شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مبارزه با فساد در قوه قضائیه

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

 

تهران بزرگ‌ترین فروشگاه متحرک دنیا را در اختیار گرفت

هر روز با ورود به یکی از خطوط متروی تهران با تعداد بی‌شماری از زنان دستفروش روبه‌رو می‌شوید که از شیرمرغ تا جان آدمیزاد در بساط‌شان دارند، این زنان روسری، لوازم آرایش، کیف، پیراشکی داغ، ماهی زنده، گزنه تازه جنگل‌های شمال و سنگ مرداب هم در قطار مترو به راحتی می‌فروشند. زنان و دختران بسیاری به صورت روزانه از این روش برای کسب درآمد استفاده می‌کنند، البته به گفته مسئولان شهرداری اکثر این زنان تهرانی نیستند و از شهرستان‌ها راهی تهران شده‌اند، چون به گفته خودشان در این شهر کسی آنها را نمی‌شناسد پس می‌توانند به راحتی کار کنند. آنها شنیده‌اند در تهران پول ریخته اما مجبورند از طلوع صبح تا وقت تردد آخرین قطار مترو کار کنند. افرادی که برای چرخاندن چرخ زندگی‌شان ناچارند ساک‌ها و چمدان‌های بزرگ و سنگین را از این واگن به آن واگن و از این قطار به آن قطار بکشند تا شاید بتوانند اندکی از هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند.البته براساس آمار ارائه‌شده به ازای هر زن دستفروش در مترو، دو مرد دستفروش هم فعالیت می‌کنند که با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت روزانه حداقل پنج تا ۶ هزار دستفروش در متروی تهران درحال کسب‌وکار و فعالیت هستند که شاید حجم حدود دو قطار متروی تهران را به خود اختصاص دهند. این روزها متروی تهران برای دستفروشان مترو و کاسبان این شهر زیرزمینی به بازار سیار و متحرکی تبدیل شده است که خرده‌ریزها و وسایل موردنیاز مردم را عرضه می‌کنند.

 

رئیسی شمشیر را علیه فساد درون قوه‌ای از رو بست

رئیس قوه قضائیه گفت: فساد درون قوه قضاییه به هیچ وجه قابل تحمل نیست و اولین مدعی فساد نیز خود قضات شریف و مسئولان قضایی هستند. قاضی، وکیل، کارشناس، ضابط و همه افراد درگیر در پرونده های قضایی مشمول امر خطیر مبارزه با فساد هستند. حجت‌الاسلام رئیسی، محور دوم تاکیدات رهبر معظم انقلاب را که دغدغه همه مسئولان قضایی است، مساله فساد در قوه قضاییه عنوان کرد و گفت: فساد درون قوه قضاییه به هیچ وجه قابل تحمل نیست و اولین مدعی فساد نیز خود قضات شریف و مسئولان قضایی هستند. قاضی، وکیل، کارشناس، ضابط و همه افراد درگیر در پرونده های قضایی مشمول امر خطیر مبارزه با فساد هستند. در این راستا با همکاری همه بخش های نظارتی داخل قوه قضاییه نظیر مرکز حفاظت اطلاعات و دادسرای انتظامی قضات و همچنین بخشهای بیرونی از جمله نیروی انتظامی، دستگاه های امنیتی و ... کمیته ای فعال خواهد شد که البته جلسات ابتدایی آن برگزار شده است. حجت‌الاسلام رئیسی با تاکید بر عزم جدی همه اجزای قوه قضاییه برای اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری تصریح کرد: امروز اولویت اول کشور، مقاومت و ایستادگی، رونق تولید، معیشت مردم و صیانت از ارزش پول ملی است. بر این اساس از همه بویژه مسئولان دستگاه های مختلف می خواهم که ضمن پرداختن به این اولویت ها، از هر گونه حاشیه سازی پرهیز کنند. طرح برخی مسائل در سطح افکار عمومی هیچ مشکلی را رفع نمی کند بلکه صرفا موجب نگرانی بی جهت مردم می شود. بر همین اساس باید اگر مساله ای هم وجود دارد، بین مسئولان قوا و دستگاه ها در دیدارها و جلسات مطرح شود تا راه حل ها نیز به درستی مورد بررسی قرار گیرد.

 

ایران سکوی نخست علمی خاورمیانه را از آن خود کرد

تجزیه و تحلیل آمار و ارقام رتبه‌بندی سایمگو در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد ایران به مقام نخست تولیدات علمی در سطح کشورهای آسیای غربی رسیده است. جدیدترین رتبه‌بندی سایمگو برای سال ۲۰۱۸ که به تازگی منتشر شده بیانگر آن است که ایران در سال ۲۰۱۸ به مقام نخست تولیدات علمی در سطح کشورهای آسیای غربی رسیده است.سایمگو یکی از جدیدترین و جامع‌ترین نظام‌های رتبه‌بندی پژوهشی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهش‌محور در جهان است. ترکیه با یک اختلاف تقریباً ۱۵ هزار مقاله‌ای در جایگاه دوم نظام رتبه‌بندی سایمگو قرار گرفته و دانشمندان این کشور با تولید و ارائه ۴۵ هزار و ۵۸۲ مقاله که ۳۹ هزار و ۸۴۷ عدد آن قابل استناد بوده، حائز مقام دوم شده‌اند.کشور عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی، کشورهای مصر، عراق، امارات متحده عربی، اردن، قطر، لبنان، عمان، کویت، سرزمین‌های اشغالی، بحرین، یمن و سوریه به ترتیب بعد از ایران و ترکیه در جدول سایمگو جای گرفته‌اند و بدین ترتیب، ایران در میان ۱۶ کشور آسیای غربی مقام نخست تولیدات علمی را به خود اختصاص داده است.داده‌های سایمگو نشان می‌دهند عربستان سعودی تنها با ارائه ۲۳ هزار و ۴۶۹ مقاله که ۲۱ هزار و ۵۹۸ عدد آن قابل استناد بوده، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.رژیم صهیونیستی و کشورهای مصر، عراق، امارات متحده عربی، اردن، قطر، لبنان، عمان، کویت، سرزمین‌های اشغالی، بحرین، یمن و سوریه به ترتیب ۲۲ هزار و ۷۲۴ مقاله، ۲۲ هزار و ۱۸ مقاله، ۸ هزار و ۴۸۶ مقاله، ۷ هزار و ۲۹۷ مقاله، ۴ هزار و ۵۰۵ مقاله، ۳ هزار و ۹۷۱ مقاله، ۳ هزار و ۵۶۸ مقاله، ۱۹۹۰ مقاله، ۱۹۵۳ مقاله، ۸۴۳ مقاله، ۶۸۳ مقاله، ۵۳۳ مقاله، ۴۴۶ مقاله، ارائه و منتشر کرده‌اند.در یک بررسی کلی‌تر میان ۱۵۵ کشور جهان، ایران جایگاه شانزدهم جهان را به خود اختصاص داده است؛ تولیدات علمی کشورهای آمریکا، چین و انگلیس صدرنشین این نظام رتبه‌بندی است که جایگاه نخست تا سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

 

مصر عامل ثبات ایران اسلامی را جار زد

یک روزنامه عربی با بیان اینکه جنگ علیه ایران محبوبیتش را در منطقه افزایش می دهد، نوشت: هیچ چیزی مانند «تشیع» ثبات ایران را در مقابل تهدیدهای آمریکا حفظ نمی کند. روزنامه القدس العربی با اشاره به تهدیدهای دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا علیه ایران، طی یادداشتی به قلم «عبدالحلیم قندیل»، روزنامه نگار مصری نوشت: ترامپ نمی تواند با ایران جنگ کند و تهدیدهای او علیه این کشور فرقی با تهدیدهای توخالی و جنگ طلبانه وی علیه کره شمالی و ونزئولا ندارد.این روزنامه چاپ لندن بیان داشت: تهدیدهای ترامپ علیه ایران و تحریم هایش تأثیری بر این کشور نخواهد داشت و خطری نظام تهران را نمی تواند تهدید کند؛ زیرا هیچ چیزی مانند مکتب تشیع نمی تواند ضامن ثبات داخلی ایران شود؛ به ویژه که این کشور اکنون شیعیان کشورهای عربی را نیز به خود جذب کرده است.القدس العربی ادامه داد: آمریکا با ایران وارد جنگ نخواهد شد و اگر هم احتمال اقدام نظامی علیه این کشور می رود، عملیات محدودی است که موجب خواهد شد ایران به عنوان پیروز این عملیات معرفی شود و محبوبیتش در منطقه نیز بیشتر خواهد شد.

 

بازهم رسوایی برای فیس بوک جریمه برید
سازمان نظارت بر حفاظت ازاطلاعات کاربران در ایتالیا جریمه ای یک میلیون یورویی برای فیس بوک تعیین کرده است. این جریمه به دلیل نقض قوانین حفظ حریم شخصی کاربران ایتالیایی و در خصوص رسوایی «کمبریج آنالایتیکا» اعمال شده است.سال گذشته مشخص شد شرکتی به نام کمبریج آنالایتیکا در سال ۲۰۱۵ از اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر فیس بوک سواستفاده کرده است.البته این رسوایی قبل از اجرایی شدن قوانین GDPR اتحادیه اروپا اتفاق افتاده است و به همین دلیل مبلغ جریمه فیس بوک چندان هنگفت نیست. طبق قوانین GDPR اتحادیه اروپا نقض حریم شخصی اطلاعات کاربران جریمه ای تا ۴ درصد از درآمد سالانه شرکت‌های فناوری را در پی دارد.سخنگوی فیس بوک در این باره گفت: ما قبلاً نیز گفته‌ایم و آرزو می‌کنم می‌توانستیم درباره ادعاهای مربوط به رسوایی کمبریج آنالایتیکا در ۲۰۱۵ میلادی تحقیقات بیشتری انجام دهیم. اما به هرحال شواهد حاکی از آن است که در این رسوایی اطلاعات هیچیک از کاربران ایتالیایی فاش نشده است. در این رسوایی فقط اطلاعات کاربران آمریکایی فاش شده بود.

 

ایران استارت بومی‌سازی واگن را زد

قرارداد ساخت یک رام قطار مترو برای استفاده در خطوط مترو, بین شهرداری تهران و معاون علمی رئیس جمهور امضاء شد. آیین انعقاد قرارداد ساخت یک رام قطار مترو برای استفاده در خطوط مترو تهران با حضور حناچی شهردار تهران و سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور برگزار شد. در این مراسم پیروز حناچی شهردار تهران با بیان اینکه پیرو توافق‌نامه‌ای که در سال ۹۷ فیمابین شهرداری تهران و معاونت علمی ریاست جمهوری منعقد شد، امروز ساخت یک رام قطار مترو در دستور کار قرار گرفت.وی با بیان اینکه در سال رونق اقتصادی بر آن شدیم که با استفاده از توان داخلی، مترو را توسعه دهیم، گفت: در حال حاضر دو میلیون سفر توسط مترو انجام می‌شود که با توجه به آماده بودن زیرساخت‌ها هدف‌گذاری ما ۶.۵ میلیون سفر در روز است.بر اساس این قرارداد، مقرر شد که معاونت علمی ریاست جمهوری ظرف مدت ۱۸ ماه نسبت به ساخت یک رام قطار اقدام کرده و آن را پس از تست‌های استاندارد، به شهرداری تهران تحویل دهد.

 

نان پشت درب تورم ایستاد

نایب رئیس اتاق اصناف کشور با بیان این که افزایش قیمت نان در مرحله مذاکره است گفت: هنوز هیچ مصوبه‌ای در این رابطه به دست اتاق اصناف ایران نرسیده است. ابراهیم درستی نایب رئیس اتاق اصناف کشور در گفتگو با تسنیم در واکنش به موضوع افزایش قیمت نفت نان گفت: فعلا در حال مذاکره برای افزایش قیمت نان هستیم و هنوز هیچ مصوبه‌ای در این رابطه به دست اتاق اصناف ایران نرسیده است.وی افزود: قیمت نان در سراسر کشور به ویژه در نانوایی‌های بدون مجوز به صورت غیرکارشناسی افزایش یافته است، اما همانطور که استانداری نیز اعلام کرده هنوز هیچ مصوبه‌ای برای افزایش رسمی قیمت نان نداریم.نایب رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: صحبت‌هایی درباره افزایش قیمت نان صورت گرفته، اما هنوز مصوبه‌ای در این باره نیامده و قیمت‌هایی که در بازار مشاهده می‌شود غیرکارشناسی است.وی تصریح کرد: چهار سال است که قیمت نان به نفع نانوایی‌ها افزایش نیافته، اما هزینه‌های تولید آن‌ها بالا رفته است؛ سال قبل قرار بود ۱۵ تا ۲۰ درصد قیمت نان افزایش یابد، اما دولت مخالفت کرد.وی گفت: در هر حال یا باید قیمت نان افزایش یابد یا معافیت‌های خاصی به لحاظ بیمه، مالیات و ... برای نانوایان در نظر گرفته شود تا این قشر زحمتکش نیز آسیب نبیند.

 

ایرانی‌ها رکورد گینس را زدند

طبق گفته‌های مدیر ‏عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، میزان مصرف بالای بنزین در ایران با تعداد خودرو‌های موجود سازگاری ندارد و این عدد را ‏می‌توان در گینس به‌عنوان آماری منفی ثبت کرد. ‏ ‏مصرف سوخت در خودرو‌های داخلی به مرز نگران‌کننده‌ای رسیده است. به‌طور میانگین خودرو‌های داخلی در هر ‏‏١٠٠ کیلومتر حدود ٧,٥ لیتر بنزین می‌سوزانند، درحالی‌که متوسط جهانی مصرف بنزین ٥.٥ لیتر برآورد می‌شود. آن‌گونه که ‏آمار‌ها نشان می‌دهد میزان مصرف بنزین از حدود ٦٧‌میلیون لیتر در‌سال ٨٧ حالا به ٩٤‌میلیون لیتر رسیده است.رشد نزدیک ‏به ٤٩ درصدی مصرف در ١٠‌سال گذشته، حالا خودکفایی تولید بنزین را به چالش کشیده است، آن هم درست در شرایطی که ‏ایران شدیدترین تحریم‌ها را تجربه کرده و برای واردات بنزین با موانع بزرگی دست و پنجه نرم می‌کند. طبق گفته‌های مدیر ‏عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، این میزان مصرف با تعداد خودرو‌های موجود سازگاری ندارد و این عدد را ‏می‌توان در گینس به‌عنوان آماری منفی ثبت کرد. ‏ ‏

 

کانادا نئونازی ها را تروریست خواند

درحالی که تروریست های نژادپرست و حامیان برتری نژادسفید تاکنون حملات متعددی در غرب مرتکب شده اند اما این نخستین باری است که دولت کانادا یک گروه نژادپرست را در فهرست تروریستی قرار می دهد. گزارش ها حاکی است حزب نئونازی و شاخه مسلح حزب «خون و افتخار و جنگ 18» در کانادا در فهرست گروه های تروریستی قرار گرفته است. این اولین باری است که دولت کانادا یک حزب نژادپرست را در این فهرست قرار می دهد. کانادا 60 حزب دیگر از جمله بوکوحرام، القاعده و داعش را در این فهرست داده است. براین اساس تسلیحات این گروه باید مصادره شده و سازمان هایی که به این حزب کمک رسانی کنند مجرم شناخته می شوند.دولت کانادا اعلام کرد: این حزب یک شبکه نئونازی بین المللی بوده و ایدئولوژی آن از آموزه های ملی سوسیالیست آلمان نازی گرفته شده است و یک شاخه مسلح می باشد.لازم به ذکر است حزب نژادپرست مذکور نخستین بار توسط ایان استوارت دونالدسون در سال 1987 در انگلستان تاسیس شد. این فرد رهبر یک باند موسیقی راک نفرت محرو بود. گروه نام خود را از شعارهای جنبش جوانان هیتلر گرفته بود و اعضای آن برای سال ها قتل و بمب گذاری مرتکب شدند.

 

تهران روی نوار قرمز ایستاد

مرکز پایش آلودگی هوای تهران اعلام کرد: شاخص کیفی هوای پایتخت در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶۰ بوده که وضعیت قرمز و برای همه افراد ناسالم است.معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران اعلام کرد: وضعیت کیفی هوای تهران برای همه ناسالم بوده است.محمد رستگاری افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته سه آلاینده در هوای تهران از حد مجاز فراتر بوده است. آلاینده ازن ۱۶۰ (ناسالم برای همه)، آلاینده ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون ۱۱۳ (ناسالم برای گروه‌های حساس) و آلاینده دی‌اکسید نیتروژن ۱۰۵ (ناسالم برای گروه‌های حساس) اندازه‌گیری شده است. شاخص آنلاین آلاینده ازن در ایستگاه دانشگاه شهید بهشتی ۲۰۰ و در ایستگاه ژئوفیزیک ۲۰۲ ثبت شده که نشانگر وضعیت بنفش در این دو ایستگاه است.

 

مرگ و میر تهرانی ها مشخص شد

سعید خال مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با اشاره به آمار ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸ اظهار کرد: از ابتدای امسال ۱۳ هزار و ۸۸۴ نفر در پایتخت فوت کردند.وی با بیان اینکه از این تعداد ۲۲۷ نفر نوزاد بودند، اضافه کرد: ۷ هزار و ۹۹۴ نفر از فوت شدگان را آقایان و ۵ هزار و ۶۶۳ نفر را خانم‌ها به خود اختصاص داده اند.مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) با بیان اینکه رده سنی ۵ تا ۹ سال کم‌ترین میزان فوت شدگان را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: در مجموع از ابتدای امسال ۸۲ نفر در این رده سنی جان خود را از دست داده اند که شامل ۴۳ فرد مذکر، ۳۲ فرد مونث و ۷ نوزاد می‌شود.خال با اشاره به کمترین و بیشترین علت فوت در مدت یاد شده عنوان کرد: بیماری سل دستگاه تنفسی با یک مورد فوتی (مونث) کمترین میزان علت فوت را به خود اختصاص داده است، در عین حال هزار و ۳۴۳ نفر به علت نارسایی تنفسی (بیشترین میزان فوتی ها) به تفکیک ۵۵۸ نفر خانم، ۷۶۸ نفر آقا و ۱۷ نوزاد جان خود را از دست داده اند.وی با بیان اینکه کمترین تعداد متوفیات در منطقه ۲۱ اعلام شده است، گفت: در این منطقه تعداد فوتی‌ها در مجموع ۸۷ نفر به تفکیک ۵۱ نفر مذکر و ۳۶ نفر مونث بوده است.به گفته مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) همچنین منطقه ۴ با ۹۲۹ مورد فوتی به تفکیک ۵۴۵ نفر آقا، ۳۷۹ نفر خانم و ۵ نفر نوزاد بیشترین تعداد فوتی را به خود اختصاص داده است.مدیر عامل سازمان بهشت زهرا (س) به کمترین و بیشترین علت فوت طی سه ماه یاد شده اشاره کرد و گفت: رماتیسم قلبی مزمن با یک مورد فوتی (مذکر) کمترین میزان علت فوت را به خود اختصاص داده است، در عین حال هزار و ۲۸۳ نفر به علت سکته قلبی (بیشترین میزان فوتی ها) فوت کردند که به تفکیک شامل ۵۰۷ زن و ۷۷۶ مرد می‌شود.

 

سردار کمالی آب پاکی را روی دست مشمولان ریخت

به‌دنبال انتشار برخی شایعات در مورد احتمال از سرگیری طرح فروش سربازی، بخشش اضافه‌خدمت غایبان و معافیت‌های جدید سنی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که نه‌تنها هیچ تصمیمی در مورد ارائه تسهیلات به سربازان غایب اتخاذ نشده، بلکه به‌زودی برخورد با این افراد تشدید نیز خواهد شد.سردار موسی کمالی درباره بخشش اضافه خدمت سربازان غایب اظهار کرد: برابر قانون، سربازانی که تا سه ماه غیبت از سربازی داشته باشند، سه ماه اضافه خدمت، سربازانی که از سه ماه تا یک سال غیبت داشته باشند شش ماه اضافه خدمت و سربازانی که بیش از یک‌سال غیبت داشته باشند علاوه‌بر شش ماه اضافه خدمت، مشمول مجازات‌های مربوط به سربازان فراری نیز می‌شوند.وی با بیان این‌که در گذشته طی چندین مرحله اضافه خدمت‌های ناشی از غیبت سربازان بخشیده شده بود، اظهار کرد: اما دیگر خبری از چنین بخشودگی‌ها و تسهیلاتی نخواهد بود و بخشودگی اضافه خدمت‌های ناشی از غیبت، دیگر تکرار نخواهد شد و تنها آن دسته از سربازانی که به سربازی اعزام شده و دارای حسن انجام وظیفه و اخلاق باشند با تشخیص فرمانده معادل دو سوم از اضافه خدمت ناشی از غیبتشان بخشیده خواهد شد و بجز آن هیچ بخشش دیگری وجود ندارد.

 

بهزیستی خیریه‌ها را از کف خیابان‌ها جمع کرد

مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مراکز و موسسات غیردولتی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه جمع‌آوری کمک‌های مردمی در خیابان با ادعای داشتن مجوز از سوی سازمان بهزیستی کشورخلاف قانون است، گفت: از نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های نظارتی درخواست کرده‌ایم که هر جا چنین مواردی را مشاهده کردند، بلافاصله شماره ثبت خیریه را به ما اطلاع دهند. مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مراکز و مؤسسات غیردولتی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ مؤسسه خیریه و سازمان مردم نهادی از بهزیستی مجوز دریافت کمک از مردم در سطح شهر را دریافت نکرده است، اظهار کرد: هیچ مؤسسه وابسته به بهزیستی تحت هیچ شرایطی اجازه ندارد جلوی مردم را در خیابان بگیرد. اگر چنین چیزی به ما گزارش شود و مؤسسه مذکور متعلق به ما باشد، بلافاصله مجوز مؤسسه باطل می‌شود. به گفته وی زمان تمدید مجوزهای مؤسسات خیریه نیز محدود شده است، این درحالیست که قبلاً این زمان نا محدود تعریف شده بود، اما این محدودیت هم باعث شده تا اگر شاخص‌ها تضمین نشود، برای تمدید مجوز خیریه این مؤسسات با موانعی رو به رو شوند. سعی ما بر این است که نظارت هوشمند راه بیندازیم و تا جایی که امکان دارد طرح «خود نظارتی» را راه بیندازیم. چندین سامانه در این خصوص طراحی شده است که یکی از آنها به نام سامانه "دادور" در حال تکمیل است. بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی نیز در حال تکمیل و تمام آمار و ارقام ما نیز در حال به روز شدن است.

 

فرودگاه به بی حجاب ها ایست داد

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور از برخورد با کشف حجاب در محیط فرودگاه‌ها خبر داد.سردار حسن مهری دراین باره گفت: در مورد برخورد با کشف حجاب ما دستورالعمل سازمانی داریم و مقامات قضائی هم از پلیس حمایت خوبی کرده‌اند.وی با بیان اینکه با کشف حجاب در فرودگاه‌ها برخورد می‌کنیم، گفت: مأموران پلیس اگر مواردی را مشاهده کنند که پوشش افراد مروج مدل‌های غربی است، حتماً با آن برخورد خواهیم کرد.فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور درباره اینکه آیا امکان جلوگیری از سفر افراد بدحجاب نیز وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: ممکن است از سفر جلوگیری شود. برای چنین افرادی پرونده قضائی تشکیل شده و تحویل مقامات قضائی خواهد شد.

 

همدان غار لالجین را تکذیب کرد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان خبر «کشف غار شگفت‌انگیز در حوالی شهر لالجین» را تکذیب کرد و گفت: در حال حاضر حفره‌ای کوچک در حوالی جاده تهران و در نزدیکی یک معدن کشف شده است.سیدعادل عربی با بیان اینکه نام این حفره را نمی‌توان غار گذاشت، توضیح داد: چندی پیش پس از دریافت گزارشی مبنی بر کشف یک حفره کوچک در نزدیکی یک معدن واقع در جاده تهران، اداره کل حفاظت محیط زیست استان بررسی و کارشناسی آن را به عنوان دبیر پرژوه بر عهده گرفت.وی ادامه داد: این حفره کوچک به علت فعالیت معدن ریزش کرده و قابل بررسی و کارشناسی هویت نیست اما اخبار منتشره مبنی بر اینکه این حفره کشف شده یک غار همتراز با غارعلیصدر است و ظرفیت قایقرانی دارد، کاملاً شایعه بوده و درست نیست.عربی با اشاره به اینکه در دیواره‌های این حفره کوچک، رسوبات کلسیم و آهکی دیده می‌شود، تصریح کرد: وجود رسوبات در دیواره‌های این غار و همچنین رطوبت آن امکان آهکی بودن این حفره را افزایش داده و کارشناسی آن نیازمند زمان است.وی خاطرنشان کرد: پس از انجام بررسی‌های لازم در راستای شناسایی این حفره، نامه‌ای برای نگهداری آن به سازمان میراث فرهنگی ارسال خواهد شد.مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان در پایان یادآور شد: ریزش سقف این حفره بر اثر فعالیت معدن کاملاً غیرعمد بوده و وجود سنگ‌های بزرگ در این حفره، پروژه کاوش را کمی سخت کرده است.

 

نقشه پایش متکدیان پایتخت تکمیل شد

بدترین مناطق از نظر تعداد متکدیان محلات مناطق ۱۷ و ۱۹ و ۱۲ هستند و این در حالی است که بهترین مناطق از نظر تعداد کم متکدیان مناطق ۵ و ۱ و ۲۱ بوده است.بر اساس این نظرسنجی که در سال ۹۴ انجام شده و در سال ۹۵ منتشر شده، شاخص امنیت اجتماعی در مناطق ۱، ۲۲ و ۵ بیشتر بوده و احساس امنیت زنان در مناطق یک، ۲۱ و ۳ نیز بیشتر بوده است.میزان مراجعه مردم به شورایاران در مناطق ۲۲، ۱۳ و ۲۰ بیشترین بوده است و کمترین میزان مراجعه بر مناطق ۶، ۳ و ۱۴ بوده است. همچنین اعتماد به مأموران شهرداری در مناطق ۲۰ و ۶ و ۲۲ بیشتر و در مناطق ۳ و ۱۰ و ۱۲ کمتر بوده است.رضایت مردم از حمل زباله در مناطق ۲۲ و ۱و ۱۳ بیشتر و در مناطق ۱۲، ۱۸ و ۱۴ کمتر از مابقی محلات بوده است.همچنین در مناطق ۲۲ و ۱ و ۶ بیشترین رضایت از نظافت و در مناطق ۱۲ و ۱۰ و ۱۸ کمترین رضایت از نظافت شهر ثبت شده است.

 

آمار پناهندگان دنیا سازمان ملل را تکان داد

نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ایران آخرین آمار پناهندگان در جهان را بیش از ۷۰ میلیون نفر خواند." ایوو فریسن" اظهار کرد: :تعداد افرادی که مجبور شدند خانه کاشانه خانوار و کسب و کار خود را رها کنند امروزه به بیش از ۷۰ میلیون نفر رسیده است. علت بالا بودن این آمار و ارقام این است که تعدادی از این پناهندگان به مدت طولانی در وضعیت پناهندگی در سراسر دنیا به سر می برند برای مثال در خود ایران نیز این قضیه وجود دارد.فریسن در ادامه با بیان اینکه این  پیمان جهانی برای پناهندگان در کنار سند راه حل های راهبردی برای پناهندگان حاوی چهار اصل کلی است افزود: اصولی که دنبال می‌کنیم این است که باید به کشور مبدا پناهندگان نیز توجه شود و سعی کنیم به افراد کمک شود تا درصورت مناسب شدن شرایط در کشورشان با آسایش به موطن خود بازگردند. اصل دیگر این است که تا زمانی که پناهندگان همچنان در وضعیت پناهندگی قرار دارند به کشور میزبان باید کمک شود و تمام  بار بر دوش کشور میزبان نباشد.فریسن در ادامه تصریح کرد: اصل دیگر این است که در شرایطی که پناهندگان در کشور میزبان به سر می برند بایستی برای اسکان مجدد آنها در کشورهای ثالث مانند سوئد، نیوزلند، انگلستان و سایر کشورها کمک شود. درنهایت سعی می کنیم با پیمان جهانی برای پناهندگان به حل و فصل مشکل‌شان در هر جایی که هستند، بپردازیم.

 

"امارات" بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان را به کار انداخت

شاید مهم‌ترین منبع درآمد امارات متحده عربی از راه نفت باشد ولی این کشور به تازگی رکورد جدیدی در کاهش وابستگی خود به نفت ثبت کرده است.بزرگترین پروژه نیروگاه خورشیدی جهان به نام "Noor Abu Dhabi" توسط اداره آب و برق دبی(DEWA) به بهره‌برداری رسید. تولید این نیروگاه با هدف کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی صورت گرفته است.تخمین زده شده که ۳.۲ میلیون سلول خورشیدی مستقر در نیروگاه "Noor Abu Dhabi" برای ۹۰ هزار نفر برق تولید کند و انتشار کربن‌دی اکسید را ۹۸۴ هزار و ۲۰۶ تن (واحد بریتانیایی) کاهش دهد.این نیروگاه ظرفیت تولید ۱.۲ گیگاوات برق را دارد.این میزان کاهش آلودگی معادل حذف ۲۰۰ هزار ماشین از جاده‌هاست.واقعیت امر این است که امارات هنوز هم به شدت به درآمدهای نفتی وابسته است.ولی اخیراً قصد دارد محصولات نفتی را برای تعادل بازار کاهش دهد.سازمان آب و برق دبی قصد راه‌اندازی یک پروژه نیروی خورشیدی ۲ گیگاواتی را دارد.عربستان سعودی هم برای راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی ۲.۶ گیگاواتی در مکه موافقت کرده است.

 

قلیان، «نفس» خواجه شیراز را هم گرفت

مصرف گسترده با طعم و بوی متنوع انواع قلیان در خانواده‌ها، رستوران‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی، پارک‌ها، مکان‌های عمومی و تفریحی، اوج لج‌بازی سرشار از بی‌تفاوتیِ نسبت به پند خواجه شیراز است که روزگاری گفته بود «هر نفسی که فرو می‌رود ممدّ حیات است و چون بر می آید، مفرح ذات». این میزان اصرار بر استفاده از مواد دخانی در گذر زمان رفته رفته معنای این پند حکیمانه خواجه شیراز را دگرگون کرده است. کمال حیدری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز با اشاره به زیانهای فراوان قلیان گفت: ثابت شده که قلیان دروازه ورود به اعتیاد است و هر وعده قلیان معادل ۷۰ تا ۱۰۰ نخ سیگار اثر سوء بر سلامتی فرد  و اطرافیانش دارد. دانشگاه علوم پزشکی بر اساس وظیفه  به سختی به این پدیده مقابله می‌کند. مصرف سیگار و قلیان در جامعه امروز ایران رو به افزایش است از آن بد با افزایش دو برابری مصرف مواد دخانی در میان زنان و دختران هستیم.  قبح استعمال سیگار و قلیان در میان بانوان از بین رفته حتی وضعیت به شکلی است که سن مصرف مواد دخانی و قلیان همانند برخی رفتارهای پرخطر جنسی به نوجوانی و جوانی کاهش یافته است. بیش از ۳۰ درصد دختران دبیرستانی و دانشجو و ۵۵ درصد پسران دانش‌آموز و تحصیلکرده به استعمال مواد دخانی و قلیان رو آورده‌اند.سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در عین حال از نبود برنامه‌ای جامع برای مبارزه با تولید، عرضه و مصرف مواد دخانی انتقاد کرد و افزود: در حالی که براساس گزارش مراجع ذی‌صلاح ۳۰ درصد مرگ و میرهای کشور بر اثر استعمال سیگار و سایر مواد دخانی است اما برای پیشگیری از گرایش جوانان به مصرف این مواد هیچ برنامه ای وجود ندارد.

 

حباب جمعیتی جهان بزرگ تر شد

مرکز اطلاعات سازمان ملل متحدبر اساس گزارش سازمان ملل متحد که به تازگی منتشر شده است، اعلام کرده است انتظار می‌رود که جمعیت جهان در 30 سال پیش‌رو دو میلیارد نفر رشد کندو از 7 میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در حال حاضر به ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر درسال ۲۰۵۰ افزایش یابد. جمعیت جهان، به دلیل امید به زندگی رو به افزایش و باروری رو به کاهش، در حال پیر شدن است و تعداد کشورهایی که شاهد کاهش جمعیت‌اند، رو به رشد است. نتایج تغییرات پیش‌رو در اندازه، ترکیب و توزیع جمعیت جهان، عواقب مهمی را برای دست‌یابی به آرمان‌های توسعه پایدار در پی دارد یعنی اهدافی برای بهتر کردن شکوفایی اقتصادی ورفاه اجتماعی، در عین توجه به محیط زیست که کشورهای جهان با آن موافقت کرده‌اند.افزایش جمعیت جهان ادامه دارد، اما نرخ رشد در مناطق مختلف تفاوت‌های بزرگی دارد.پیش‌بینی‌های جمعیتی تازه نشان می‌دهند که۹ کشور بیش از نیمی از رشد پیش‌بینی‌شده جمعیت جهان از امروز تا ۲۰۵۰ را تشکیل می‌دهند: هند، نیجریه، پاکستان، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، جمهوری متحده تانزانیا، اندونزی، مصر و ایالات متحده آمریکا (به ترتیب که رشد جمعیت خواهند داشت). پیش‌بینی شده است به طور حدودی در ۲۰۲۷، هند جای چین را به عنوان پر جمعیت‌ترین کشور جهان می‌گیرد.پیش‌بینی شده است که جمعیت منطقه جنوب صحرای آفریقا تا ۲۰۵۰ دو برابر شود (افزایش ۹۹ درصدی)، مناطقی که ممکن است شاهد نرخ‌های پایین‌تری از رشد جمعیت بین ۲۰۱۹ تا ۲۰۵۰ باشند، شامل اقیانوسیه (بدون احتساب استرالیا و نیوزلند) (۵۶ درصد)، شمال آفریقا و غرب آسیا (۴۶ درصد)، استرالیا و نیوزلند (۲۸ درصد)، آسیای مرکزی و جنوبی (۲۵ درصد)، آمریکای لاتین و کارائیب (۱۸ درصد)، آسیای شرقی و جنوب شرقی (۳ درصد)، و اروپا و شمال آمریکا (۲ درصد) می‌شوند.انتظار می‌رود که امید به زندگی در بدو تولد در جهان، که از ۶۴.۲ سال در ۱۹۹۰ به ۷۲.۶ سال در ۲۰۱۹ افزایش یافت، به ۷۷.۱ سال در ۲۰۵۰ افزایش یابد. با اینکه پیشرفت‌های قابل توجه‌ای در راستای کمتر کردن اختلاف طول عمر میان کشورها صورت گرفته است، هنوز شکاف‌های بزرگی باقی است. در سال ۲۰۱۹، امید به زندگی در بدو تولد در کشورهای کمتر توسعه یافته، به علت نرخ بالای مرگ و میر مادران و نوزادان، همچنین خشونت و درگیری و اثرات ادامه‌دار اپیدمی «اچ آی وی» ۷.۴ سال از میانگین جهانی کمتر بود.جمعیت جهان در حال پیرتر شدن است و گروه سنی ۶۵ سال و بالاتر سریعتر از همه در حال رشد است.

 

زلزله لالی را لرزاند

زلزله ای به بزرگی ۴.۴ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۸ دقیقه و ۶ ثانیه بامداد سه شنبه لالی در استان خوزستان را لرزاند.به گزارش مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران، این زلزله در عمق ۱۰ کیلومتری زمین به وقوع پیوست.کانون این زلزله در موقعیت ۳۲.۳۰ عرض شمالی و ۴۸.۹۶ طول شرقی ثبت شده است.هنوز از خسارات احتمالی این زمین لرزه گزارشی منتشر نشده است.لالی از شهرهای استان خوزستان است. این شهر مرکز شهرستان لالی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha