یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
 اسرائیل و عربستان سعودی

حوزه/ یک تحلیلگر و روزنامه نگار آمریکایی، با اشاره با همسویی عربستان و رژیم صهیونیستی در سالهای اخیر خاطر نشان کرد، هر دو رژیم مولود انگلستان در سالهای قبلند و امروز نیز آمریکا، جای انگلستان را در سرپرستی از دو رژیم بر عهده گرفته است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از سایت خبری antiwar.com، دان سانچز نویسنده و روزنامه‌نگار آزادی‌خواه آمریکایی در یادداشتی تحلیلی دلایل روابط دوستانه میان دو رژیم آل سعود و اسرائیل را به چالش کشیده است:

جغرافیای سیاسی باعث ایجاد هم‌پیمانی عجیب و غریبی میان کشور‌ها می‌شود. برای مثال انتظار می‌رود اسرائیل و عربستان هیچ گونه نقاط مشترکی با همدیگر نداشته باشند، اسرائیل استعمارگر، دشمن قسم خورده اعراب و مسلمانان است، در این میان رژیم عربستان سعودی بر سرزمین مادری اعراب و دو پایتخت اسلامی مکه و مدینه حکومت می‌کند و این دو حتی روابط دیپلماتیک رسمی ندارند.

با این حال، از سال 2006، و انقلاب اعراب در 2011، اسرائیل و عربستان سعودی عملا به متحدان نزدیکی تبدیل شده‌اند و روابط آن‌ها با جنگ عراق استحکام بیشتری پیدا کرده است. پس از سقوط رژیم صدام با روی کار آمدن حکومت شیعه در عراق، با وجودی که آمریکا در این کشور جای پا داشت اما دولت جدید در راستای اهداف اسرائیل قدم برنداشته و طرفدار ایران از آب درآمد.

به این ترتیب به تدریج تمامی دشمنان قدرتمند اسرائیل در خاورمیانه یعنی ایران، حزب الله و عراق را شیعیان تشکیل دادند و همین امر یکی از دلایل اصلی نزدیکی عربستان سعودی معتقد به وهابیت و اسرائیل شد.

همسویی عربستان و رژیم صهیونیستی در تحولات سوریه

 وهابیت شاخه شبه نظامی بنیادگرا از اسلام سنی است که عقاید بسیار مشابهی با سلفی های القاعده و داعش دارد. از یک سو آل سعود گروه‌های تکفیری القاعده و داعش را در جنگ برای براندازی نظام بشار اسد، از ابعاد مالی و نظامی تجهیز کرده، و از سوی دیگر نیروی هوایی اسرائیل شهرهای سوریه را به نفع داعش بمباران می‌کند و حتی برای تروریست‌ها خدمات پزشکی فراهم آورده است. مسئولین اسرائیل حتی ارجحیت داعش به اسرائیل را در سخنان خود نیز عنوان کرده‌اند.

تعصب تکفیری عربستان سعودی نسبت به شیعیان دلایل اقتصادی نیز دارد، چرا که اکثریت قریب به اتفاق ثروت‌های نفتی عربستان سعودی در بخش‌هایی از این کشور قرار گرفته که اقلیت مظلوم شیعه در آن زندگی می‌کنند. بدترین کابوس عربستان سعودی، به حرکت درآمدن جنبش مقاومت شیعیان عربستان و در پی آن محروم کردن وهابی‌ها از نفت است. می‌توان گفت یکی از دلایل اصلی اعدام کردن شیخ نمر، روحانی برجسته و محبوب شیعیان در این کشور همین امر بوده است.

حقیقت این است که اکثریت منابع سوخت فسیلی منطقه خلیج فارس در مناطق شیعه نشین قرار گرفته‌ است. برای مثال در بحرین دولت اقلیت سنی بر اکثریت شیعیان حکومت کرده و منابع نفتی وسیعی را در دست دارد و عربستان سعودی برای از دست ندادن این منابع نفتی، با کمک رسانی به رژیم کنونی در سرکوب انقلابیون کمک‌رسانی کرده بود.

در یمن نیز آل سعود با بمباران پیوسته مردم فقیر این کشور سعی دارد تا عروسک خیمه شب بازی دیکتاتور خودش را در این کشور روی کار آورد و اسرائیل نیز حمایت خود را در این جنگ ارائه داد. متحدان اسرائیل و آل سعود هر دو مخالفان قرارداد هسته‌ای ایران نیز هستند.

اتحاد آل سعود و صهیونیستها، یک جریان تازه نیست

اما فراموش نکنیم که اتحاد میان آل سعود و اسرائیل یک جریان تازه نیست، نعمان عبدالواحد در مقاله‌ای با عنوان: «چگونگی نقش صهیونیست‌ها در تشکیل سلطنت عربستان سعودی»، دلایل نزدیکی دو حکومت را ورای شرایط استراتژیک تصادفی دانسته و آن را به دلیل شباهت‌های بنیادین آن‌ها می‌داند. هر دوی آن‌ها از زمان روی کار آمدن، عاملین استعمارگران غرب در خاورمیانه بوده‌اند و هر دوی آن‌ها بی‌اندازه برای اهداف تجاوزگرانه غرب مفید و ارزشمند بوده‌اند، زیرا هر دوی آن‌ها ایدئولوژی‌های خصمانه و متعصبانه و کشورگشایانه دارند که در عربستان سعودی مجاهدان وهابی و در اسرائیل شبه نظامیان صهیونیست این وظیفه را به عهده دارند.

موری روتبارد در مقاله خود با عنوان «گناه جنگ خاورمیانه» تاریچ تشیکل دو رژیم اسرائیل و آل سعود و رابطه نزدیک میان عربستان سعودی و اسرائیل از آغاز تشکیل این دو رژیم در زمان حکومت استعماری انگلستان در منطقه را با جزئیات شرح داده و هر دو را زاده اقدامات بریتانیای پیر در پایان جنگ جهانی اول می‌داند.

عربستان و اسرائیل؛ دوقلوهایی که در شکم انگلستان پرورش یافتند

به این ترتیب که آل سعود قابله اسرائیل در سرنگونی و جابجایی موانع اصلی پروژه صهیونیست‌ها در فلسطین و صهیونیست‌ها قابله سعودیان در برداشتن رژیم سابق شبه جزیره عرب بوده‌اند و در حقیقت اسرائیل و آل سعود دوقلوهایی بودند که در شکم امپراطوری بریتانیا پرورش یافتند. و زمانی هم که آمریکا جای بریتانیا را در منطقه گرفت، سرپرستی این دو رژیم استعمارگر را نیز عهده‌دار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha