دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
فرج نژاد

حوزه/ مدیر عامل انتشارات جمکران گفت: مرحوم محمدحسین فرج نژاد، مسئله شناسِ آرمان گرایی بود که در سایه اخلاص و کار جهادی و بدون غرض، کارهایش تأثیرگذار و پربرکت شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محمد حسنی، در دهمین گعده نویسندگان حوزوی و دانشگاهی که این بار با محوریت "هم نویسی در پاسداشت مرحوم استاد محمدحسین فرج نژاد" در سالن جلسات انتشارات جمکران برگزار شد، اظهار داشت: این که چگونه برخی افراد در جبهه حق، شاخص و ممتاز می شوند، سوال بسیار مهمی است که باید به درستی به تحلیل آن پرداخت و دید چرا برخی در این عرصه ماندگار می شوند و عده ای با وجود تلاش ها، آن چنان که باید و شاید دیده نشده و تأثیر آن ها اندک است.

وی افزود: البته باید توجه داشت که خیلی نمی توان به شکل بشری به این سوال پاسخ داد چرا که واقعاً برخی مسایل و توفیقات از عالم بالاست. از سوی دیگر لزوماً بحث معروفیت افراد مطرح نیست بلکه سهم تأثیر و برکت کار مهم است که این مقوله چندان ارتباطی با شهرت داشتن ندارد و چه بسا افرادی، مشهور نیستند اما در عرصه خود بسیار تأثیرگذار می باشند.

وی همچنین گفت: برای برخی صرف دکترا گرفتن ملاک است و خیلی از ما مبتلا به این آفت هستیم و حال آن که لزوماً تحصیلات عالی نشانه رشد و تعالی فرد نیست. مرحوم فرج نژاد دنبال درجه و مدرک برای رسیدن به فلان پست یا حقوق بالا نبود و به شدت معتقد بود که عزت دست خداست و باید راه و رسممان خدایی باشد و در راستای هدف الهی بکوشیم و مجاهدت کنیم.

این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: اگر هدف کسب رضای خدا باشد و نیت خالصانه مطرح باشد، انسان نتیجه کارش را در همین دنیا می بیند، چرا که به هر حال عزت به دست خدای متعال است و گاهی ما عجول هستیم و از یاد خدا غافل می شویم که ثمراتش را هم طبعاً در زندگی و کارمان می بینیم.

وی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب چه قبل و چه بعد از انقلاب با کار فرهنگی که انجام می دادند، تأثیرگذاری بالایی داشتند و شاخصه کار ایشان ایثار و از خودگذشتگی و اخلاص بوده است، کما این که جایی که ما نیتمان درست و بر اساس اخلاص باشد، برکاتش را هم به عینه مشاهده می کنیم.

حسنی افزود: جالب این که در همه فتنه های سال های اخیر، نوک اصلی پیکان حملات دشمن به سمت رهبری بوده اما بعد از آن بر اساس آمارها و ارزیابی های صورت گرفته، کسی که عزیزتر شده خود ایشان بوده و این مسئله به خاطر ارتباط با خدا و اخلاص و نیت الهی ایشان بوده است.

وی با اشاره به این که از خودگذشتگی، شناخت اولویت و نیازها و اخلاص در عمل از جمله عوامل برکت در کارها به شمار می رود، گفت: من در سال ۷۹ اولین بار مرحوم آقای فرج نژاد را از نزدیک دیدم و ایشان را طلبه مهذبی دیدم که بدون غرض و چشمداشت مالی و بدون آرزوهای مرسوم دنیایی، دنبال دغدغه هایش بود و خستگی ناپذیر به فعالیت می پرداخت.

وی یادآور شد: از آن سال کمابیش همدیگر را می دیدیم تا زمانی که مسئولیتی در دفتر تبلیغات گرفتم و انجمن سواد رسانه طلاب را تشکیل دادیم که چهره شاخص این جمع، آقای فرج نژاد بود و دکتر اسماعیلی نیز در حوزه های اجرایی و پیگیری ها کار را شروع کردند و کار در ادامه برکت پیدا کرد.

حسنی ابراز داشت: مرحوم فرج نژاد با تلاش بسیار و کم خوابی و در عین حال پرکاری فعالیت هایش را انجام می داد و امروز سهم تأثیر ایشان را می بینیم چرا که در سایه خلوص و صفای باطن و بی غرض بودن کارها را دنبال می کرد.

وی با اشاره به تبحر استاد فرج نژاد در بحث دشمن شناسی گفت: دشمن شناسی مسئله ای است که اولاً و بالذات باید در عرصه کارهای فرهنگی و رسانه ای به آن دست پیدا کنیم، کما این که اگر تاریخ را بنگریم متوجه می شویم که امیرالمؤمنین(ع) در بین یارانش آن هایی را بیشتر دوست داشت که دشمن شناس تر بودند چرا که این ها با بصیرت و درک عمیق خویش، بیشتر حضرت را یاری می کردند.

مدیرعامل انتشارات جمکران همچنین گفت: کسانی که غرب دوست و بلکه غرب پرست هستند همه که بی نماز نیستند و افراد به ظاهر متدینی هم بین آن ها وجود دارد و لذا بحث دشمن شناسی و بصیرت بسیار مهم و از عوامل عاقبت بخیری افراد است.

وی به روحیه جهادی و ساده زیستی مرحوم فرج نژاد نیز اشاره کرد و افزود: محمدحسین فرج نژاد، مسئله شناس و در عین حال آرمان گرا بود و تلاش هایش در عرصه های مختلف نیز ناظر به همین دغدغه مندی در شناخت مسایل و تلاش برای ارایه راه حل آن ها بود.

حسنی با بیان این که از جمله ضعف های موجود در دستگاه های فرهنگی کشور ما، مسئله شناسی و عدم تشخیص درست اولویت هاست، اظهار داشت: ما باید نظام اولویت های مسایل فرهنگی را به درستی بشناسیم و در جبهه درگیری با دشمن بدانیم که در هر مقطع زمانی چه واکنشی داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha