چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
رحیم پور ازغدی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که جنگ نرم، ترجیحات، نگرش ها، رفتار، سبک زندگی و مواضع را تغییر می دهد و دوستان بالقوه نهضت توحیدی را به دشمنان بالفعل تبدیل می کند، بیان کرد: جنگ نرم تهدید فکری اما جنگ سخت، امنیتی است و بدون تردید تهدیدهای فکری پیچیده تر از جنگ های سخت افزاری هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، نشست بایسته های خانواده در جامعه امروز با حضور والدین دانشجویان پذیرش شده با شرائط خاص در واحد خواهران دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) برگزار شد.

حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست با بیان این که باید همه همدیگر را برای اهمیت بنیان خانواده توجه دهیم، به ابزارهای مجازی اشاره و تصریح کرد: در طول تاریخ رسانه، سینما و فضای مجازی به این سبک امروز نبوده و این ابزارها فرصت ها و تهدید های بزرگی را همراه خود آورده است.

وی با بیان این که در طول تاریخ، با تغییر شرائط زمان در ساحت های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نوع رسانه و ارتباطات نیز درگیر تحول شدند و تکنولوژی صنعت هایی را دچار تغییر کرد، گفت: آنگاه که شرائط زمان تغییر پیدا می کند سبک زندگی هم عوض می شود؛ شاید امروز به وسعت قبل کسی از سینما سراغ نگیرد چراکه تکنولوژی همراه همه ما، انسان ها را بی نیاز از حضور در فضای فیزیکی سینما یا نمونه های این چنینی کرده است.

تفاوت بشر قدیم و جدید در ابزارها است نه افکار و عقائد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که در جریان این تغییرات شرائط زمان، عده ای برابر آن بر موج سوار می شوند و از شرائط بهترین استفاده را نموده و عده دیگری به جای مدیریت صحنه، ضربه می خورند و سینه به سینه طوفان می ایستند و یا مقصر را تکنولوژی بعنوان گناه مدرن می دانند، عنوان کرد: باید پذیرفت که گناه مدرن ایجاد نشده است، همه گناهان از قدیم بوده اند و در مقایسه بشر قدیم با جدید، تفاوت در ابزارها نه در افکار و اخلاق است.

رحیم پور ازغدی با بیان این که هزاران سال بعد نیز همین مسائل اخلاقی امروز که در طول تاریخ به عنوان فضائل و رذائل جریان داشته وجود دارد، ابراز کرد: در طول تاریخ افکار تغییر نکرده و هیچ فلسفه تماما جدیدی وجود ندارد؛ مکاتب و ایدئولوژی های ما نیز هیچکدام اساسا جدید نیستند و تجدید، تجدد و نوآوری در حوزه علوم تجربی است.

وی با بیان این که تجدد و نوآوری رهین فعالیت های علوم تجربی می باشد چراکه محصول آن ابزار است، خاطرنشان کرد: بشر در حوزه ابزارسازی، صنعت، تولید انواع و اقسام امکانات و ... تکامل یافته و این تکامل نیز همچنان ادامه دارد اما در عرصه افکار و اخلاق، تغییری در اصول بشری ایجاد نشده است؛ به عنوان مثال آن وقت که شعر یک شاعر را می خوانید، همان حس سده‌ها و قرن های پیش در شما تبلور پیدا می کند و این حاصل عدم تغییر در افکار و اخلاق است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: خوب و بد در تاریخ عوض نمی شود بلکه مصادیق و تجلیات آن تغییر دارد؛ بشر در ابزار تکامل پیدا می کند اما در افکار و اخلاق همان رویه هزاران سال پیش را دنبال می کند.

تربیت مذهبی در بنیان خانواده های امروز، کار ریشه ای و مبنایی است

رحیم پور ازغدی ضمن تبیین مصادیق و موازین تربیت مذهبی در بنیان خانواده بایسته، عنوان کرد: تربیت دینی غیر از تظاهر مذهبی است؛ حضرت رضا(ع) در تعالیم دینی از امت می خواهد تا متدینین واقعی بشناسند که به چه چیز عقیده دارند، چه هدفی دارند و چگونه می توانند از عقائدشان دفاع کنند؛ اگر کسی تلاش دارد، بقیه او را دین دار بشناسند متهم کنید چراکه دین دار واقعی تظاهر ندارد و پرورش یافته تربیت خالصانه دینی است.

وی ضمن اشاره به اثرگذاری روح عمل والدین در فرزندان، مسئولان در اقشار و آحاد جامعه و استاد در شاگرد عنوان کرد: رفتار والدین در فرزندان متجلی است؛ هرچه والدین امین باشند فرزندان نیز از آنان تبعیت می کنند؛ در حوزه تعلیم و تربیت هم همین رابطه بین استاد و شاگرد برقرار است و این نمونه روشن از تربیت مذهبی است.

خطا و ظلم های انسان مقدمه لغزش های بعدی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه ضمن نکوهش انگشت نما شدن برخی افراد در بدنه جامعه، با بیان این که خداوند انگشت نماکردن را ناپسند دانسته است، تصریح کرد: کسانی که خود را انگشت نمای به عبادت یا به نوع پوشش و سبک زندگی می کنند نکوهش شده اند؛ این انگشت نما شدن در امور مادی نیز جریان دارد؛ پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند هرکس خانه ای بسازد که مردم از این روحیه اشرافی آه بکشند، صاحب آن خانه جهنمی است.

رحیم پور ازغدی با بیان این که خطاها و ظلم های انسان مقدمه ای برای گام های بعدی است، ابراز کرد: هرکس کار مختصری آغاز کند، این علامت برای گام های بعدی اوست؛ به واقع همان منطق که می گوید قدم اول را بردار، همان منطق سبب می شود انسان قدم های بعدی را نیز بردارد و آنان که در مسائل کوچک خدا را کنار می گذارند، به مسائل بزرگتر نیز ورود پیدا می کند؛ بنابراین باید در همه مراحل زندگی از هر نوع ظلمی ولو کوچک دوری داشت.

خانواده واقعی ترین جامعه در همفکری، هم زبانی و همدلی است

وی با بیان این که امام رضا(ع) سنگ بنای وحدت، عشق، اتحاد و انسجام را در بنیان خانواده می دانند چون خانواده واقعی ترین جامعه در همفکری، هم زبانی و همدلی است، گفت: باید فرهنگتان را انسجام و وحدت دهید؛ اگر فرزند در فضای خانه تبعیض به جای وحدت را از پدر و مادر ببیند، آنگاه هرچه سخنرانی مذهبی نیز شرکت کند مذهبی نمی شود؛ تمایلات و خواسته ها در فضای خانواده باید همسو و هم مسیر باشند تا اثرگذار شوند.

تبیین جنگ نرم و سخت/ جنگ نرم تغییر جایگاه قهرمان و ضدقهرمان است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به تبیین جنگ نرم و سخت پرداخت و با بیان این که جنگ نرم افزاری از سخت افزاری بسیار خطرناک تر و سخت تر است، خاطر نشان کرد: جنگ نرم همان استفاده از قدرت نرم و کار روی افکار، اخلاق و سبک زندگی ملت برای تغییر افکار عمومی است تا تصورشان از واقعیت تغییر کند، خوشبخت را بدبخت و بدبخت را خوشبخت ببینند، جنگ نرم جابجایی قهرمان و ضدقهرمان است.

رحیم پور ازغدی با بیان این که جنگ نرم ترجیحات، نگرش ها، رفتار، سبک زندگی و مواضع را تغییر می دهد و دوستان بالقوه نهضت توحیدی را به دشمنان بالفعل تبدیل می کند، بیان کرد: جنگ نرم تهدید فکری اما جنگ سخت، امنیتی است و بدون تردید تهدیدهای فکری پیچیده تر از جنگ های سخت افزاری هستند.

وی با بیان این که در جنگ نرم پردازش ذهنی کار نخبگانی بوده و از موشک و تسلیحات مهمتر است چراکه مسیر انسان ها و عقائد آنان را عوض می کند، بیان کرد: دشمن در جنگ نرم تلاش دارد تصمیم گیری ها و الگوهای رفتاری را تغییر دهد و از نیروهای خودی برای ضربه زدن به خود آنان استفاده می کند؛ دشمنان در جنگ و تهدید نرم به تدریج با یک برنامه ریزی دقیق، فساد و انحراف را در جامعه جریان می دهد؛ بنابراین آنگاه که موجی ایجاد می شود نه باید به آن ضربه زد و نه در طوفان آن غرق شد، بلکه راه اندیشمندانه برخورد با هر موج، استفاده و فرصت سازی است.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha