یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام صفدر محمدی مدیر حوزه آذربایجان غربی

حوزه / امروز مبلغین و روحانیون وظیفه مهم و خطیری در ارائه الگوی ناب و امام شناسی دارند که با بیان ویژگی ها، فضایل اخلاقی و اهداف ائمه معصومین(ع) در نشر دین از ایجاد شبهه و تحریف نسبت به اسوه های ناب اسلام جلوگیری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین صفدر محمدی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه، با اشاره به فلسفه اربعین از دیدگاه آیات و روایات اظهارداشت: قرائت زیارت نامه و انجام اعمال مخصوص در این روز از فضایل و برکاتی برخوردار است، امام حسن عسکری(ع) در بیان نشانه های مومن فرمودند: «مؤمن پنج نشانه دارد، اقامه پنجاه و یک ركعت نماز (مجموع واجب و نافله)، خواندن زيارت اربعين، انگشتر در دست راست كردن، در سجده پيشاني بر خاك نهادن و بسم الله الرحمن الرحيم را(در نماز) بلند گفتن» است که در این حدیث با پرداختن به زیارت اربعین بر اهمیت و فضیلت آن تاکید شده است.

وی افزود: مسئله اربعین در دین مبین دارای ابعاد و ویژگی های مهمی بوده به گونه ای که چله گرفتن و یا اربعین در آیات الهی و روایات متعددی بر آن اشاره شده است، آيه 51، سوره بقره از ميقات چهل شبه موسى (ع) خبر مى دهد:«و اذ واعدنا موسي اربعين ليله» كه در آيه 142 اعراف به اين صورت تفصيل داده شده است:«و واعدنا موسي ثلاثين ليله و اتممناها بعشر فتم ميقات ربه اربعين ليله ».

مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان غربی تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «من اخلص لله اربعين صباحا جرت ينابيع الحكمه من قلبه على لسانه/ هر كس چهل روز اخلاص ورزد و اعمال خود را براى خدا خالص گرداند، چشمه هاي حكمت از قلبش بر زبانش جارى مى شود» که وجود بسیاری از روایات درباره اربعین نشانگر اهمیت و فلسفه چله دراین باره است.

وی افزود: اربعین فرصتی است برای بازشناسی امام حسین(ع) و همچنین درس آموزی در مکتب اهل بیت(علیهم السلام) تا با الگو گیری از سیره، منش، رفتار و گفتار امامان معصوم راه را از بی راهه شناخته و زمینه ترویج و اشاعه مکتب اسلام را بیش از گذشته فراهم و گسترش دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی اذعان داشت: امروزه حوزه های علمیه، مبلغین دینی و روحانیون وظیفه مهم و خطیری در ارائه الگوی ناب و امام شناسی در میان مردم دارند که با بیان ویژگی ها، فضایل اخلاقی و اهداف ائمه معصومین(ع) در نشر دین از ایجاد شبهه و تحریف نسبت به اسوه های ناب اسلام جلوگیری کنند.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha