یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام صفدر محمدی مدیر حوزه آذربایجان غربی

حوزه / مدیر حوزه علمیه آذربایجان غربی گفت: اگر عالم دانشگاهی و دینی مرزبانان معنویت و دین خدا هستند چنان که لحظه ای غفلت کنند، از همین راه علم، نفوذ دشمن عملی می شود و علم را در مقابل دین قرار می گیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین صفدر محمدی، شب گذشته در همایش وحدت حوزه و دانشگاه، در مصلای امام خمینی(ره) ارومیه، با ارائه گزارشی از پیشرفت ها و دستاوردهای حوزه های علمیه، اظهار داشت: امروزه در حوزه قم بیش از 400 مرکز متعدد تخصصی، علمی، پژوهشی و آموزشی در رشته های مختلف مشغول به کار هستند.

مدیر حوزه علمیه آذربایجان غربی با ارزیابی مطلوب عملکردهای علمی و پژوهشی حوزه های علمیه، تصریح کرد: طی دوسال اخیر نزدیک به صدها عنوان کتاب در حوزه های علمیه به چاپ رسیده که با مقتضای زمان هماهنگی دارند، لذا حوزه علمیه در مقایسه با سایر نهادها از جایگاه پویا و مطلوبی در تحقیق و پژوهش های علمی برخوردار است.

وی افزود: شرایط حوزه های علمیه آذربایجان غربی نیز نسبت به سال های گذشته با رشد مطلوبی همراه بوده، به گونه ای که امروز در استان، 12 مدرسه علمیه بلند مدت و دو مدرسه سفیران هدایت فعالیت می کنند و بیش از یک هزار طلبه، در این مدارس مشغول تحصیل و فراگیری علوم و معارف دینی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به این که وحدت حقیقی حوزه و دانشگاه گمشده ای است که باید آن را یافت، ابراز داشت: حوزه و دانشگاه اگر بخواهد در مقام و موضع وحدت سخنی بگویند، باید ارزیابی کنند که خطر اختلاف چیست که نسبت به تحکیم و انسجام وحدت این همه تاکید می شود.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند «شما را بر حذر می دارم از اختلاف چراکه اختلاف تیغ تیزی است برای شما، اگر اختلاف در جوامع اسلامی سربگیرد از دین چیزی نمی ماند»، بنابراین شناخت وحدت از رخنه و نفوذ دشمن جلوگیری می کند و اگر انسان بر شیوه های نفوذ دشمنان مسلط نباشد، نمی تواند وحدت را برقرار کند.

مدیر حوزه علمیه آذربایجان غربی ادامه داد: رسول خدا(ص) می فرمایند «علما مرزداران دین هستند» همچنین امیرالمومنین علی(ع) در این رابطه می فرمایند « اگر کسی بخوابد، دشمن او بیدار است»، لذا اگر عالم دانشگاهی و دینی مرزبانان معنویت و دین خدا هستند چنان که لحظه ای غفلت کنند، از همین راه علم، نفوذ دشمن عملی می شود و اگر علم در برابر دین خدا قرار گیرد، وحدت رخت برمی بندد.

وی با تاکید بر اهمیت تربیت اخلاقی در محیط های دانشگاهی و حوزوی، خاطرنشان کرد:  تربیت اخلاقی و تهذیب دانشجویان در دانشگاه و طلاب در حوزه علمیه اولین گام موفقیت و کسب وحدت است، چراکه خودمحوری و تکبر فضای اخلاقی را تخریب ساخته و انسان را از دستیابی به مقصد نهایی باز می دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی، پرورش اخلاق و تربیت معنوی را از اساسی ترین راه های وحدت حوزه و دانشگاه دانست و افزود: اساتید حوزه و دانشگاه در راستای هدایت و جهت دهی به نسل جوان نقش بسزایی دارند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha