دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
تراشیون

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن تأکید بر لزوم فراگیری مهارت‌های ارتباطی میان زوجین، گفت: خالق هستی نرم‌افزار زیستی مردان و زنان را متفاوت خلق نموده و این خلقت به‌گونه‌ای است که زن و مرد در کنار هم به تکامل می‌رسند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا تراشیون در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، با تأکید بر این که در برهه‌ها و برش‌های مختلف تاریخی برخی از امور از اهمیت برتر و بالایی برخوردارند، اظهار داشت: اگر بخواهیم انسان‌های متعبد بیشتر و بهتری را پرورش داده، فضای اجتماعی سالمی ترسیم و در مسیر تجلی اخلاق و رفتار حسنه انسان‌های متعددی را پرورش دهیم، بایستی به خانه و خانواده نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی خانواده را یکی از مهم‌ترین خاستگاه‌های خوب شدن انسان دانست و با تأکید بر این که اگر خانواده مأموریت خود را به‌خوبی انجام دهد، انسان‌های صالح و شایسته و متعبد و اخلاقی پرورش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: برای پرورش انسان‌های تراز پدر و مادر نقش محوری داشته، بایستی به مجموعه‌ای نکات توجه داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون در ادامه تبیین مهم‌ترین نکات تربیتی فراهم‌سازی محیط خانه و خانواده برای تربیت انسان‌های صالح و شایسته، اظهار داشت: روابط میان همسران از امور حیاتی تربیت فرزند به شمار می‌رود و هر اندازه جایگاه پدر و مادر در خانواده درست ترسیم گردد، مسیر تربیت انسان‌ها هموار خواهد شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر اهمیت کاهش تنش‌ها و مشکلات در محیط خانه و خانواده تصریح نمود و ابراز داشت: در خانه‌ای که زن و مرد درگیر مجموعه‌ای از سوءرفتارها باشند، تنش‌های بیشتری را در محیط خانه رقم خواهد زد.

وی در تبیین آثار سوءظن در محیط خانه و خانواده، با بیان این که فکر انسان به رفتار آدمی شکل می‌دهد، خاطرنشان کرد: حسن‌ظن غم و اندوه را کم نموده، مشکلات را کاهش می‌دهد؛ وقتی در محیط‌های اجتماعی و انسانی، سوءظنی نسبت به دیگران نداشته باشد، منجر به شاداب شدن و تعامل بهتر انسان‌ها در آن محیط می‌شود؛ سوءظن از برجسته‌ترین بسترهای حملات شیطان است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر بر لزوم عدم برانگیختن سوءظن طرف مقابل در محیط خانه و خانواده تأکید نمود و یادآور شد: امام جواد علیه‌السلام در روایتی تأکید می‌کنند که انسان نباید خود را در معرض اتهام و سوءظن قرار دهد؛ در بسیاری از مواقع سوءظن‌ها زائیده سوءرفتارهای طرف مقابل بوده، اگر فرد خوب عمل کند سوءظنی شکل نخواهد گرفت.

وی ضمن تأکید بر توجه به تفاوت‌های شخصیتی مردان و زنان و لزوم فراگیری مهارت‌های ارتباطی میان زوجین، با بیان این که زن و شوهر دو موجود کاملاً متفاوت هستند، ابراز داشت: خالق هستی نرم‌افزار زیستی مردان و زنان را متفاوت خلق نموده، زن و مرد در کنار هم به تکامل می‌رسند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تراشیون افزود: مردی که با همسر خود تند، سخت و درشت برخورد کند، روزگار خوشی در زندگی‌اش نخواهد دید؛ علاوه بر این که زندگی همسرش را خراب می‌کند، به زندگی خود هم آسیب می‌زند. چرا که وجود زن ریحانه است و باید با نرم‌خویی با آن مواجه شد.

وی ضمن اشاره به روایت نبوی در رابطه‌با اهمیت صیانت از غرور مردانه توسط همسر، با تأکید بر این که جایز نیست زن نگاه تند به شوهرش بیندازد، خاطرنشان کرد: ارتباط خوب همراه با علاقه و احترام زوجین زندگی را بر مدار درست تنظیم و بستر را برای تربیت نسل خوب فراهم می‌سازد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت اظهار داشت: بر زوجین لازم است تا برای مواجهه درست با یکدیگر به تفاوت‌های انسان به‌عنوان پیچیده‌ترین موجود هستی توجه داشته، شناختشان را نسبت به یکدیگر ارتقا دهند؛ گاهی اوقات زن و شوهر باتوجه‌به ضعف در شناخت نسبت به اقتضائات طرفین، انتظارات بی‌موردی نسبت به یکدیگر دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha