یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
اوّلین همایش گروه های تبلیغ نوین و سنتی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: نباید تصور کنیم با واردات می‌توانیم اقتصاد کشور را درمان کنیم؛ زیرا واردات بی رویه موجب تعطیلی تولید داخل و از بین رفتن مشاغل و در نتیجه افزایش نرخ بیکاری در کشور ما خواهد شد.

به گزارش روابط خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در ادامه درس گفتار اشتغال و کارآفرینی خلاّق به تشریح «پیشران های اساسی کارآفرینی» پرداخت و گفت: مواد و چرخه تولید یکی از عرصه های گسترده و پیشران های بزرگ کارآفرینی در کشور ما هستند. یکی از محورها در این عرصه، خودروسازی است که بخش های بزرگ دیگری را به عنوان زیرمجموعه خود دارد. موتورسازی یکی از زیرمجموعه های خودروسازی است. تولید موتورهای صنایع مختلف ذیل صنعت بزرگ خودروسازی در کشور ما رونق گرفته است.

وی افزود: فناوری های صنعتی همچون تولید ژنراتور، میل لنگ، برش، خم و غیره نیز از دیگر زیرمجموعه های صنعت بزرگ خودروسازی در کشور ما هستند.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق خاطرنشان کرد: چرخه قطعه سازی نیز به عنوان یکی دیگر از زیرمجموعه های خودروسازی، عرصه گسترده ای را در زمینه تولید به خود اختصاص داده است.

وی صنعت فولاد را دومین پیشران اساسی کارآفرینی در ایران دانست و گفت: این صنعت نیز به نوبه خود زیرمجموعه هایی را شامل می شود و موجب راه اندازی و تسهیل در خرده صنایع مرتبط با خود شده است؛ صنایع فلزی(در و پنجره و غیره)، لوازم با دوام (خانگی و غیره) و همچنین لوازم آموزشی و اداری با دوام(میز، صندلی، کمد و غیره) از جمله صنایعی هستند که به برکت وجود صنعت فولاد در کشور ما رونق یافته اند.

صنعت پتروشیمی عرصه ای برای کارآفرینی های متعدد

حجت الاسلام والمسلمین قطبی پتروشیمی را یکی دیگر از پیشران های اساسی کارآفرینی و از صنایع مادر در ایران برشمرد و تصریح کرد: راه اندازی این صنعت که به دلیل وجود منابع نفتی در ایران طبیعی است، با پیشرفت های چشمگیری نیز همراه بوده و صنایع مختلفی را زیر چتر خود پیش برده است؛ صنایعی همچون صنایع پلاستیکی و محصولات سلولزی و بسته بندی نمونه هایی از صنایع مرتبط با پتروشیمی ایران هستند. خوشبختانه تمام فرایندهای مرتبط با پتروشیمی در داخل کشور ما محقق شدنی است.

وی با اشاره به شهرسازی به عنوان یکی دیگر از پیشران های اساسی کارآفرینی در ایران افزود: این عرصه شامل صنایعی همچون ساختمان سازی، مصالح ساختمانی که امروز در آن به خودکفایی رسیده ایم، مبلمان شهری و صنایع فلزی محیطی می باشد.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق بیان داشت: همه این عرصه های پیشران، چندین شغل را ایجاد می کنند و نباید تصور کنیم با واردات می توانیم اقتصاد کشور را درمان کنیم؛ زیرا واردات بی رویه موجب تعطیلی تولید داخل و از بین رفتن مشاغل و در نتیجه افزایش نرخ بیکاری در کشور ما خواهد شد.

لزوم توجه به صنعت ماشین سازی به ویژه در شرایط بحرانی

وی گفت: ماشین سازی نیز یکی دیگر از پیشران های اساسی کارآفرینی است که مشاغل مرتبط با تولید ابزار کار(فرز، دریل، فرغون و غیره) و ماشین های کارگاهی(خردکن، خمیرگیر، اسلایدر، بسته بندی و غیره) را شامل می شود. در ایام اوج شیوع کرونا صنایع ماشین سازی بودند که به کمک مردم آمده و خطوط تولید ماسک را در سطح کشور ارتقا دادند تا از بحران کمبود ماسک جلوگیری شود.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار کرد: صنایع تبدیلی نیز یکی دیگر از پیشران های کارآفرینی در چرخه تولید کشور ماست که صنایع چوبی، فرآورده های لبنی، کشاورزی و دامپروری نیز در این دسته قرار می گیرند.

نقش کلیدی نیروی انسانی متخصص در توسعه و پیشرفت/ لزوم توجه به تولید سرمایه انسانی به عنوان یکی از عرصه های مهم کارآفرینی

وی با تأکید بر اهمیت تولید سرمایه انسانی توانمند به عنوان یکی دیگر از عرصه های کارآفرینی اظهار داشت: در این عرصه نیز پیشران های مهمی جهت کارآفرینی وجود دارد؛ همان طور که همه ما می دانیم اساساً هر توسعه و پیشرفتی متکی به نیروی انسانی متخصص و توانمند است.

از پیشران های اساسی تولید سرمایه انسانی«آموزش و پرورش»

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق گفت: آموزش و پرورش یکی از پیشران های اساسی در عرصه سرمایه انسانی است که در لایه های سواد عمومی و ارتباطات اجتماعی و همچنین آشنایی فراگیر اجتماعی اشتغالات مختلفی را ایجاد می کند.

وی ادامه داد: دانشگاه، فنی و حرفه ای و مراکز رشد و فناور نیز از دیگر مراکز کارآفرین در عرصه سرمایه انسانی هستند که به تولید منابع انسانی تخصصی و دانش بنیان، حرفه ای و مهارت پایه و نیروی های خلاق می پردازند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی سرمایه مالی را سومین عرصه کلی کارآفرینی برشمرد و خاطرنشان کرد: در این عرصه نیز شاهد فعالیت پیشران های کارآفرینی هستیم؛ بانک ها با تأمین مالی به روش تسهیلات و گردش پول، عملیات بنکینگ(بانکداری) و سیستم پیمنت(پرداخت الکترونیکی) که در ایران از قوی ترین سیستم های دنیاست، یکی از اصلی ترین پیشران های کارآفرینی در عرصه سرمایه مالی به شمار می روند.

بازار سرمایه و سهام یکی از بازارهای سالم

وی گفت: بازار سهام نیز یکی دیگر از پیشران های کارآفرینی در عرصه سرمایه مالی است که تأمین مالی به روش سهام و مالکیت توزیع شده، رنکینگ(رده بندی سهام های مختلف) و منطق رقابت از جمله فعالیت هایی است که در این بازار صورت می گیرد و افراد مختلفی را مشغول به کار می کند. باید دانست که یکی از سالم ترین بازارها، بازار سرمایه و سهام است.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق بیان داشت: از پیشران های کارآفرینی در عرصه سرمایه مالی استفاده از ذخایر، بوت استرپت و حمایت های خانوادگی است که همه این ها ذیل عنوان «شخصی» در نظر گرفته می شوند.

وی ضمن بیان کارآفرینی مشارکتی به عنوان یکی دیگر از پیشران ها در عرصه سرمایه مالی افزود: اجاره مکان نمونه ای از فعالیت های ذیل این پیشران است.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی اظهار کرد: شبکه عرضه نیز چهارمین عرصه کلی است که پیشران های کارآفرینی مختلفی را ذیل خود قرار می دهد؛ حمل و نقل و پست یکی از اصلی ترین پیشران ها در این عرصه است. شبکه توزیع شاخه ای(ترانزیت و غیره) و همچنین شبکه توزیع مویرگی(باربری، پست داخلی و غیره) از جمله اجزای این پیشران هستند.

وی گفت: بازرگانی نیز یکی دیگر از پیشران های کارآفرینی در شبکه عرضه است که با سیاست های مالی و پولی، تجارت بین المللی(صادرات و واردات) و تنظیم بازار همراه است.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق با تأکید بر نظام مشاغل به عنوان یکی دیگر از پیشران های کارآفرینی در شبکه عرضه بیان داشت: اصناف(شبکه مشاغل و پیشه وری با ۶۰۰۰ اتحادیه)، تشکل های حقوقی، مشاغل خانگی(۴۰۰ شغل)، فریلنسری و آزادکاری عرصه های مرتبط با این پیشران هستند.

وی با اشاره به پشتوانه های قانونی و خدمات ملی به عنوان یکی دیگر از پیشران های کارآفرینی در عرصه شبکه عرضه ادامه داد: بیمه، حوزه پروانه و مجوزها و نظارت و صیانت در این عرصه از جمله زمینه های ایجاد شغل برای افراد متعدد است. چک یکی از ابزارهای کمک رسان به کسب و کارها بوده که آن را می توان یکی از حمایت های دولت در مورد مشاغل دانست.

نقش خدمات و سرویس ها در عرصه کارآفرینی

حجت الاسلام والمسلمین قطبی خاطرنشان کرد: خدمات و سرویس ها نیز یکی دیگر از عرصه های اصلی کارآفرین در کشور ماست. آب یکی از پیشران های کارآفرینی ذیل این عرصه است که با شبکه چهارگانه توزیع شامل سد، توزیع بین استانی، توزیع بین شهری، توزیع مویرگی داخل شهر مرتبط می باشد.

وی افزود: برق نیز دومین پیشران مرتبط با عرصه خدمات و سرویس هاست که شامل نیروگاه و تولید، شبکه ملی توزیع، شبکه مویرگی خانگی و کارگاهی است.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق مخابرات و اینترنت را سومین پیشران کارآفرینی در عرصه خدمات و سرویس ها برشمرد و تصریح کرد: زیرساخت، شبکه گسترده، دسترسی متوازن و پایدار از جمله عرصه های مرتبط با این پیشران است.

وی با اشاره به نفت، گاز و بنزین به عنوان چهارمین پیشران کارآفرینی در عرصه خدمات و سرویس ها افزود: این پیشران به نوبه خود دارای عرصه های مختلفی همچون استخراج، فرآوری، ذخیره سازی و توزیع است که با ایجاد اشتغال های بسیاری همراه می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی بیان داشت: میدان مصرف نیز از دیگر عرصه های کلی مشاغل است. فرهنگ و هنر یکی از پیشران ها در این عرصه بوده و شامل صنایع دستی، تزیینات، سیما و منظر شهری، مد و لباس و اوقات فراغت می باشد.

وی گفت: رسانه که به فرهنگ سازی، تبلیغات تجاری و نیازسازی می پردازد، از جمله پیشران های کارآفرینی در میدان مصرف می باشد.

مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق اظهار کرد: آیین ها و مناسکی همچون زیارت(با حدود سالانه ۶۰ میلیون سفر) و عزاداری نیز از دیگر پیشران هایی است که مشاغل مختلفی را ایجاد می کند.

وی با تأکید بر فصول و رسوم به عنوان یکی دیگر از پیشران های ایجاد مشاغل در میدان مصرف اظهار داشت: بهار، نوروز، تابستان، گرما، تعطیلات و مسافرت، پاییز و آغاز فعالیت مدارس، زمستان و سرما همه و همه بر ایجاد مشاغلی در راستای رفع نیازهای مردم در این زمان ها می انجامد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی گفت: لوازم و وسایل، خوراک، پوشاک، رفت و آمد، تعلیم و تربیت، تفریح و فراغت، زیبایی، سلامت و درمان و سبک زندگی نیز حوزه های مختلفی هستند که ذیل عنوان «خانه و زندگی» در میدان مصرف به ایجاد مشاغل مختلفی برای افراد جامعه منجر شده اند.

کارآفرینی در دنیای موازی

وی در پایان مطرح کرد: فضای مجازی نیز یکی دیگر از عرصه های کلی کارآفرینی است که دنیایی موازی با دنیای واقعی ایجاد نموده و از این طریق به کارآفرینی می پردازد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha