جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کتاب هوس سوختن

حوزه/ هوس سوختن عنوان کتابی است به قلم حسین رستمی و مهدی خاکی مقدم که به تازگی از سوی معاونت پژوهش موسسه مصباح الهدی برای فعالان تربیتی عرصه نوجوانان منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، نوجواني يكي از دوران دشوار، پرتنش و مهم زندگی انسان‌هاست؛ چراکه نوجوان در خلال این دوره، ‌به حس استقلال، صميميت، خوش‌بيني و اميد به آينده می‌رسد.

نوجوانی دوره‌ای بین کودکی و بزرگسالی است؛ استقلال‌طلبی، میل به تجربه اندوزی، داشتن افکار انقلابی، طغیانگری، علاقه‌مندی به ارتباط با همسالان و مقاومت در برابر درخواست بزرگسالان، از جمله احساسات تازه شکفته این دوران است. اما گلستان اين دورة زندگي مصون از آفات نیست. ازاین‌رو شناخت آنچه که سلامت جسمي و رواني نوجوان را تهديد می‌كند، اولین گام مؤثر، در کمک به نوجوان، برای داشتن یک مرحله رشد سالم است.

یکی از جدیترین معضلات امروز، شیوع مصرف دخانیات، مشروبات الکلی و مواد مخدر است که عوارض فردی و اجتماعی جبران ناپذیری بر جای گذاشته است. درباره این پدیده شوم تاکنون مقاله، پایاننامه و کتاب‌های بسیاری نوشته شده و ده‌ها مرکز تخصصی مشاوره، برای بررسی علل، زمینه‌ها و راهکارهای مقابله با آن، ایجاد گردیده است. همچنین سازمانها و نهادهای دولتی و غیر دولتی بسیاری برای پیشگیری و درمان آن پدید آمده‌اند. اما کمتر نتیجه گرفته اند؛ چراکه بیشتر تحقیقات مذکور، به جنبه‌های نظری مسئله پرداخته و اگرچه نتایج علمی فراوانی داشته‌اند،اما عمدتااز نگاه کاربردی و تربیتی به دور بوده‌اند. در مواردی هم که نگاه کاربردی وجود داشته، مخاطبان آن متخصصان روانشناسی، روانپزشکی و مشاوره بوده و عموم افراد جامعه از آن بهره‌ای نبرده‌اند؛در حالی که برای حل معضلات عام البلوی اجتماعی ،لازم است تا عموم افراد جامعه را برای برخورد با آن آماده نمود به خصوص متولیان اصلی تربیت جامعه و از طرف دیگر در غالب این تحقیقات، مواد مخدر و اعتیاد به آن، موضوع بحث بوده و کمتر به سیگار و قلیان که امروزه تا حد زیادی شیوع یافته، پرداخته شده است. البته ذکر این نکته هم لازم است که در جامعه علمی مرتبط با این حوزه، بیشتر دغدغه درمان وجود دارد و کمتر به مباحث پیشگیری پرداخته می‌شود.

مخاطبان اصلی پژوهش حاضر، مربیان تربیتی و والدین هستند و از آنجا که نسل جدید، بیشتر در معرض آسیب‌اند، نوجوانان آخر مقطع دبستان تا دبیرستان (دوره سنی 10 تا 18 سال) مدنظر بوده‌اند؛ ازاینرو مهم‌ترین عوامل گرایش نوجوانان به مواد اعتیادآور نام برده شده و برای مقابله با هر کدام راهکارهای کاربردی ارائه شده است.

آگاه نمودن هر چه بیشتر والدین و مربیان نسبت به آسیب‌های اعتیاد و نیز عوامل زمینه‌ساز و راه کارهای برخورد با آن، مهمترین گام برای پیشگیری از مصرف مواد است. بی‌تردید «علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد»؛ به خصوص درباره اعتیاد به مواد مخدر؛ چراکه درمان آن بسیار مشکل بوده و خسارتهای جبرانناپذیری به بار می‌آورد. بر همین اساس، در این اثر بر پیشگیری تأکید شده و راهکارهایی برای آن ارائه گردیده است.

در کتاب مواجهۀ تربیتی برای پیشگیری ازمصرف مواد اعتیادآور در نوجوان، که هوس سوختن نام دارد، به دنبال مناسب‌ترین و بهینه‌‌ترین روش مواجه و حل مسائل پیچیده نوجوانان هستیم.

کتاب حاضر، در بخش یکم، ابتدا به بررسی چیستی و چرایی مواد اعتیادآور پرداخته و در ادامه  نشانه‌های مصرف مواد را تبین می نماید. در بخش دوم کتاب در آغاز ، زمینه ها و همچنین علل و عوامل گرایش نوجوان به مصرف مواد اعتیاد آور بیان می گردد و در پایان به عناصر اصلی و تاثیر گذار در پیشگیری از مصرف و تبین نقش هریک از آنان پرداخته می شود در بخش سوم کتاب نیز به راهکارههای پیشگیرانه تربیتی در مقابل هریک از علل و عوامل مصرف می پردازد تا والدین و مربیان با مطالعه و تمرین این راهکارها، بتوانند نوجوان را در دنیایی که هر روز او را در معرض رویا رویی با انواع مواد اعتیاد آور قرار می دهد به طرز محیطی پرورش دهند.

این کتاب در364 صفحه، قطع رقعی، جلد شومیز و قیمت 28000 تومان منتشر شده است و علاقمندان برای تهیه این کتاب می ‌توانید به مراکزی همچون «قم، بلوار معلم، ساختمان ناشران، طبقه سوم، پلاک 324، انتشارات شفق.09199755949»، «قم، سی متری هنرستان، بعد از چهار راه شهید تراب نجف زاده، ساختمان مصباح الهدی، 37841730-025- 09916531875»، «تهران، میدان انقلاب،کارگر جنوبی، ابتدای خیابان وحید نظری بن بست بختیاری، پلاک1، 09128882897»، «مشهد، انتشارات کتاب پردازان، 7232519-0511» و «سایت پاتوق کتاب فردا (www.bookroom.ir مراجعه نمایند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha