چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
اراک

حوزه/به همت مؤسسه آموزش عالی ریحانة النبی (س) اراک، کارگاه آموزشی - مهارتی تفکر نقاد با حضور خانم حاجی علیخانی استاد دانشگاه فرهنگیان اراک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، صبح امروز کارگاه آموزشی - مهارتی تفکر نقاد با حضور خانم حاجی علیخانی استاد دانشگاه فرهنگیان اراک در سالن اجتماعات حاج قاسم سلیمانی موسسه آموزش عالی ریحانة النبی (س) اراک برگزار شد.

خانم حاجی علیخانی در ابتدا این نشست اظهار داشت: تفکر انتقادی یا نقدی به معنای critical thinking است، واژه انتقاد و نقاد، هر دو از ریشه «نقد» در زبان عربی هستند.

وی گفت: تفکر امر بدیهی است و برای تفکر نیاز به آموزش نداریم اما برای " تفکر سنجشگرانه " نیاز به آموزش داریم تا خطاهای فکر را بشناسیم و از آنها پرهیز کنیم.

وی افزود: ذهن انسان انواع مختلفی دارد، از جمله، ذهن اسفنجی، ذهن سیمانی و ذهن غربالی، کهد که ذهن اسفنجی یعنی ذهنی که تمام داده‌ها را بدون استدلال می‌پذیرد.

استاد دانشگاه فرهنگیان در ادامه به تشریح ذهن سیمانی پرداخت و خاطرنشان کرد: ذهن سیمانی در مقابل پذیرفتن هر گونه استدلالی مقاومت می‌کند و از خود استحکام نشان می‌دهد و اطلاعات جدید ناسازگار با داده‌های قبلی را نمی‌پذیرد.

حاجی علیخانی یادآور شد: ذهن غربالی، ذهن داده‌ها را دریافت می‌کند و از بین آنها غربال می‌کند، استدلال‌های درست را می‌پذیرد و دلایل نادرست را کنار می‌گذارد، در واقع معیارهای خاصی دارد و طبق آنها گزینش می‌کند.

وی با تأکید بر اهمیت تفکر، اظهار کرد: رسیدن به تفکر نقاد نیاز به تمرکز و دقت در فکر کردن دارد و این امر محقق نمی‌شود مگر با تکرار و تمرین.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha