریخ شناسی قرآن، روش شناسی تفسیر و دائرة المعارف های قرآنی نیز در زمینه قرآن شناسی توسط مستشرقان تدوین شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی بیان کرد: مراد از کربن نگاری قرآن تشخیص سن پوست های حیوانی که قرآن بر روی آن ها نوشته شده با استفاده از کربن 14 می باشد و با استفاده از این کربن می توان به سن پوست ها پی برد.

وی تاکید کرد: جدا کردن سه تکه هر کدام به اندازه یکی سانتی متر مربع از سه برگه متفاوت از یک نسخه قرآنی، ارسال به موسسه مطالعات اشعه ای دانشگاه زوریخ در آلمان و بررسی عمر اشیا از روش های به کار رفته شده است.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم تصریح کرد: با توجه به اینکه تازگی پوست گوسفند برای نگارش بسیار مهم است، محققان متوجه این موضوع می شوند که اگر گوسفند در قرن 4 قمری ذبح شده، در همان زمان نیز مطالب روی پوست آن حک شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی خاطرنشان کرد: کلان پروژه کورپس کورانیکوم در برلین آلمان به پردازش کربن نگاری قرآن پرداخته و این پروژه با هزینه های بسیار زیاد و دقت فراوان به انجام رسیده است، این پروژه از سال 2007 میلادی آغاز شده و تا 18 سال بعد از آن یعنی با سال 2025 ادامه خواهد داشت.

وی مطرح کرد: ابطال توهم مسیحیان به نگارش قرآن پس از یک یا دو قرن بعد از رحلت پیامبر(ص) و نسبت دادن آن به ایشان، استفاده از نسخه های خطی کوفی و حجازی تا قرن 4 قمری، صرف هزینه زیاد برای آن و پرداختن اشخاص غیرمسلمان به این کار که حکایت از اهمیت قرآن در نزد آنان دارد از نقاط قوت پروژه کربن نگاری به حساب می آید.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم ادامه داد: ارائه نتایج در سایتی مستقل، قصد استفاده از همه مراکز علمی که تمایل به همکاری دارند، عدم وجود نیت سوء در فعالان اصلی این پروژه در ظاهر، شناخت بیشتر و بهتر ملت های غربی نسبت به قرآن و بسترسازی برای تعامل بیشتر کشورهای غربی با کشورهای مسلمان درباره باورهای قرآنی از دیگر نقاط قوت پروژه کربن نگاری قرآن است.

حجت الاسلام والمسلمین محمودی اضافه کرد: پروژه کربن نگاری قرآن نقاط ضعفی نیز دارد که ظنی و غیر قطعی بودن این روش و وجود احتمال خطا در آن، استفاده نکردن از نسخه های خطی موجود در کشور ایران، عدم دسترسی به نسخه های خطی دوران پیامبر(ص)، قابل استفاده نبودن آن قسمتی از قرآن که مورد آزمایش قرار گرفت و نگاه تاریخی نه قدسی به قرآن از جمله این ضعف ها به شمار می آید.

وی یادآور شد: بسیاری از شبکه های ماهواری ای و اینترنتی شبهات بسیاری را در مورد قرآن مطرح می کنند که عمده این شبهات از سوی مستشرقین مطرح می شود و عمده پژوهشگران داخلی نسبت به این شبهات اطلاعی ندارند، لذا اگر بخش قرآنی دفتر تبلیغات در این قسمت ورود پیدا کند باب ارزشمندی برای صدور فرهنگ قرآن و انقلاب به دیگر کشورها باز می شود.

این پژوهشگر حوزه علمیه قم اظهار داشت: امام خمینی(ره) نیز تاکید کرده اند که ما برای انتقال مفاهیم ارزشمند اسلام به دنیا نیازی به جنگ و خون ریزی نداریم، بلکه برای این امر باید گفتمان سازی صورت گیرد.

 

۳۱۳/۵۶

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha