سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حسین فرج نژاد

حوزه/ منتقد عرصه سینما گفت: در سینمای غرب، دین به عنوان برنامه جامع زندگی به سکولاریسم و سبک زندگی مادی، احکام الهی به سبک زندگی مادی، نبوت به تجربه عرفانی و دینی شخصی تبدیل می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حسین فرج نژاد در نشست علمی «بازنمایی مفاهیم قرآنی در سینمای غرب» که به همت مرکز فرهنگی هنری در حاشیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، با بیان این که حدود ۳ هزار آیه از آیات قرآن درباره تاریخ است، اظهار داشت: قرآن کتاب زندگی و دین برنامه زندگی است و لذا مفاهیم اصلی که در قرآن طرح شده، مهمترین مفاهیمی است که همه افراد بشر به آن نیاز دارند. 
وی با بیان این که ۵۰۰ آیه از آیات قرآن سبک زندگی اسلامی غیراحکامی است، گفت: مفاهیم اصلی که در آیات مکی مطرح می شود، توحید و نبوت و معاد است، لذا در این آیات اصول کلی و بنیادی سبک زندگی بیان می شود و در آیات مدنی قرآن کریم سبک زندگی به نحو بارزتری ساحات زندگی انسان را پوشش می دهد.
فرج نژاد اظهار کرد: حدود ۲ هزار آیه قرآن در مورد معاد است و به این علت که در مسیحیت موضوع حائز اهمیتی است. درباره نظامات سیاسی و اجتماعی در قرآن حدود هزار آیه قرآن وجود دارد و لذا مسئله مهمی است و بیش از ۳۰۰ آیه اقتصادی در قرآن وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه خداشناسی از مسائل کلیدی قرآن کریم است، افزود: تمدن و سینمای غرب خداگرایی را به ملی گرایی و نژادگرایی تغییر داده و هستی شناسی جامع را به جهان مادی تغییر دادند و خدای جهانی را به خدای ملی تغییر و انسان را به بشر مادی کوتاه بین تغییر دادند، همچنین معاد را به بهشت زمینی یا معاد بسیار کوچک دیگری تغییر دادند و منجی هدایت گر را به موعود قومی تغییر دادند.
این منتقد عرصه سینما تصریح کرد: در سینمای غرب، دین به عنوان برنامه جامع زندگی به سکولاریسم و سبک زندگی مادی، احکام الهی به سبک زندگی مادی، نبوت به تجربه عرفانی و دینی شخصی تبدیل می شود و آخر الزمان به آخر زمین تغییر دادند اما عصر به منجی زمینی، جهاد به داعش یا تصامح تغییر داده شده است.
وی افزود: در سینمای غرب تاریخ مقدس به تاریخ قوم خاص تقلیل داده شده است، همچنین تفریح و تذکار به سرگرمی و وقت گذرانی تقلیل داده شده است.
فرج نژاد اظهار داشت: گاهی برای بهتر شدن اخلاق یا زندگی سکولار، خداوند را یک فرد در نظر می گیرند و نگاه ابزاری به خداوند است و یک عقل کاملاً سطح پایین را به بشر نشان می دهد.
وی با بیان این که نباید اساس اصلی هنر سینما را فراموش کنیم، گفت: وضعیت فکر جامعه بسیار تأسف بار است و دلیل آن، وجود این فیلم های غربی و تحلیلهای سطحی از آن است و در برخی بحث های غیر مفید غرق شده و از جوانان غافل شدیم، لذا اساس اصلی هنر سینما را فراموش نکنیم.
این منتقد عرصه سینما تصریح کرد: چه زمانی انسان را برتر از خدا می دانند و چه زمانی سند ۲۰۳۰ رو می توانند امضا کنند که این سند ورود صد در صد تمدن غرب به ساحت انسان است.
وی با بیان این که دانشگاه ادیان به خطا می رود و به تبعی از دانشگاهی است که ناقص متولد شد، افزود: در مشهورات غلط دانشگاهی و تمدن غرب اندیشه کنیم و طرح نو ارائه دهیم؛ نسل ما در دامن تمدن غرب سوخت و اینکه در دانشگاه ادیان و مذاهب که دین مسیحیت و یهودیت هم تراز با اسلام قرار میدهند، بسیار سخیف است و ای کاش تجدید تظر کنند وگرنه نسل جوان بیش از این ها در چاه غفلت فرو می رود.
فرج نژاد اظهار داشت: بحث ما این نیست که توصیف ادیان را نداشته باشیم، بلکه مهم نگاه به دین است؛ غرب اگر توانسته موفق باشد، به این دلیل است که نگاه خود را با آثار فاخر به بشر القا کرده است، پس با توصیف غلط دین مشکل داریم. 
وی خاطرنشان کرد: سینمای غرب آثار جدی و فاخری است و سالانه حدود ۵۰۰ الی ۸۰۰ فیلم تولید می کند و که حدود بیست سی فیلم آن جدی است و دنیا را تحت تأثر قرار می دهد؛ سینمای آرمانی ما سینمای غرب نیست چون تفکر سست بنیاد هستند و ظاهر زیبایی دارد اما درون آن قوی نیست؛ سینمای ایران در طول ۴۰ سال گذشته قوت بسیار جدی داشته است اما جناح عقلانی و متفکر جهان به این اذعان دارد که سینمای ایران در این چهل سال در حوزه تاریخ مقدس و دفاع مقدس حرف های جدی برای گفتن دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha