یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
اختتامیه همایش آیت الله وحید بهبهانی

حوزه/ برخی از شرکت کنندگان در کنگره مرحوم آیت الله وحید بهبهانی در کربلا به توصیف شخصیت علمی آن مروحوم پرداختند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، همایش بین الملل آیت الله وحید بهبهانی با حضور کم سابقه علما و فضلای حوزه علمیه قم در کربلای معلا و در جوار مضجع شریف حسینی برگزار شد. برخی از شرکت کنندگان در این همایش، در حاشیه برگزاری آن به توصیفات خود از شخصیت علمی و عملی مرحوم بهبهانی پرداختند.

مرحوم بهبهانی جریان علمی جدیدی را راه اندازی کرد

حجت الاسلام و المسلمین رضا مختاری در این همایش اظهار داشت: برگزاری اینگونه همایش ها در حقیقت گام بلندی در راستای بررسی و شناخت افکار و اندیشه های علمای شیعه در طول تاریخ  وهمچنین احیای آثار و یاد آنها برای حوزویان و اقشار مختلف جامعه است.

حجت الاسلام و المسلمین مختاری با بیان اینکه یکی از راه های احیای اندیشه های اصیل اسلامی گذشته، بازخوانی راه و روش بزرگان دین و عالمان در طول تاریخ است افزود: اینکه تصمیم گرفته شود برای چه شخصیتی از بین علمای گذشته همایش برگزار کرد هم موضوع مهمی است که در این زمینه باید تامل به خرج داد و افرادی که نقش آنان برجسته تر از سایرین بوده می بایست به جامعه علمی کشور شناسانده شوند.

مدیر مؤسسه کتاب شناسی شیعه،  با تقدیر از برگزار کنندگان این همایش و مسئولان مرکز دارالتراث نجف اشرف که انتخاب بسیار خوبی برای بزرگداشت یکی از عالمان برجسته قرن دوازدهم داشتند ابراز داشت: برگزاری همایش بزرگداشت علامه وحید بهبهانی به دلیل نقش تعیین کننده این عالم وارسته که در زمان حیات خود تلاش خستگی ناپذیری در جهت مقابله با افکار انحرافی اخباریون داشت ، بسیار مناسب و قابل ستایش است.

مدیر مؤسسه کتاب شناسی شیعه ، افزود: عالمان تراز اول در زمان علامه وحید بهبهانی از شاگردان ایشان بودند که توانستند با همت و تلاش علامه ؛ یک جریان علمی را تغییر داده و جریان علمی جدیدی را پایه گذاری کنند.

مسئول موسسه کتاب شناسی شیعه ، عنوان کرد: علامه وحید بهبهانی دارای تالیفات و توفیقات بسیاری بود و آثار علمی ایشان هنوز در حوزه های علمیه مورد استفاده طلاب و فضلا است و کمتر کسی را مثل ایشان سراغ داریم که به اندازه ایشان خدمات تاثیرگذار و موثری به حوزه های علمیه ارائه داده باشد.

علامه بهبهانی حوزه ها را به سمت اجتهادگرایی هدایت کرد

حجت الاسلام و المسلمین سید صادق محمدی مسئول انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم هم گفت: علامه وحید بهبهانی توانست با یک انقلاب علمی ، حوزه های علمیه را به سمت عقل گرایی و اجتهادگرایی و در مسیر اصولی هدایت کند.

وی اظهار داشت: همایش آیت الله وحید بهبهانی به منظور انجام مباحثات علمی در زمینه افکار و اندیشه های ایشان در عرصه های علم فقه و اصول و کلام و سایر ابعاد شکل گرفته که خوشبختانه با حضور عالمانی از کشورهای مختلف از وزن قابل قبول و مطلوبی برخوردار است.

مسئول انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم،  با بیان اینکه آیت الله وحید بهبهانی در زمانی حیات داشتند که اخباری گری سیطره عجیی در  حوزه های علمیه داشت افزود: اخباریون در واقع به دنبال آن بودند که سدی در برابر اجتهاد پویا که می تواند در هز زمانی پاسخگوی نیازهای بشریت باشد ایجاد کنند.

وی ادامه داد: آیت الله وحید بهبهانی با شناخت درست جریان اخباری گری و با بهره گیری از روش های علمی و منطقی توانست از رشد اخباری گری در حوزه های علمیه جلوگیری کند .

حجت الاسلام محمدی و المسلمین،  عنوان کرد: اگر تلاش های علامه وحید بهبهانی نبود و اخباریون به نفوذ خود در حوزه های علمیه شیعیان ادامه می دادند امروز حوزه های علمیه شیعه هم همانند حوزه های علمیه اهل سنت بود که این جریان برای حوزه های علمیه بسیار خطرناک به نظر می رسد.

تلاش مرحوم  بهبهانی در خنثی کردن فتنه اخباریون ستودنی است

آیت الله سید محمد یثربی هم با بیان اینکه شخصیت این عالم وارسته بسیار بالاتر از آن است که در طی برگزاری یک همایش به همه ابعاد آن پرداخته شود افزود: ایشان در قرن دوازدهم در برابر فتنه اخباریه تلاش مجدانه ای داشتند و حوزه های علمیه را به مسیر صحیح خود هدایت کردند.

رئیس موسسه علامه وحید بهبهانی در قم ،  عنوان کرد: از مجموعه تالیفات علامه بهبهانی اینگونه استنباط می شود که ایشان نه تنها در زمینه فتنه اخباری گیری ،  بلکه در همه عرصه هایی که احساس می کرد انحرافاتی در حال رخ دادن است ؛ ورود می کرد.

وی اضافه کرد: تلاش های علامه بهبهانی تنها در عرصه مسائل فقهی خلاصه و محدود نمی شود و ایشان در عرصه های کلامی نیز صاحبنظر بودند و در حال حاضر 6 رساله کلامی از این عالم بزرگ در دست تحقیق است و 3 رساله فقهی به فارسی نیز در حال برای چاپ در حال تدوین است.

رئیس موسسه علامه وحید بهبهانی در قم ،  بیان داشت: امیدواریم در حوزه علمیه قم نیز  با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران ، همایش بزرگداشتی برای آیت الله بهبهانی برگزار شود و از شخصیت این عالم برجسته تجلیل بعمل آید.

آیت الله یثربی گفت: آیت الله بهبهانی 40 سال در کربلای معلا زندگی کرد و در طی این سالها تلاش های علمی بسیاری داشت و وقتی به حرم سیدالشهداء (ع) برای تدریس در مسجد بالاسر عزیمت می کرد ، ابتدا در کفشداری حرم حضور می یافت و نسبت به خدمت زایران نیز اهتمام ویژه ای داشت که این امر نشاندهنده اوج تواضع ایشان بود.

آیت الله وحید بهبهانی در حوزه های علمیه تحولی شگرف ایجاد کرد

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه با اشاره به مقابله آیت الله بهبهانی در برابر جریانات انحرافی ، گفت: اقدامات علمی علامه وحید بهبهانی موجب تحولی شگرف در حوزه های علمیه شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمود ملک‌دار در همایش بین المللی بزرگداشت آیت الله وحید بهبهانی در کربلای معلا در سخنانی اظهار داشت:  علمای بزرگ در طول تایخ اسلام و تشییع ،  نقش مهمی در راستای صیانت از اندیشه های اصیل اسلامی و هدایت جامعه به سمت آن بر عهده داشته و دارند که در بین اندیشمندان اسلامی عده ای نیز نقش پررنگ تری در این زمینه بر عهده داشتند.

وی بیان داشت: عالمان دین از طریق تربیت شاگردان ، تالیفات علمی و همچنین با بهره گیری از برقراری ارتباط با سایر مراکز علمی و دینی در راستای نقش آفرینی خود در زمینه حفظ و حراست از مکتب ناب اسلام استفاده می کردند که نمونه آن را می توان به مرحوم علامه وحید بهبهانی اشاره کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ملک‌دار، ادامه داد: این گنگره در زمان مناسبی برگزار شد و انتظار می رفت آرا و افکار و همچنین اقدامات علمی شخصیتی همانند آیت الله وحید  بهبهانی که در زمان خود خدمات شایانی به حوزه های علمیه ، طلاب و روحانیون ارائه کرد مورد بازخوانی و توجه دوباره قرار گیرد.

وی گفت: این عالم بزرگ متولد اصفهان بود ؛ اما وقتی دید که انحرافی در حوزه های علمیه در حال وقوع است به منطقه بهبهان که این انحراف در انجا رشد و نمو داشت سفر کرد تا از این طریق بتواند در برابر انحرافاتی که برخی ها می خواستند در اصول و فقه ایجاد کنند مانع شود.

وی افزود: اهتمام علمی آیت الله بهبهانی در زمینه زودودن انحرفات در حوزه های علمیه در منطقه بهبهان سی سال به طول انجامید که این همایش توانست در حد توان خود به این خدمات ، آرا و نظرات این عالم بزرگ بپردازد و به طلاب نسل جدید معرفی کند.

دین بدون خرد، اخلاق و معنویات افراطی گری است

معاون پژوهشی حوزه های علمیه گفت: راه و روش علامه وحید بهبهانی در حقیقت به ما می آموزد که دین را خرمندانه و همراه با اخلاق و معنویات دریافت کنیم در غیر این صورت دچار افراطی گری و سلفی گری خواهیم شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی عماد در همایش بین المللی بزرگداشت آیت الله وحید بهبهانی در کربلای معلی در سخنانی اظهار داشت: برگزاری همایش بزرگداشت علما فرصت مغتنمی است تا اندیشه های آنان مورد بازخوانی قرار گیرد که این امر در نهایت توسعه علوم مختلف را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه از ویژگی های مهمی که می توان برای علوم اسلامی برشمرد تعدد این علوم و تخصصی بودن آنها است افزود: وجود شاخه های مختلف در علوم اسلامی در حقیقت از مزایای آن است.

حجت الاسلام و المسلمین عماد اضافه کرد: آیت الله وحید بهبهانی در رشته های مختلف علوم اسلامی به صورت تخصصی ورود می کرد و امروز ما آرا و اندیشه های این عالم بزرگ و همچنین شاگردان برجسته ای که تربیت کرده را در اختیار داریم.

وی گفت: متاسفانه پدیده های زیادی امروز در اطراف اسلام شکل گرفته و گرفتاری های فراوانی بدین واسطه ایجاد شده است و در حقیقت فهم ناصواب از شریعت و اسلام اندیشه های غلط و انحرافی را به وجود اورده است.

معاون پژوهشی حوزه های علمیه ، تاکید کرد: باید دین را به صورت روش مند و روز آمد آموخت و آن را با شاخص های قدسی و معنوی دریافت کرد که در این صورت جهان به دنبال انحرافات و افراطی گری ها نخواهد رفت.

آیت الله وحید بهبهانی جمود و خمودگی را از حوزه های علمیه دور کرد

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: آیت الله وحید بهبهانی توانست با اقدامات علمی خود جمود و خمودگی را از حوزه های علمیه شیعه دور و در حقیقت مسیر فقه پویا را برای آینده حوزه های علمیه ترسیم کند.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالحسن نواب در همایش بین المللی بزرگداشت آیت الله وحید بهبهانی در کربلای معلا در سخنانی با تقدیر از برگزارکنندگان این همایش به خصوص مرکز دراالتراث نجف اشرف اظهار داشت: یکی از مزیت های برگزاری اینگونه همایش ها ، گردهمایی عالمان دین از کشور های مختلف و آشنا شدن با نظرات و تجربیات یکدیگر است که خوشبختانه در همایش بزرگداشت آیت الله وحید بهبهانی علمای برجسته حوزه های علمیه مختلف در بلاد اسلامی حضور دارند و این فرصت بسیار خوبی برای تبادل افکار و نظریات است.

حجت الاسلام و المسلمین نواب ، با تمجید از شخصیت علمی مرحوم علامه وحید بهبهانی ابراز داشت: این عالم بزرگ نقش برجسته ای در حاکمیت عقل ، منطق و اصولی فکر کردن و همچنین اهتمام و همت ویژه ای در زمینه رفع شبهات اخباریون داشت.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: اگر شیعه در طول تاریخ خود از عالمان آگاه و روشنگری ؛ همانند علامه وحید بهبهانی بی بهره بود ، امروز تفکراتی که در بین شیعیان رواج داشت چیزی شبیه همین جریانات افراطی و سلفی است که متاسفانه می بینیم که به نام اسلام و دین دست به فجیع ترین جنایات می زنند و از این طریق چهره تابناک اسلام عزیز را در جهان خدشه دار می کنند.

جریان انحرافی اخباریون در حوزه های علمیه  را به انزوا کشاند

پژوهشگر برجسته حوزه علمیه قم  گفت: علامه وحید بهبهانی توانست جریان انحرافی اخباریون که در حوزه های علمیه رسوخ جدی کرده بودند را زمین گیر کند و آنان را به انزوا بکشاند.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدرضا جلالی در کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله وحید بهبهانی در کربلای معلی در سخنانی اظهار داشت:باید در هر زمان و عصری شخصیت های علمی هر جامعه و مکتبش  شناسانده شود تا نسل جوان با این چهرها و اقدامات آنان آشنا و مطلع شود.

وی با بیان اینکه عالمان دین همواره در طول تاریخ در عرصه های مختلف پیشتاز و پیش قدم بودند افزود: آنان با سخنرانی ها و تالیفات خود در راستای رفع شبهاتی که مخالفان دین در هر عصری آن را مطرح می کردند؛  می ایستادند و جامعه را نسبت به افکار انحرافی و منحرف بر اساس تعالیم اسلامی آگاه می کردند.

پژوهشگر برجسته حوزه علمیه قم ، بیان داشت: در طول تاریخ اسلام جریاناتی سراغ داریم که به دنبال ایجاد بدعت در اسلام و آموزه های این دین الهی بودند که به عنوان نمونه برخی ها مطرح می کردند که فقط قرآن به تنهایی برای هدایت بشر کافی است و یا عده ای سنت را ملاک عمل قرار می دادند که همه این افکار انحرافی و باطل است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم ابراز داشت: علامه وحید بهبهانی در زمان خود با جریان انحرافی اخباریون مواجه شد که تمرکز این جریان در بهبهان و به واسطه مهاجرت تعدادی از علمای بحرین به این منطقه رشد و پا گرفته بود که ایشان در بهبهان با نوشتن کتابهایی در زمینه نقد آرای اخباریون اندیشه های آنها را به چالش کشید.

حجت الاسلام و المسلمین جلالی ، اضافه کرد: امروز نیز حوزه های علمیه می بایست با الگوگیری از راه و رسمی که عالمان برجسته همچون آیت الله وحید بهبهانی بدان اهتمام داشتند در راستای پویایی هر چه بیشتر فقه و کارآمدی تعالیم اسلامی و الهی در زندگی بشری ،  قدم بردارند.

مرحوم بهبهانی در احیای فقه اصیل  و زدودن تحریفات نقش مهمی داشت

مدير پژوهشكده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ، نقش آیت الله وحید بهبهانی در احیای فقه اصیل  و زدودن تحریفات از سوی جریان اخباری گری را بسیار مهم دانست.

حجت الاسلام والمسلمین سیف الله صرآمی در کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله وحید بهبهانی در کربلای معلا در سخنانی اظهار داشت:امروز با انبوهی از مسائل فقهی در جامعه مواجه هستیم که می توان با نقش عقل و اجتهاد پاسخ هایی برای آنها ارائه داد.

مدير پژوهشكده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: یکی از موارد مهمی که در افکار و اندیشه های آیت الله وحید بهبهانی می توان یافت  ، واقع نگری خاص ایشان نسبت به استنباط احکام است.

حجت الاسلام و المسلمین صرآمی ادامه داد: احکام اسلامی از زبان ایمه معصومین (ع) را می بایست درست بفهیم و آن را به درستی با زمان حال تطبیق دهیم که این موضوع در آثار اصولی آیت الله وحید بهبهانی بسیار مورد توجه واقع شده است.

وی با بیان اینکه رسالت حوزه های علمیه و روحانیون تنها توجه به مسئله فقه و اصول نیست افزود:حوزه های علمیه در زمینه های دیگر نیز از جمله مباحث اخلاقی ، احکام و سایر موضوعاتی که جامعه امروز ما نیازمند آن است وظیفه سنگینی بر عهده دارد و می بایست پاسخگوی این نیازها باشد.

تالیفات و شاگردان آیت الله وحید بهبهانی در آسمان فقاهت می درخشد

رئیس گروه فقه کنگره آیت الله وحید بهبهانی گفت:تالیفات و  شاگردان علاوه بهبهانی همانند ستارگانی در عالم فقاهت می درخشند و نور افشانی می کنند .

حجت الاسلام و السملیمن سید علی حسینی در کنگره بین المللی بزرگداشت آیت الله وحید بهبهانی در کربلای معلا در سخنانی اظهار داشت:بدون شک برگزاری بزرگداشت مفاخر و عالمان بزرگ در هر جامعه ای موجب تحول بزرگی خواهد شد و  به همین دلیل تجلیل از عالمان بزرگ در همه جوامع به چشم می خورد که این امر نیز موجب تشویق جامعه به سمتی که عالمان حرکت کردند می شود .

وی با بیان اینکه برگزاری کنگره های بزرگداشت عالمان بزرگ دین در حقیقت نوعی ارایه الگو به جامعه یه شمار می رود با اشاره به شخصیت آیت الله وحید بهبهانی افزود: علامه وحید بهبهانی در بین علمای شیعه فردی کم نظیر بود.

وی با اشاره به تربیت شاگردان برجسته ای از سوی علامه بهبهانی افزود: شاگردان ایشان همانند ستارگانی در عالم فقاهت نور افشانی می کنند و می توان گفت آثار علامه وحید بهبهانی و نیز تربیت شاگردان برجسته توسط ایشان ، برای همیشه در عالم اسلام و تشییع ماندگار و جاویدان خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha