یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
پایان نامه

حوزه/ به همت معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی ریحانة النبی( س) اراک دفاعیه دو پایان نامه در رشته فقه و اصول برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، جلسه دفاعیه پایان نامه های خانم نسرین لطفی، طلبه رشته فقه و اصول با موضوع «بررسی فقهی حقوق و مشاعات در آپارتمان نشینی» و فاطمه کوهی با موضوع «احکام فقهی اراده ی عدم پرداخت مهریه توسط زوج» پیش از ظهر امروز در مؤسسه آموزش عالی حوزوی ریحانة النبی(س) اراک برگزار شد.

خانم لطفی در بخشی از پایان نامه خود آورده است: از آنجایی که با افزایش و رشد جمعیّت و محدود شدن امکانات رفاهی و شرایط اقتصادی در طی قرون اخیر، زندگی اجتماعی انسان ها دستخوش تغییراتی همچون زندگی آپارتمان نشینی قرار گرفته است، زندگی در این سکونتگاه ها نیازمند قوانینی است تا با شناخت وبهره گیری از این قوانین ومقررات به زندگی آرام وبه دور از تنش دست یافت ، بنابر این بررسی فقهی،حقوق و مشاعات آپارتمان نشینی می تواند به شناخت هر چه بیشتر این قوانین و مقررات بینجامد.

در این پایان نامه به طور اختصاصی به این موضوع با روش فیش برداری و شیوه کتابخانه ای با اهداف بنیادی وکاربردی پرداخته شده است و به حقوق همسایگان با نگاه به آیات و روایات و حقوق ممتاز و مشاعی که در خصوص آپارتمان نشینی برای ساکنین ایجاد می شود و کاربرد برخی از قواعد فقهی به عنوان قواعد اولیه و ثانویه که می تواند در رفع اختلافات آپارتمان نشینی موثر باشد پرداخته شده است. چنانچه هرگاه یکی از ساکنین آپارتمان دچار ضرر گردد و ضرر او قابل توجه باشد، بنابر قاعده اولیه تسلیط حق او بر دیگران مقدم است و در غیر این صورت طبق قاعده ثانویه لاضرر و بر مبنای قاعده حکومت، حق دیگر مالکین بر حق او مقدم می گردد.

در ادامه خانم کوهی به دفاع از پایان نامه خود با موضوع «احکام فقهی اراده ی عدم پرداخت مهریه توسط زوج» پرداخت.

وی گفت: مهریه هدیه ای است که از طرف زوج به زوجه به جهت ابراز رغبت و صداقت پرداخته می‌شود که می‌تواند نشانه قیّومیت زوج یا عوض از بضع زوجه یا تکمیل کننده ارث او باشد و به لحاظ نوع توافق زوجین مقدار و زمان پرداخت آن از انواع مختلفی مانند مهر المسمی، مهرالمثل، مهرالمتعه و مهرالمفوضه نام برد، اما زوج باید اراده ونیت پرداخت این حق مالی زوجه را داشته باشد که در قرآن کریم در آیات زیادی بعضی از آنها مانند آیات ۴و ۲۴ نساء و ۱۰سوره ممتحنه بیان شده است. اهل بیت علیهم السلام نیز در روایات متعددی بر وجوب داشتن قصد و اراده پرداخت مهریه تأکید کرده اند بلکه عدم نیت پرداخت را معصیت دانسته و گناه و عقوبت زنا و سرقت را برای آن بیان کرده اند.

اراده عدم پرداخت دارای دو نوع شأنی و فعلی می باشد که حرمت اراده تکلیفی اراده شأنی نسبت به عدم پرداخت مهریه قابل اثبات نیست مگر اینکه به اراده فعلی نسبت به عدم پرداخت مهریه منجر شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha