چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
دعائی

حوزه/ مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با بیان این که مرحوم آیت الله مصباح یزدی(ره) علاقه ویژه ای به دانش داشتند و همه سطح را در چهار سال تمام کردند، ابراز کرد: طلاب می‌بایست در دانش ایشان را الگو بدانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، نشست علمی شخصیت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آیت الله مصباح(ره) ظهر امروز در ادامه سلسله نشست های تخصصی همایش ملی، در مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام و با ارائه بحث حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمحسن دعائی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدمحسن دعائی، مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در این نشست ضمن گرامیداشت ایام ولادت امام سجاد(ع)، گفت: همه ما متنعمان مکتب امام زین العابدین(ع)، هستیم و می بایست تا کتاب « اسوه کامل» را که بررسی جامع و همه جانبه از شخصیت سید الساجدین(ع) است مطالعه نموده و بررسی جامع و همه جانبه از شخصیت متعالی آن امام همام با رویکرد سبک زندگی آموزی داشته باشیم.

وی ضمن اشاره به زندگینامه مرحوم آیت الله مصباح یزدی، با بیان این که معظم له ۸۶ سال عمر پرافتخار داشتند که از دنیا رحلت نمودند و ایشان اصالتا اهل یزد هستند، عنوان کرد: بنده دروس متعدد را از محضر علامه تملذ کردم و ایشان شاگردان بسیاری را پرورش داده اند که امروز هر یک در جامعه اسلامی منشا اثر هستند.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، ضمن اشاره به کتاب «تفسیر موضوعی» آیت الله مصباح یزدی ابراز کرد: تفسیر موضوعی علامه مصباح ابتکار و خلاقیت منحصر به فرد ایشان به حساب می آید.

حجت الاسلام والمسلمین دعائی بحث های گسترده فلسفه اخلاق و اخلاقیات آیت الله مصباح را زبانزد و مثال زدنی دانست و با بیان این که به سبب جایگاه علمی، رهبری عظیم الشان ایشان را شخصیت بی نظیر در سالگرد ارتحال خطاب و معرفی کردند، گفت: باید روی این موضوع تامل کرد چراکه کلام مقام معظم رهبری مبنایی است.

وی با بیان این که مرحوم آیت الله مصباح علاقه ویژه ای به دانش داشتند و پس از دروس ابتدایی که در مدرسه های آن زمان خواندند، به حوزه مشرف شدند و همه سطح را در چهار سال اتمام کردند، ابراز کرد: نوع تعلیم و تعلم ایشان می آموزد که طلاب می بایست در اندوختن علوم حوزوی و ذخیره سازی علوم و معارف تسریع ببخشند.

مدیر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام با بیان این که مرحوم آیت الله مصباح، ۸ سال محضر امام(ره) در فقه و اصول و ۱۵ سال محضر آیت الله بهجت تلمذ کردند، گفت: ایشان می فرمودند بالاترین تاثیری که در ورود به عالم سیاست گرفتند، از آیت الله بهجت(ره) بود که همواره الزام به حضور در مباحث سیاسی نهضت امام(ره) می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین دعائی با بیان این که آیت الله مصباح تعبیر این چنینی داشته اند که تلمذ از حضور علامه طباطبایی شخصیت ایشان را شکل داد و به دنبال همین موضوع، علامه مصباح موسسه در راه حق را تاسیس کردند، خاطر نشان کرد: می بایست آیت الله مصباح(ره) در همه عرصه ها از جمله عرصه آموزش الگوی حوزه قرار داد.

وی با بیان این که آیت الله مصباح یک مفسر برجسته بودند و ابتکار تفسیری ایشان در تفسیر موضوعی بعنوان نوآوری در تفسیر قرآن شناخته می شوند، ابراز کرد: ایشان در فلسفه تاسیس موسسه در راه حق چنین بیان می داشتند که چون دیدم درس های جاری حوزه کفایت تربیت یک روحانی که بتواند وظایف را درست انجام بدهد ندارد، با احساس وظیفه و دغدغه دوره تکمیلی برای آموزش های حوزه منظور و بسته آموزشی تدوین کردند.

شایان ذکر است؛ تأسیس بنیاد فرهنگی باقرالعلوم(ع)، تبیین جامعیت شخصیت آیت الله مصباح یزدی، علاقه فراوان ایشان به سیر و سلوک، اخلاق، معنویت و عرفان، تشرف مستمر با پای پیاده به جمکران، تمسک و تحجد مستمر و تقید ایمانی ایشان، از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست عنوان شد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha