دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
کد خبر: 1080804
۲۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۹
اسطوره

حوزه/ مرحوم استاد محمدحسین فرج نژاد در کتاب "اسطوره‌های صهیونیستی در سینما" به شکل موشکافانه و تحلیلی به بررسی سوژه‌ها و قهرمانان سینمای غرب و هالیوود با گرایشات یهودی می‌پردازد و در این رابطه دریچه های مهمی فراروی افق دیدگان مخاطب می گشاید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بارها پیش آمده که جذب یک فیلم یا سریال هالیوودی شده ایم بی توجه به آن که بدانیم و آگاه باشیم محتوا و برنامه‌ای که ما با کمال میل تماشایش می‌کنیم و بعضاً از آن لذت می‌بریم، هدف و رسالتی صهیونیستی با خود به همراه دارد.

"اسطوره‌های صهیونیستی در سینما" عنوان کتابی است که می کوشد مخاطب خود را در راستای شناسایی همه‌ی نشانه‌ها و نمادهایی که سینمای غرب به خصوص هالیوود با وام گرفتن از معتقدات، باورها، تعصب‌ها، اهداف و خط مشی یهود و صهیونیسم آن‌ها را در آثار سینمایی و تلویزیونی به تصویر کشیده، آگاه نماید.

بی‌گمان فیلم‌های یاد شده در این کتاب دربرگیرنده‌ی تمامی آثار ارائه شده در یکصد سال فعالیت سینمایی نیست، بلکه بیان مصادیق و نمونه‌هایی است که امکان بررسی و تحلیل دقیق‌تر و دگرگون را برای علاقمندان به مطالعات فرهنگی فراهم می‌کند.

در این اثر، نویسنده نخست به بررسی معنای اسطوره پرداخته و پس از طرح سؤالاتی بنیادین درباره‌ی تعاریف مرسوم و مفهوم آن‌ها، به اصطلاحات گوناگون اسطوره اشاره و سعی کرده است تا به معنای لغوی و بار فرهنگی این واژه در فرهنگ‌ها و زمان‌های گوناگون نیز توجه لازم را داشته باشد.

در بخش بعدی، کوتاه و گذرا، دلایلی برای یهودی صهیونیستی بودن ‌هالیوود آورده‌ شده و تأکید می شود که در این ‌باره در آثار دیگران به تفصیل بررسی‌هایی صورت گرفته است. در بخش دیگر، به چگونگی، چرایی و هدف‌های سینمای غرب و نحوه‌ی بهره‌گیری آن‌ها از اساطیر گوناگون، تعامل‌ سینما و اسطوره و نیز مشترکات اسطوره و سینما توجه شده است و در بخش بعدی، شیوه‌ی نهادینه شدن فیلم‌نامه‌نویسی اسطوره‌ای در هالیوود، با توجه به کتاب پرتیراژ سفر نویسنده، مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش دیگر، اساطیر صهیونیستی سینما بررسی شده و به فیلم‌هایی به صورت تحلیلی و عمیق اشاره می شود که از اسطوره‌ها الهام گرفته‌اند. در بخشی از این اثر می خوانیم؛ "دلیل اصلی هم‌سویی کنونی سیاست خارجی و فرهنگی و سینمایی انگلیس و آمریکا را باید از قرن ۱۶ میلادی و ظهور پروتستانتیسم و فرقه‌های گوناگونش بازبینی کرد. دکتر رفعت سعید، مانند ‌هارون یحیی (عدنان‌ اکتار) اندیشمند ترک و عبدالله شهبازی مورخ نامدار ایرانی و دیگر نویسندگان محقق به حق، مارتین لوتر را بنیان‌گذار مسیحیت صهیونیستی می‌داند.

بنیادهای دین‌شناختی صهیونیسم مسیحی (که تعبیر مسیحیت صهیونیستی برای آن بهتر است) در تداوم اندیشه‌های پولس و لوتر و کالوین و پیوریتن‌ها و البته اندیشه‌های مسیحایی کابالیست‌هاست. این بنیادها اکنون در هالیوود، دست‌مایه‌ی ساخت آثار بسیار زیادی اعم از مستند، فیلم، انیمیشن، کلیپ و بازی رایانه‌ای و... شده است و نیاز دارد هر کدام به طور جداگانه به مثابه یک بن‌مایه و اسطوره‌ی جعلی صهیونیستی، بررسی شود. فقط با اشاره‌ای گذرا، کلیات آن را در اینجا می‌آوریم.

مسیحیان صهیونیست در ادامه‌ی حرف‌های پروتستان‌ها و پیوریتن‌ها، مکتب پروتستانتیسم بنیادگرا یا اوانجلیسم‌ را بنیان نهادند. اوانجلیسم در لغت به معنای بازگشت مسیح است که نخستین بار برای لوتر و یارانش به کار رفت، ولی امروزه به مسیحیان محافظه‌کار و بنیادگرا (غالبا در آمریکا) گفته می‌شود.

اینان که بر عهد عتیق بیش از عهد جدید تأکید می‌کنند، حتی «انجیل» را با تفاسیر عهد عتیقی می‌فهمند، گرچه انجیل از نظر زمانی متأخر از «تورات» بود و باید با انجیل، ‌تورات را تفسیر کرد و عقیده‌ی سنتی مسیحیان نیز همین‌گونه بوده است، ولی با نفوذ اندیشه‌های پروتستان‌ها و یهودیزه شدن بیشتر مسیحیت، دست از این حالت عقلایی برداشته و انجیل را با عهد عتیق تفسیر می‌کنند. در اواخر قرن نوزدهم، یکی از مفسران معروف آمریکایی به نام سایروس اسکوفیلد بر اساس افکار جان‌ داربی انگلیسی، «انجیل» را تفسیر کرد که امروزه از مهم‌ترین منابع مسیحیت صهیونیستی شمرده می‌شود و معتبرترین تفسیر «انجیل» برای پروتستان‌های سراسر جهان به شمار می‌آید. "

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha