جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حسن صدرایی عارف در کارگاه آموزشی روزنامه نگاری آنلاین

حوزه/ سردبیر خبرگزاری حوزه گفت: معتقدیم طلبه ای که مهارت های رسانه ای را یاد بگیرد ولو یک روز هم خبرنگاری نکند، اما وقتی در سایر موضوعات دیگر ورود می کند می تواند موفق تر از فردی باشد که این مهارت ها را یاد نگرفته است.

حسن صدرایی عارف، در حاشیه برگزاری دوره «مهارت های رسانه ای» ویژه طلاب مدرسه علمیه دارالسلام، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، گفت: واژه رسانه منشا دینی دارد و در واژه قرآنی (نَباء) می توان این مفهوم را یافت و این واژه کاملا بیانگر آن است که رسانه ذاتش قرآنی و دینی است و اساساً انبیاء هم جایگاه پیام آوری و پیام رسانی داشته اند.

وی ادامه داد: در بحث ورود طلاب به عرصه خبر و رسانه، حوزه علمیه و نهاد روحانیت بخصوص بعد از انقلاب با یک رسالت های جهانی و پرسش های وسیع و فراگیر در سطح داخلی و بین المللی همراه بوده و پاسخ گویی به این پرسش ها الزاماتی می خواهد و یکی از الزامات این است که جامعه مخاطب با آنچه که در حوزه های علمیه می گذرد و اهداف و منهج فکری حوزه علمیه آشنا شود و یکی از گذرگاه های این اتفاق فضای رسانه ای است.

سردبیر خبرگزاری «حوزه» افزود: هدف ما این است که این گذرگاه را از خود طلبه ها ایجاد کنیم، لذا بهترین کار این است این خلاء توسط خود طلاب که واقف بر فکر و هدف حوزه هستند رفع بشود تا اینکه ما بخواهیم از غیر طلاب در این عرصه استفاده کنیم.

استاد دوره مهارت های رسانه ای خاطرنشان کرد: در زمان مشروطه روحانیت وارد عرصه سیاست شد و شکست خورد و بعد از آن برخی شخصیت های حوزوی بر این باور شدند که نباید روحانیت وارد سیاسیت شوند، این در حالی بود که حضرت امام(ره) فرمودند، مبنای دینی ما این طور اقتضاء می کند که روحانیت وارد سیاست شود و اساسا بخش قابل توجه فقه ما مربوط اجتماعیات است و اصلا نمی شود که مبانی فقهی ما مبانی سیاسی و حاکمیتی باشد و خود علما وارد این عرصه نشوند! لذا روحانیت وارد سیاست شد و در این راه هم موفق شد.

سردبیر خبرگزاری حوزه ادامه داد: در عرصه رسانه هم همین طور است یعنی بعضی افراد حوزوی این برداشت را داشته باشند که اگر طلاب وارد این عرصه شوند ممکن است بعضی از رفتار های سوء که در این حوزه رسانه است بر طلاب تاثیر گذار باشد و از این جهت شاید بخواهند مخالفتی داشته باشند و این در صورتی است که ما اعتقاد و باور را داریم که رسانه مال ما و از خاستگاه حوزه است.

استاد دوره مهارت های رسانه ای ادامه داد: اگر دیگران عرصه پیام رسانی را به بیراهه کشانده اند، دلیل نمی شود که ما به این عرصه ورود نکنیم، بلکه بر عکس ما باید در این عرصه ورود کنیم تا کار درست و حرفه ای انجام دهیم و الگوی رسانه ای برای دیگر رسانه های جمعی باشیم و این کاملا با رسالت های طلبگی همراه است.

سردبیر خبرگزاری حوزه اظهار کرد: البته ضرورت ندارد که همه طلاب وارد این عرصه شوند بلکه تعدادی از طلاب به حسب علاقه و استعدادی که دارند به مانند دیگر رشته ها وارد کار رسانه ای می شوند و همراه درس و بحث و فعالیت های حوزوی خود از این علم و فن هم در جهت رسالت های حوزه علمیه، استفاده می کنند.

صدرایی عارف در پایان خاطرنشان کرد: ما معتقدیم طلبه ای که مهارت های رسانه ای را یاد بگیرد، ولو یک روز هم خبرنگاری نکند، اما وقتی در سایر  موضوعات دیگر ورود می کند می تواند موفق تر از فردی باشد که این مهارت ها را یاد نگرفته است.

 

 

خبرنگار: سعید امیری

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha