یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024

سلسله نشست‌های قرآن پژوهی با موضوع بررسی آسیب‌های تفسیر موضوعی قرآن در دفتر انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام قاضی‌ زاده از اساتید حوزه و دانشگاه در این نشست گفت: بعد از گذشت یک قرن از بحث تفسیر موضوعی، نگاه متعالی‌تری به تفسیر موضوعی پدید آمده که کتاب‌هایی در حوزه روش شناسی تفسیر موضوعی نوشته شده است.

وی افزود: تفسیر موضوعی، برای کشف معارف و نظریه‌ها و اهداف قرآن کریم قابل پیگیری است.

حجت‌الاسلام قاضی زاده  با بررسی این سئوال که آیا تفسیر موضوعی قرآن صحیح است یا نه و اگر صحیح است چرا قرآن به صورت موضوعی نازل نشده گفت: در زمانهای گذشته نگاه موضوعی به قرآن وجود داشته است و قرآن فقط برای این نبوده که یک روش تعلیمی برای ما مشخص کند، بلکه کتاب اعجاز است که اهداف متعدد تربیتی دارد و اگر تفسیر موضوعی ناروا بود، امر به تدبر قرآن نمی‌شد.

در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام ایازی نیز با اشاره به روش شناسی تفسیر موضوعی قرآن گفت: تفسیر موضوعی فقط به دنبال روشن کردن مفهوم نیست، بلکه در مشخص کردن نظریه قرآن در یکی از موضوعات پرسش انگیز در زمینه معارف انسانی و الهی را نیز در بردارد.

این استاد حوزه خاطرنشان کرد: ناچاریم برای رسیدن به تفسیر موضوعی، از تفسیر آیات و سوره‌ها عبور کنیم زیرا به دنبال مجموعه آن هستیم.

وی، نزول قرآن را به صورت موضوعی بیان کرد و افزود: آیاتی که شان نزول داشته‌اند و یا آیاتی که شان نزول نداشته‌اند هر کدام برای یک موضوعی نازل شده‌اند و اگر بخواهیم پیشینه تفسیر موضوعی قرآن را بررسی کنیم به خود نزول قرآن برمی‌گردد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha