دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
دانشگاه

حوزه/ سعید نصرالله زاده، دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در یادداشتی با اشاره به رویکرد برخی اساتید دانشگاهی که در قضایای اخیر نقش سلبریتی ها را در محیط دانشگاه ایفا کردند، نوشت: "...پس از شبکه سازی، دانشجویان را تهییج و ترغیب به مخالفت با جمهوری اسلامی کردند و سال تحصیلی را با نکبت در ذهن دانشجویان ماندگار کردند. اما نکبت ماندگار نیست. دانشگاه بیدار است و بیدار می کند..."

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن کامل این یادداشت وارده بدین قرار است:

سال تحصیلی جدید در حالی پس از دو سال پر فراز و نشیب کرونایی آغاز شد که همه چیز تحت تأثیر یک خبر قرار گرفت. در روزهای نخست، سمت و سوی اخبار به گشت ارشاد و عملکرد پلیس بود. پس از انتشار تصاویر دوربین های مقر پلیس، اصل حجاب آماج حملات قرار گرفت و سپس ماهیت نظام سیاسی به عنوان مساله اصلی موضوع اغتشاشات شد.

دانشگاه که در دو سال میزبانی مجازی از دانشجویان و تعطیلی دانشکده و خوابگاه به تدریس اینترنتی و دور کاری خو گرفته بود در حالی باید فضای علمی، صنفی و سیاسی دانشگاه را برای نو دانشجویان تبیین می کرد که هنوز از حیث مدیریتی به یک ثبات نسبی نرسیده بود.

عملکرد وزرای علوم و بهداشت به منظور ایجاد تحول در آموزش عالی به حدی کسل کننده بود که در آستانه سال تحصیلی، هیچ بویی از ماه مهر به مشام نمی رسید و چنان سایه آرامش بر دانشگاه گسترده شده بود که نسیمی آن را بر باد داد.

یک اعتراض آرام دانشجویی کافی بود تا آن هایی که سال ها منتظر این روز بودند سر از لاک بیرون آورند. اساتیدی که با پول مردم استاد شدند، در نظام جمهوری اسلامی کرسی گرفته بودند و پس از طی مراحل مندرج در آیین نامه ارتقاء و کلاس های ضیافت اندیشه به جایگاه رسیده بودند به یکباره شمشیر از رو بستند و به سان بزرگترین مخالف نظام سیاسی قد علم کردند.

هر چند رسانه ها بازیگردان اصلی این رویداد بودند و اعتراضات به خیابان کشیده شد اما دانشگاه صحنه اصلی جدال سیاسی علیه حاکمیت بود. برخی اساتید نقش عوامل پشت پرده را در تهییج احساسات و تحریک دانشجویان ایفا می کردند و برخی دیگر از اساتید هم روزه سکوت گرفتند و عملاً آب در آسیاب تریبون دارانشان ریختند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی که می توانست با سیاست گذاری صحیح و عدم ورود به عرصه اجرا، دانشگاهها را به محلی برای تربیت نیروی انسانی طراز انقلاب اسلامی تبدیل کند دانشگاه را به محل تجمع عناصر منافق و غیر مؤمن به انقلاب اسلامی تبدیل کرده است. حالا برخی اساتید در وضعیتی هستند که دانشگاه را گروگان می گیرند هر چند دارای سمت رسمی سازمانی هم نیستند. اعضای هیأت علمی موافق با مبانی جمهوری اسلامی را در مراحل جذب مردود می کنند. دانشجوی مؤمن به انقلاب اسلامی را به دسایس مختلف مطرود می کنند و دانشجویی را جذب می کنند که به مبانی اعتقادی آنها معتقد باشد.

سلبریتی، مفهومی منحصر در هنرمندان، ورزشکاران و ... نیست. در دانشگاه هم سلبریتی داریم. سلبریتی هایی که سلاحشان قلم، نفوذ کلام و کلاس درس دانشگاه است. سلبریتی هایی که سالهاست شاگردپروری می کنند و عمق استراتژیک نفوذشان در پهنه سیاسی ایران گسترده است. سلبریتی هایی که هر چه دارند از همین نظام است اما کمترین باورمندی به مبانی نظام جمهوری اسلامی را ندارند.

افرادی که به کارمندان شریف دانشگاه هم رحم نکردند و به لطایف الحیل آنها را هم به حاشیه برده اند. پس از شبکه سازی، دانشجویان را تهییج و ترغیب به مخالفت با جمهوری اسلامی کردند و سال تحصیلی را با نکبت در ذهن دانشجویان ماندگار کردند. اما نکبت ماندگار نیست. دانشگاه بیدار است و بیدار می کند. ابرهای تیره نفاق در دانشگاه جایشان را به تعقل می دهند و دانشگاه همانی می شود که باید باشد.

سال تحصیلی جدید با نقش آفرینی سلبریتی های دانشگاهی در اغتشاشات سیاسی آغاز شد اما اینطور پایان نمی یابد. به اُمید حق، سال تحصیلی جدید، سال تولد معتقدترین نسل به انقلاب اسلامی می شود. پاییز امسال با سالهای دیگر یک تفاوت دارد و آن شمرده شدن جوجه ها در اول پاییز است. امسال دانشجوها همین آغاز کار دوست و دشمن را شناختند. پس بشمارید به تعداد هر دانشجو، یک امید برای جمهوری اسلامی ایرانِ قوی.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • راضیه IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
    0 0
    تیتر بسیار بی ادبانه و تحلیل بسیار بی منطق