یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
کد خبر: 1079564
۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
حجت‌الاسلام سید حسین هاشمی‌ نژاد

حوزه/ حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد گفت: قرآن و روایات در برابر مذمّت بخل و بخیل از سخاوت و سخی ستایش و مدح می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام سید حسین هاشمی‌ نژاد طی سخنانی به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی(ع) در حسینیه بیت‌ الرقیه(س) تهران، با اشاره به روایتی از امام حسن مجتبی(ع) «إنَّ أَحسَنَ الحَسَنِ الخُلُقُ الحَسَنِ؛ نیکوترین نیکو، خُلق نیکو است گفت: بهترین‌های عالم کسانی هستند که دارای خلق حسن باشند همانگونه که خداوند به پیامبر فرمود: «وَإِنَّکَ لَعَلیٰ خُلُقٍ عَظیمٍ؛ و تو اخلاق عظیم و برجسته‌ای داری»

وی با اشاره به اینکه امام حسن مجتبی(ع) به سخاوت و عطا(بخشیدن) شهرت دارند، گفت: قرآن و روایات در برابر مذمّت از بخل و بخیل، از سخاوت و سخی ستایش و مدح می‌کنند. از رسول خدا (ص) روایت شده است: «السَّخاءُ خُلْقُ اللّهِ الاَعْظَمِ؛ سخاوت عظیم‌ترین منش خداست.» و در روایت دیگر از آن حضرت می‌خوانیم:«السَّخِیُّ قَریبٌ مِنَ اللهِ، قَریبٌ مِنَ النَّاسِ، قَریبٌ مِنَ الجَنَّةِ؛ انسان سخی به خدا و به مردم و بهشت نزدیک است.»

وی با اشاره به اهمیت صدقه دادن و کمک به سائل گفت: امام سجاد(ع) هنگامی که به نیازمندی صدقه می‌داد، دست خود را می‌بوسید. شخصی از آن حضرت راز بوسیدن دست را پرسید. امام در پاسخ فرمود:«صدقه مؤمن پیش از آنکه به دست فقیر برسد، به دست خدا می‌رسد؛ از این رو من دستم را می‌بوسم.

حجت‌الاسلام هاشمی‌ نژاد ادامه داد: از امام صادق(ع) روایت داریم «شابٌّ سَخِیٌّ مُرهَقٌ فِی الذُّنوبِ أحَبُّ إلَی اللّه ِ مِن شَیخٍ عابِدٍ بَخیلٍ؛ جوان بخشنده فرو رفته در گناه، نزدِ خداوند، از پیرِ پارسای بخیل، محبوب‌تر است.

خبرنگار: علیرضا برومند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha