شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دروس حوزه در قدیم

حوزه/ امروزه حوزه بیشتر درون گرا است و صرفا به مباحث داخلی حوزه پرداخته می شود که طلاب باید چه کتاب هایی بخوانند؛ اما باید نگاه برون گرا نیز وجود داشته باشد، مخاطب سنجی کنند و مطابق نیاز مخاطب و جامعه طلبه تربیت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین  موسوی ملکی از اساتید سطوح عالی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، ضمن بیان سیر تحول آموزشی حوزه خاطر نشان ساخت: زمان شناسی در بحث تربیت مبلغ بسیار مهم است و به این مورد از صفات عالم شمرده می شود و باید در سیر تربیت طلبه به نیاز جامعه نگاه کنیم و بر حسب نیاز با آن جامعه حرکت کنیم، همچنین باید توجه داشت، علوم حوزه مواد خام می باشند و باید این ها کاربردی شوند تا برای طلاب مفید باشند.
وی در ادامه تصریح کرد: نظام آموزشی باید به گونه ای باشد که شخص در طول تحصیل علاقه مند به درس شود و استاد در طول تحصیل دلسوز باشد، همچنین از بدو ورود طلبه باید هدف خودش را بشناسد و این امکان وجود نخواهد داشت، مگر با شناخت استعداد ها.

استاد سطح عالی حوزه ابراز داشت: متاسفانه نگرشی که نسبت به دروس حوزه ایجاد شده صرفا مدرک گرا و کارنامه ای است و این موجب می شود خروجی های حوزه آن طور که باید نیستند؛ البته موارد مثبت بیش از حد می باشد.
حجت الاسلام و المسلمین  موسوی ملکی خاطر نشان ساخت: در حوزه به بحثی که باید به آن توجه داشت،  برون گرایی و درون گرایی آن است، امروزه حوزه بیشتر درون گرا است و صرفا به مباحث داخلی حوزه پرداخته می شود که طلاب باید چه کتاب هایی بخوانند؛  اما باید نگاه برون گرا نیز وجود داشته باشد،‌ مخاطب سنجی کنند و مطابق نیاز مخاطب و جامعه طلبه تربیت کنند.

وی ابراز داشت:باید اساتید و طلابی تربیت کنیم که الگو باشند و الگو سازی بکنند و همچنین باید ورودی و خروجی حوزه را محکم گرفت.

استاد سطح عالی حوزه در پایان خاطر نشان ساخت: باید استاد و شاگرد دلسوز باشند و همچنین مدیریت باید در سیر مراحل آموزشی ناظر باشد و نباید تحکمی در سیر مراحل آموزشی ما بین استاد و طلبه وجود داشته باشد.
 
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha