شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
دکتر شاهین صادقی نسب

حوزه/ کارشناس مسائل سیاسی گفت: قرار نیست که به‌خاطر هر موضوعی بخواهیم رفراندوم برگزار کنیم و علاوه بر این در شرایط کنونی ایجاد دوقطبی و حاشیه‌سازی‌های کاذب نتیجه برگزاری رفراندوم در کشور است.

شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به دیدار اخیر رهبر انقلاب با دانشجویان اظهار داشت: در این دیدار جوانان کشور از طیف‌های مختلف نظرات خودشان را به سمع رهبر معظم انقلاب رساندند و ایشان هم با سعه‌صدر همه آن‌ها را شنیدند و به نکات مهمی نیز اشاره کردند.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند و خوب است به آن پرداخته شود، موضوع امید بود.

صادقی نسب ابراز داشت: مهم‌ترین تلاشی که بدخواهان این سرزمین علیه ملت و کشور انجام دادند ازبین‌بردن امید است، به‌خصوص در بین نسل جوان که نتواند آینده خوبی را برای خودش متصور شود.

وی افزود: این توطئه از طریق فشارها، تهدیدها و اساساً ساختار تحریم‌ها رقم خورده و در کنار این موارد کاستی‌هایی که ما در حوزه اقتصاد داریم و عملکرد ضعیفی که مسئولان در این زمینه داشتند به این توطئه کمک کرده تا این امید به آینده در نظر جوانان مخدوش شود.

استاد دانشگاه افزود: رهبر انقلاب فرمودند: مشکلات وجود دارد و امید به آینده یا به تعبیر خود ایشان انتظار فرج باعث می‌شود بتوانیم با اتکای خودمان به این مشکلات فائق شویم.

وی ادامه داد: موضوع بعدی که ایشان به آن اشاره کردند آرمان‌خواهی بود، ببینید آرمان‌خواهی و چشم‌اندازهای بلند داشتن موتور حرکت سازمان‌ها و به طور کلان ملت‌ها است.

صادقی نسب ابراز داشت: ملتی که آرزوی های بزرگ نداشته باشد نمی‌تواند کارهای بزرگ را انجام دهد، آرمان‌خواهی بودن این امکان را به ما می‌دهد که جسورانه و متهورانه عمل کنیم، گام‌های بلند برداریم و باور داشته باشیم که توانایی برداشتن گام‌های بلند را داریم

وی افزود: در کنار این آرمان‌خواهی یک تعادل زیبایی برقرار می‌شود که موضوع واقعیت گرایی و عقلانیت است، این آرمان‌گرایی‌ها بلندنظرانه باید رگه‌هایی در واقعیت داشته باشد؛ چون اگر رگه‌هایی در واقعیت نداشته باشد رؤیاپردازی است و قابل‌تحقق نیست.

کارشناس مسائل سیاسی بیان داشت: اهداف باید بلند و متهورانه باشد و با درنظرگرفتن واقعیت‌ها باشد و برای رسیدن به آن اهداف مهم‌ترین ابزار عقلانیت است.

وی افزود: داشتن عقلانیت به ما کمک می‌کند که برای حل مسائل و مشکلات به توهمات پناه نبریم و به دنبال راه‌های علمی برای حل مشکلات باشیم

استاد دانشگاه افزود: یکی از مهم‌ترین راه‌ها مطالعات تطبیقی است بارها عرض کردیم مشکلاتی که کشور ما در حوزه معیشتی و اقتصادی دارد این مشکلات اولین‌بار نیست که برای کشورها رخ‌داده و مسلماً شرق و غرب فرقی ندارد و باید از این کشورها یاد بگیریم که چگونه این مشکلات را شکست بدهیم.

وی با بیان این که یادنگرفتن ایراد دارد، اظهار داشت: استفاده از تجربیات کشورهای دیگر و بنیه علمی خودمان این مسیر درست عقلایی است که باید برای رسیدن به آرمان‌ها و اهداف بلند خودمان طی کنیم.

صادقی نسب افزود: یکی دیگر از مسائلی که ایشان اشاره کردند که رفراندوم است که خود جمهوری اسلامی ایران دو بار این مهم را تجربه کرده است؛ اما نکته مهم در رفراندوم‌ها این است که موارد استثنایی و خاص هستند که باید به قانون مراجعه کنیم قرار نیست که به‌خاطر هر موضوعی بخواهیم رفراندوم برگزار کنیم.

وی تصریح کرد: مسئله بعدی ذیل رفراندوم این است که اصولاً رفراندوم‌ها وقتی در شرایط التهاب و ناآرامی‌ها هستند، وقتی در شرایطی انجام می‌شود که در جامعه گست هایی وجود دارد مسلماً هیچ عاقبتی جز دوقطبی ندارد و در نبرد دوقطبی‌ها هرگز موضوع رفراندوم برنده نیست.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: حاشیه‌های مختلف در چنین شرایطی چنان سایه‌ای بر اصل موضوع می‌افکند که به‌طوری‌که مردم به‌جای این که به موضوع رفراندوم بپردازند، مسائل و اغراض سیاسی که به مردم از سوی طرف‌های مختلف القا می‌شود موجب می‌شود که تصمیم درستی گرفته نشود و شخص رأی‌دهنده با آگاهی و اختیار کامل عقلایی تصمیم نگیرد.

وی ادامه داد: نمونه عینی این گونه رفراندوم‌ها را می‌توان در جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا دید، مردم بریتانیا در این انتخابات به همه چیز رأی دادند به‌غیراز موضوع برگزیت، درست است که اصل انتخابات بر سر جدایی یا ماندن بود؛ اما به‌قدری مسائل حاشیه‌ای از قبیل حضور مهاجران و سیطره قوانین اتحادیه اروپا مطرح شد تا موضوع اصلی رفراندوم گم شد و امروز انگلستان با خروج از اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین ضربه را به خودش زده و می‌بینیم که چه گرفتاری‌هایی در بازار کار و اقتصاد دارد.

استاد دانشگاه افزود: موضوع دیگری که رهبر انقلاب اشاره فرمودند توجه به رسانه‌ها بود، سواد رسانه‌ای بسیار مهم است ما متأسفانه پیش از ین که در معرض یک نوآوری و تکنولوژی قرار بگیریم دانش کافی برای رویارویی با آن را نداریم.

بدون این که جامعه ما آماده باشد فضای مجازی گسترش پیدا کرد و فضای مجازی بستری برای رواج ناهنجاری‌ها در کشور شد.

وی تأکید کرد: درست است که گفته می‌شود فضای مجازی انعکاس واقعیت‌ها است؛ اما خط‌دهی‌ها و جریان دهی‌هایی که توسط دست‌های پشت پرده شکل‌دهنده افکار عمومی جهانی همواره وجود داشته از طریق فضای مجازی باعث شد که انحرافات جدی فرهنگی نه فقط در کشور ما بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا ایجاد شود و آسیب‌های زیادی به فرهنگ کشورها وارد کرد.

صادقی نسب گفت: وقتی کاربر ما در معرض این رسانه‌ها و پلتفرم‌ها قرار دارد بایستی توانایی تحلیل آن چیزی که می‌بیند و می‌شنود را داشته باشد

وی افزود: هر آن چیزی که در فضای مجازی گفته می‌شود مسلماً واقعیت ندارد؛ اما به دلیل این که کاربر ما از برخورد آگاهانه با فضای مجازی آشنا نیست هر آن چیزی که می‌بیند را باور می‌کند و نتیجه آن این می‌شود که دشمن با سوارشدن بر عواطف، احساسات و به‌صورت مخفیانه جهت‌دهی این عواطف را به هر آنجایی که دلش می‌خواهد به کشور ضربه بزند، هدایت می‌کند.

استاد دانشگاه بیان داشت: دانشجویان و نسل جوانان تحصیل‌کرده می‌تواند در آموزش خانواده‌های خودشان و یاددادن استفاده صحیح و درست فضای مجازی به این مهم کمک ویژه‌ای داشته باشند.

وی به جلسه سران قوا نیز اشاره کرد و بیان داشت: رهبر انقلاب در پاسخ به سؤالات دانشجویان به جلسات سران قوا نیز اشاره فرمودند.

وی ادامه داد: همان‌طوری که رهبر انقلاب به‌خوبی اشاره کردند این جلسات خاص و محدود است که حاصل و برآیند هم فکری‌ها و نظرخواهی‌های مردم است اگر به غیر این باشد نتیجه آن مقبول نخواهد بود.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: موضوع خصوصی‌سازی نیز در این جلسه مطرح شد همان‌طوری که بارها اشاره کرده‌ایم در چارچوب بازنگری اصل ۴۴ قانون اساسی اصل بر توانمندسازی مردم از طریق بخش خصوصی بود؛ اما آن چیزی که در عمل اتفاق افتاد مطلوب نبود.

وی افزود: یعنی ما نتوانستیم یک بخش خصوصی قدرتمندی که کاملاً مردمی و متعلق به طبقات و اقشار مختلف مردم باشد، بسازیم و بر عکس نتیجه آن منجر به انحصارها شد.

صادقی نسب ابراز داشت: یکی از مهم‌ترین ایرادات همین خصولتی‌ها و مشارکت‌های ناموزون و ناهماهنگ مردم و دولت بود که نتیجه آن فسادهای گسترده شد؛ لذا بررسی عمیق‌تر چگونگی خصوصی‌سازی و حوزه‌هایی که در آن‌ها خصوصی‌سازی معنادار است این خیلی مهم است مسلماً آن چیزی که متعلق به عموم مردم است را نمی‌توان به عده‌ای خاص داد بلکه بایستی بخش خصوصی را توانمند کرد که در پروژه‌هایی که عام‌المنفعه و متعلق به مردم است مشارکت داشته باشد و نه این صاحب آن باشد.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود به اهمیت این دیدارها اشاره کرد و بیان داشت: آن چیزی که مهم است اصل این دیدارها و شنیدن نظرات دانشجویان است که بدون واسطه نقطه‌نظرات، گلایه‌ها و نقدهای خودشان را به شخص اول مملکت بیان کنند که این هم از برکات انقلاب اسلامی است.

صادقی نسب خاطرنشان کرد: ان شا الله دولت هم باتوجه‌به اصل شایسته‌سالاری و رجوع به افراد کاربلد و نخبه بر مشکلات فعلی در عرصه اقتصاد فائق آید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha