دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ |۲۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 3, 2024
کد خبر: 1028272
۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۴
سی

حوزه / مشاور مسائل خانواده گفت: همسران محب اهل بیت(ع) به ویژه امام رضا(ع) به حقوق معنوی یکدیگر، اخلاق و ارزش‌ها بی‌توجهی نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان حجت الاسلام حسین دهنوی، شامگاه جمعه در همایش «خانواده رضوی» از سومین شب برگزاری جشنواره ملی فرهنگی هنری آه و آهو در کاشان، اظهار داشت: زن و شوهری که ادعای دوستی امام رضا (ع)، ایمان و اخلاق دارند در حریم خانه و خانواده به یکدیگر ظلم نمی‌کنند و مایه آزار و اذیت و تجاوز به حقوق یکدیگر نمی‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه رعایت نکردن حقوق معنوی بر پایه اخلاق، ایمان و ارزش‌ها عامل اختلاف‌، طلاق یا متارکه عاطفی همسران شده است، گفت: دینداری، توجه به ارزش‌ها و رعایت اخلاق در خانه و خانواده مایه گذشت و ایثار همسران و در نتیجه آرامش خانواده بدون اختلاف و درگیری می‌شود.

به گفته وی، ازدواج غلط(ازدواج‌های بر پایه رابطه‌های عاشقانه و غیر آگاهانه و غیر عاقلانه دختران و پسران) مقایسه همسران با دیگران، بی توجهی به ارزش‌ها، رعایت نکردن اخلاق در زندگی و تغییر سبک زندگی اسلامی و دینی به سبک زندگی غربی و اروپایی از عوامل اختلافات خانوادگی و طلاق شده است.

کارشناس خانواده اظهار کرد: متاسفانه دختر و پسری که بر پایه یک آشنایی و رابطه سطحی در خیابان، همایش، دانشگاه، نمایشگاه کتاب حتی نمایشگاه قرآن یا حرم بدون شناخت و آگاهی و با عشقی چشم و گوش بسته به اشتباه ازدواج می‌کنند، پس از ازدواج و شناخت ماهیت واقعی یکدیگر دچار اختلاف می‌شوند.

حجت‌الاسلام دهنوی عنوان کرد: احساس آرامش در زندگی با استناد به آیه ۲۱ سوره روم« وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا» بر پایه ازدواج صحیح و آگاهانه ایجاد می‌شود.

وی، در مورد مقایسه ویژگی‌های ظاهری همسران با دیگران به‌عنوان یکی از علل ایجاد اختلاف، گفت: هر چند مقایسه‌های ظاهری بین همسران کمتر است، اما مقایسه‌های مادی بیشترین مقایسه و در زندگی همسران بسیار دردسر ساز و مشکل‌ساز شده است.

به گفته وی، مقایسه کردن عامل افزایش توقعات همسران در برابر یکدیگر و برآوردن نیازهایی شده است که توان تامین آن را ندارند و حتی گاهی همسر را به دنبال این مقایسه و رسیدن به خواسته‌های سخت متوسل به کارهای خلاف شرع، کسب رزق از راه حرام و تهیه لقمه شبهه‌ناک با آثار بسیار بد آن بر زندگی و فرزندان می‌کند.

کارشناس خانواده ادامه داد: طبق توصیه‌های اسلامی تنها مقایسه در خانواده مقایسه از نظر معنوی با سطح بالاتر خود و مقایسه مادی با سطح پایین‌تر زندگی خود است، چرا که مقایسه معنوی با سطح برتر از خود عامل رشد و ترقی زندگی و مقایسه از نظر مادی با سطح پایین‌تر عامل شکرانه و قدرشناسی از داشته‌های خود می‌شود.

حجت‌الاسلام دهنوی ادامه داد: تغییر سبک زندگی اسلامی و دینی به سبک زندگی غربی و اروپایی از دیگر عوامل اختلاف همسران و ایجاد مشکلات فراوان در زندگی و بسیار خطرناک است.

وی، با اشاره به اینکه اسلام دین کاملی با بیان تمام مهارت‌های زندگی برای سعادت و خوشبختی و احکام نورانی آن بر اساس فطرت و طبیعت انسان است، افزود: مهارت‌های زندگی یکی از ۹ بنای تقویت کننده عشق و بنیاد خانواده است.

به گفته وی، مهارت‌هایی که آمریکایی‌ها و غربی‌ها در سمینارها و کتاب‌های خود برای سبک زندگی بیان می‌کنند همه را اسلام و روایات روایات قبل از آنها بیان کرده است.

این مشاور خانواده با یادآوری اینکه زندگی بر اساس دین مایه خوشبختی و آرامش و مدیریت امانت داری زندگی همسران بدون اختلاف و درگیری می‌شود، گفت: وقتی همسران، همدیگر را امانت خدا بدانند در حق هم جفا و ستم، آزار و اذیت و حتی به نیازهای یکدیگر بی توجهی نمی‌کنند و در نتیجه دچار اختلاف نمی‌شوند.

حجت‌الاسلام دهنوی تصریح کرد: مدیریت امانت داری در زندگی همسران همان حق سالاری بر زندگی بدون مولفه مرد یا زن سالاری و بستری برای اهمیت به بنیان خانواده است.

وی با بیان اینکه زندگی بر اساس دین عامل تحکیم بنیاد خانواده و پرهیز از جدایی است، گفت: متاسفانه آمار طلاق بالا رفته است چرا که اهمیت و اعتبار بنیان خانواده به عنوان محبوبترین نهاد هستی نزد همسران کم رنگ شده است.

به گفته وی، فقط ۲۰ درصد طلاق‌ها واقعی است و ۸۰ درصد آن بر سر اختلافات بی پایه و اساسی است که بنیان خانواده از سوی همسران جدی و مهم گرفته نشده و به راحتی تخریب شده است.

حجت‌الاسلام دهنوی خاطر نشان کرد: در صورتی که ارزش‌های اخلاقی الهی از جمله گذشت، ایثار، محبت، مهربانی و مهرورزی در خانواده مهم تلقی و توجه شود، اختلافات کاهش یافته و مدیریت مدارا به عنوان نیمی از ایمان ایجاد می‌شود.

به گفته وی، مهمترین عامل کینه و نفرت زنان و مردان در طلاق و متارکه‌های عاطفی نبود ایمان و بی توجهی به ارزشهای اخلاقی و نبود وفاداری است.

وی تصریح کرد: پخش محتواهای غیر اخلاقی و دینی و ضد ارزشی در شبکه‌های ماهواره ای و شبکه‌های اجتماعی بسترهای مهم برای بی وفایی و خیانت همسران به یکدیگر است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha