جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
ایت الله خاتمی

حوزه/ امام جمعه موقت تهران گفت: حضرت امام صادق (ع) حوزه های علمیه را به خانه ها انتقال داد و امروز جامعه اسلامی بیش از پیش نیازمند حرکت ماندگار و ارزشمند آ« حضرت است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از قزوین، به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) مراسمی صبح امروز از سوی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین و با حضور جمعی از مردم ولایتمدار و عاشق خاندان اهل بیت(ع)، روحانیون، ائمه جمعه وجماعات، طلاب و اساتید مدارس علمیه قزوین، در مسجد شیخ الاسلام برگزار شد.

در این مراسم آیت الله سید احمد خاتمی ضمن تسلیت ایام سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) به مناسبت های مهم این ماه پرداخت و بیان کرد: در این تیرماه حوادث رخدادهای مهمی در نظام جمهوری اسلامی رقم خورد که به شهادت حضرت آیت الله بهشتی و 72 تن از یاران ایشان، سوء قصد به جان رهبر معظم انقلاب اسلامی، سقوط هواپیمای مسافربری توسط ناوگان آمریکای جنایتکار و شهادت 298 نفرمنجر شد.

امام جمعه موقت تهران ضمن تحسین نامگذاری هفته حقوق بشر از  6 الی 12 تیر ماه، بیان کرد: ابتکار ارزشمندی در این مسئله بنام انجام گرفت تا همه ملت های دنیا بدانند که جنایات و کشتار  آمریکای جنایتکار محدود به ایران اسلامی نیست، بلکه در سراسر کشورهای مختلف بوده که نمونه آن 50 هزار نفر در یمن که توسط آمریکای جنایتکار به شهادت رسیدند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: 17 هزار نفر مردم مظلوم و بی دفاع یمن  توسط داعش های وطنی و منافقین به شهادت رسیدند که همه این نقشه ها و طراحی های ناجوانمردانه توسط کشور آمریکا آنجام می شود، چرا که اتاق جنگ یمن در کشور آمریکای جنایتکار است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور  در ادامه به شهادت امام صادق (ع) پرداخت و بیان کرد:حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) ۴ هزار شاگرد را تربیت کرد در شرایطی که مدینه زمان پیامبر (ص) بسیار کوچک و حتی از یک روستا کوچک‌تر بود، اما هزاران شاگرد تعلیم یافتند و امام جعفر صادق (ع) حوزه های علمیه را به خانه ها انتقال داد و امروز جامعه اسلامی بیش از پیش نیازمند حرکت ماندگار و ارزشمند این امام همام است.

وی با بیان اینکه امام هرچند حوزه نداشت، اما حوزه را به خانه‌ها برد و گروه های مختلفی شاگردان امام را تشکیل می‌دادند که از بزاز، لباس فروش، روغن فروش، صراف و صنوف مختلف در میان شاگردان امام حضور داشتند، اظهار کرد: هنر حضرت امام صادق (ع) این بود که توانست این مراکز علمی وپژوهشی را به خانه ها انتقال داد و امروز هم حوزه های علمیه سراسر کشور باید به دنبال این مسئله باشند که راه و سیره حضرت را طی نمایند. ما امروز به طلبه‌های مهذب و توانمند نیاز داریم تا برای گسترش فرهنگ دینی، فرهنگ حوزه علمیه را به خانه‌ها ببریم و برای گسترانیدن فرهنگ حوزوی در میان جامعه  تلاش کنیم.

امام جمعه موقت تهران به ترویج کار فرهنگی در جامعه اسلامی پرداخت و بیان کرد: حضرت امام جعفر صادق (ع) کار فرهنگی را یک کار زیربنایی و اصیل می دانستند و مسیری که این امام همام در بخش فرهنگ تلاش داشتند کمتر از قیام خونین سالار شهیدان نبود، چرا که فعالیت های فرهنگی بسیار ماندگار است .

آیت الله خاتمی ضمن انتقاد از عدم توجه به فرهنگ کتابخوانی در جامعه اسلامی، خاطرنشان کرد: امروز بازار کتابخوانی بسیار کساد شده و فضای مجازی جولانگاه اخبار و شایعات بی پایه واساس شده است؛ امروز فضای مجازی پیامدهای زیادی دارد و موجب شده حتی کتابخوانی تحت تأثیر قرار گیرد، در حالی که در فضای مجازی ای کاش دنبال کتاب باشند، اما دنبال شایعات و خبرسازی هستند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور ادامه داد: کسادی کتابخوانی در میان متدینین یک آفت خطرناک است که باید مراقب باشیم و نگذاریم مطالعه در جامعه کم رونق شود و اگر فرهنگ حوزه به خانه‌ها برود مطالعه و کتاب خوانی هم رونق می‌گیرد.

وی ادامه داد: امروز دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی به جان فرهنگ اصیل اسلامی و انقلابی ما افتاده اند و برنامه های آنها هیچ گاه بی حساب و کتاب نبوده و در تلاش هستند که شکاف بین مردم و مسئولین ایجاد نمایند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ضمن توصیه به ائمه جماعات و روحانیون، بیان کرد: شما روحانیت باید به کارهای فرهنگی یک نگاه عمیق و کاربردی داشته باشید، چرا که سنگر محراب در مساجد، سنگر آدم سازی است و از همین اماکن مقدس می توانید بیش از پیش با مردم و نسل جوان در ارتباط بوده و بتوانید به سوالات و شبهات آنان به خوبی در عرصه های مختلف پاسخگو باشید.

آیت الله خاتمی عنوان کرد: امروز نبض حوزه های علمیه توسط طلاب رقم زده می شود و باید این مراکز و مدارس علمیه به خوبی می توانند تاثیر گذار باشند، لذا باید در عرصه اخلاق و برجستگی علمی سر آمد باشند.

وی ضمن تجلیل از شهر دارالمومنین قزوین و حضور علما و شخصیت های برجسته در این شهر، خاطرنشان کرد: استان قزوین یکی از شهرهای متدین، ولایتمدار و دارای علما  و چهره های ممتاز در عرصه های مختلف بوده که نمونه آن همین حوزه های علمیه این شهر بوده که بسیار بانشاط است.

انتهای پیام

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • از طلاب قم IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۸
    0 0
    آیا طلبه هایی که شاغل نیستندمی توانند در ماه یک کیلو گوشت بخرند؟؟؟؟؟!!!!!!!