یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
تصاویر/ اقامه نماز جمعه خوی

حوزه / حجت الاسلام قاسم خانی گفت: اعلام رژیم غاصب به‌عنوان جنایتکار جنگی باید تبدیل به مطالبه عمومی شود و جهان در حال تماشای نسل‌کشی در غزه به‌وسیله رژیم صهیونیستی است و ارتش این رژیم مرتکب اقداماتی می‌شود که نقض جدی قوانین بین‌المللی، بشردوستانه و قوانین حقوق بشر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام حجت قاسم خانی امروز در خطبه‌های نماز جمعه شهرستان خوی که در مصلای این شهر برگزار شد، به سالروز شهادت شهید طهرانی مقدم اشاره کرد و اظهار داشت: روز ۲۱ آبان ماه، سالروز شهادت شهدای جهاد خودکفایی است و پرچمدار این قافله شهیدان، سردار مخلص اسلام، حاج حسن طهرانی مقدم بود، دانشمند و متقی، پدر اقتدار موشکی ایران که همچنان مجهول القدر است و کمتر کسی درباره او و عظمت شخصیت و کار او با خبر بود تا این‌که امام خامنه‌ای در پیام تسلیتشان او را به همگان شناساندند.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در تشییع پیکر شهید طهرانی مقدم و یاران شهیدش شرکت کرده و به خانواده‌اش فرمودند: «من مصیبت زده شدم!»، چند روز بعد در اول آذرماه، حضرت آقا با حضور در جمع خانواده شهید، وی را چنین ستودند که «شهیدطهرانی مقدم سراپا اخلاص بود، من ۲۵-۲۶ سال هست که ایشان را از نزدیک می‌شناسم، همت خیلی بلندی داشت، افق‌های خیلی بلندی را می‌دید، یکی از خصوصیات برجسته ایشان مدیریت بود، یک‌ «مدیر طبیعی» بود، درس مدیریت نخوانده بود اما واقعاً یک مدیر بود».

امام جمعه خوی، عمل به قول و وفای به عهد را یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های سردار طهرانی مقدم دانست و گفت: طبق گفته برادر شهید و برخی دیگر از سرداران سپاه و مسئولان مربوطه، حضرت آقا، پس از مشاهده تلاش‌های مخلصانه‌ شهید طهرانی مقدم فرمودند: «تاکنون، هر قولی که حاج حسن‌آقا به ما داد، وفا کرد».

وی افزود: شاخص‌ترین کار طهرانی مقدم این بود که دست ولی را در حوزه دفاعی پر کرد و بازدارندگی دفاعی ایران را به اوج رساند، او بخش عمده امنیت را برای ملت ایران به ارمغان آورد، خواب دشمن برای هرگونه تجاوز به حریم وطن اسلامی، آشفته ساخت و از توانمندی‌های ایران کابوس وحشتناکی برای صهیونیست‌ها ساخت.

حجت الاسلام قاسم خانی در ادامه به سال روز وفات علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود به محضر امام خمینی(ره) سلام الله علیه به‌مناسبت ارتحال علامه طباطبایی چنین مرقوم کردند: «ضایعه جبران‌ناپذیر ارتحال عالم ربانی و دانشمند عظیم‌الشّأن، عارف جلیل‌القدر، فیلسوف، متفکر بزرگ اسلام و مفسّر کبیر قرآن حضرت آیت‌الله علامه طباطبایی را که یکی از مفاخر کم‌نظیر عالم اسلام بودند و بی‌شک جهان اندیشه باید از فقدان و مصیبت این چشمه جوشان و فیاض دانش و عرفان و تقوای اسلامی سوگوار و داغدار باشد».

وی ادامه داد: از جمله خدمات ارزشمند علامه به عالم اسلام و بشریت، مکتوبات و نوشته‌های بی نظیر و فاخر آن بزرگوار است، که یکی از آنها تفسیر المیزان می‌باشد که به مدت بیست سال، به نگارش این اثر ارزشمند بیست جلدی همت گماشت و امام موسی صدر، به نقل از اندیشمند لبنانی، شیخ محمدجواد مُغنیه می‌گوید: «از وقتی کتاب المیزان به‌دست من رسیده، کتابخانه من تعطیل شده و کتاب مزبور، همیشه روی میز مطالعه من است».

امام جمعه خوی در ادامه با اشاره به مقاومت ملت فلسطین در برابر استکبار جهانی، خاطرنشان کرد: مقاومت شگفت مردم مسلمان فلسطین در برابر رژیمی اشغالگر و سفاک، پدیده‌ای مهم و تحسین‌برانگیزی را در تاریخ تثبیت کرد که می‌توان آن را حرکتی مبارک در امتداد استقامت انبیاء و اوصیاء الهی(ع) و به‌خصوص منطق عاشورایی حضرت سیدالشهداء(ع) برشمرد، چرا که ماهیت قیام کربلا، ترجیح حیات عزتمندانه بر معیشت ذلت‌بارانه است.

وی عنوان کرد: اعلام رژیم غاصب به‌عنوان جنایتکار جنگی باید تبدیل به مطالبه عمومی شود و جهان در حال تماشای نسل‌کشی در غزه به‌وسیله رژیم صهیونیستی است و ارتش این رژیم مرتکب اقداماتی می‌شود که نقض جدی قوانین بین‌المللی، بشردوستانه و قوانین حقوق بشر است.

حجت الاسلام قاسم خانی گفت: محاصره شدید و جلوگیری از انتقال آب، غذا و سوخت جنایت جنگی است، زیرا قوانین بین‌المللی هرگونه مجازات جمعی را طبق مواد ۳۳، ۱۴۶ و ۱۴۷ کنوانسیون چهارم ژنو در حمایت از غیرنظامیان ممنوع می‌داند.

وی افزود: سیاست گرسنگی‌دادن به فلسطینیان، محروم‌کردن آن‌ها از دسترسی به غذا و دارو و خودداری از انتقال سوخت به بیمارستان‌ها، جنایت جنگی و نسل‌کشی تمام‌عیار است و به وضوح ناقض ماده ۵۵ کنوانسیون ژنو مصوب سال ۱۹۴۹ میلادی به شمار می‌رود که طبق این ماده، وظیفه رژیم اشغالگر است حداکثر اقدامات لازم را برای انتقال مواد غذایی و تجهیزات پزشکی به مردم فراهم کند.

امام جمعه خوی ادامه داد: اقدامات رژیم صهیونیستی در نوار غزه به منزله جنایت جنگی و مطابق با فهرست جنایت‌های جنگی مندرج در اساسنامه رم مصوب سال ۱۹۹۸ میلادی و نیز ناقض جدی کنوانسیون ژنو مصوب ۱۹۴۹ میلادی از جمله در زمینه تخریب گسترده اموال، تصرف عدوانی و اقدامات غیرمجاز نظامی است.

وی در ادامه به سخنان هفته گذشته سید حسن نصرالله اشاره کرد و یادآور شد: غزه به خط مقدم و نماد جبهه مقاومت تبدیل شده و توان مقاومت گسترده‌تر از حد تصور دشمن است و صرفا در حد بازدارندگی نیست و بازخوانی حماسه‌آفرینی‌های حزب الله لبنان در جنگ ۳۳روزه، به‌وضوح نشان می‌دهد قدرت میدانی، اطلاعاتی و رصدگری مقاومت منحصر به فرد و برهم‌زننده تعادل و محاسبات دشمن است.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha