دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ |۱۵ محرم ۱۴۴۶ | Jul 22, 2024
سید محمد تقی شاهچراغی

حوزه/رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: ثبت نام از داوطلبان ریاست جمهوری از روز پنجشنبه ۱۰ خرداد در ستاد انتخابات وزارت کشور آغاز شده و به مدت ۵ روز ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران،سیدمحمدتقی شاهچراغی؛ معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور به بررسی شرایط و ضوابط ثبت نام داوطلبان در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت که مشروح سخنان وی را در ادامه می خوانید:

جزئیات آن چه که برنامه‌ریزی شده از سوی وزارت کشور و البته در هماهنگی با دیگر ارگان‌ها و نهادهای مربوط، لطفا توضیحاتی بفرمایید؟

سیدمحمدتقی شاهچراغی: اولین بار است در چنین شرایطی کشور انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌کند. حادثه پیش آمده منجر به شهادت رئیس جمهور و همراهان شده، قاعدتاً برابر قانون وزارت کشور مجری انتخابات و شورای نگهبان ناظر بر انتخابات است. قطعاً همه امور بین ما و شورای نگهبان با رفت و برگشت و هماهنگی صورت می‌گیرد. تجربه موفق انتخابات مجلس، فرصتی شد و شرایطی را فراهم کرد که ما بتوانیم در این مدت پنجاه روز برابر قانون رئیس جمهور مشخص شود.

همه مقدمات لازم برای برگزاری انتخابات باشکوه فراهم شده است

۶۰ هزار شعبه در سراسر کشور پیش‌بینی شده، البته ما در ۹۰ هزار نقطه تقریباً رأی می‌گیریم. چون بعضی از این شعب سیار هستند و در نقاط مختلفی رأی گرفته می‌شود، هیئت های اجرایی تعیین تکلیف شده، در همه شهرستان‌ها هیئت های اجرایی شکل گرفته و آماده شدیم برای ثبت نام از پنجشنبه، البته اشاره‌ای شد، برابر قانون؛ جدولی تنظیم شده، مدت تعیین شده برای فرایند انتخابات تا روز پایانی انتخابات تعریف شده است. قانونی که باید در طول پنجاه روز قطعی و مشخص شود. جدول اشاره شد.

به مدت پنج روز داوطلبان ریاست‌جمهوری می‌توانند ثبت‌نام کنند

از روز پنجشنبه صبح به مدت پنج روز از هشت صبح تا شش بعدازظهر ثبت نام می‌کنیم، یعنی اخذ مدارک، تطبیق آن با قانون و ان‌شاءالله این کار انجام می شود. نکته‌ای هم که برای انتخابات در این مرحله باید انجام شود، متفاوت با مجلس، اخذ رأی از ایرانیان خارج از کشور است. مخصوصاً امسال در زمان رأی‌گیری، بخشی از حجاج ما در بیت‌الله‌الحرام هنوز به کشور برنگشتند، این هماهنگی‌ها با وزارت خارجه صورت گرفته، هیئت اجرایی مرکزی شکل گرفته، مباحث برابر قانون در هیئت های اجرایی مطرح شده و بعد مواردی که لازم است به تأیید شورای نگهبان برسد، با هماهنگی شورای نگهبان این امور انجام شده. ما آمادگی کامل برای اجرای انتخابات داریم. هشت تیر و ۱۵ تیر هم مرحله دوم انتخابات است، و تمام این‌ها برنامه‌ریزی شده است.

تشکیل هیئت‌ های اجرایی استانی و همچنین شهرستانی که اشاره کردید از هفتم آغاز شده و تا نهم هم ادامه داشته و تقریباً این هیئت ها تکمیل شده؟

شاهچراغی: قطعاً تکمیل شده است.

بپردازیم به نکته مهمی که اشاره کردید، یعنی ثبت نام از روز پنجشنبه از ساعت هشت صبح تا ۱۸ بعدازظهر انجام می شود، لطفا شرایط و ضوابط کسانی که می‌توانند وارد ستاد انتخابات وزارت کشور شوند و ثبت نام را برای چهاردهمین دوره انتخابات انجام دهند را بفرمایید ؟

شاهچراغی: برابر سیاست‌های کلی انتخابات که از طرف مقام معظم رهبری ابلاغ شده، شورای نگهبان موظف است برای شرایطی که در قانون برای کسانی که می‌خواهند برای ریاست جمهوری بیایند، مدیر بودن، مدبر بودن و رجل سیاسی بودن مشخص شده. این شاخص‌ها به وزارت کشور ابلاغ شده است. ما بر اساس شرایط قانونی ابلاغی، واجدین شرایط را ثبت نام می‌کنیم. این نکته مهمی است. همین جا خواهش می‌کنم با این که در رسانه‌ها از طریق صدا و سیما و رسانه‌های عمومی؛ این اعلام شده، در پایگاه اطلاع رسانی کشور بارگذاری شده، خواهش‌مان این است که دقت کنند کسانی می‌توانند ثبت نام کنند که واجد این شرایط باشند. اجازه دهید به این شرایط یک اشاره عمومی کنم. ما در ثبت نام که از روز پنجشنبه شروع می‌شود از هشت صبح تا شش بعدازظهر به مدت پنج روز؛ یعنی ساعت شش بعدازظهر چهاردهم خرداد؛ پایان ثبت نام است. این ثبت نام تمدید نخواهد شد. قانون قطعاً همین است. در این مدت باید کسانی بیایند که این شرایط را دارند.

داوطلبان بر اساس شرایطی که پیش‌بینی شده است، باید حائز شرایط سِنی باشند

اولین نکته‌ای که در قانون تعریف شده، سن است. سن واجدین شرایط باید ۴۰ سال تمام؛ حداقل، ۴۰ سال تمام در زمان ثبت نام؛ این نکته مهمی است، یعنی فردا اگر کسی‌ می‌آید ثبت نام می‌کند، باید در دهم خرداد ۱۴۰۳، چهل سال تمام شمسی حداقل سنش باشد و ۷۵ سال تمام که باید برای این مدارک هویتی که اصل شناسنامه و اصل کارت ملی‌اش را ارائه دهد؛ مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن؛ قانون تعریف کرده، این دومین مدرکی است که باید اصل آن را ارائه دهد. مدرک دیگری که باید ارائه دهد مثلاً تصویرش را؛ دو قطعه عکس باید ارائه دهد، اینها به نظرم نکته‌ای ندارد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنند، سوابق مدیریتی است که برابر قانون تعریف شده است. به استناد قانون، مشخص شده که این یک اصلاحیه‌ای است که حتماً آقای طحان نظیف به این اشاره کردند.

شاهچراغی: برابر قانون، شرایطی را شورای نگهبان اصلاح و ابلاغ کرده است به ما که سابقه تصدی حداقل مجموعاً چهار سال مناصبی که در قانون تعریف شده، این را باید حتماً، چون در رسانه‌ها اعلام شده، من دیگر به جزئیات آن نمی‌پردازم.

اشاره کردند آقای طحان نظیف که در موارد الف، ب و جیم؛ هر کدام چهار سال فعالیت داشته باشند یا مطابق آن، به تشخیص شورای نگهبان؟

شاهچراغی: بله، این تشخیص با شورای نگهبان است. توجه کنند ما در وزارت کشور ثبت نام را از کسانی انجام می‌دهیم که واجد شرایط هستند و احراز صلاحیت و تطبیق آن و مباحث دیگر با شورای نگهبان است.

بعد از ثبت‌نام، احراز هویت‌ها به عهده شورای نگهبان خواهد بود

ما کسانی که مدارک هویتی را داشته باشند، شرایط سنی را داشته باشند، این چهار سال سابقه مسئولیتی که برابر قانون بندهای مختلفی دارد؛ معاونان، رؤسای قوای سه‌گانه، اعضای شورای عالی امنیت ملی، وزراء، استانداران و نمایندگان مجلس تعریف شده است. ما اینها را ثبت نام‌ می‌کنیم، چون ما کسانی که فاقد شرایط هستند برابر قانون، امکان ثبت نام انها نیست، فلذا ما دو مرحله در وزارت کشور پیش بینی کردیم، یعنی دو بخش پیش بینی شده؛ بخش اول، مدارک ارائه می‌شود، مدارک کنترل می‌شود برابر قانون اگر است به بخش دوم احاله داده می‌شود و آن فرد داوطلب مراجعه می‌کند و ثبت نام می‌شود. البته محتمل است کسی مثلاً نسبت به این موضوع اعتراض یا ادعایی داشته باشد که مثلاً اینهایی که شما می‌گویید من دارم یا این مدارک نیست. اینها را قاعدتاً ما مدارک را اخذ می‌کنیم، منتها اخذ مدارک به معنای ثبت نام نیست.

زمانی که شما مدارک را تحویل می‌گیرید از فردی که به هر دلیلی مدارکش کامل نیست، یا مورد، مطلب یا ابهامی در آن وجود دارد، تا پاسخ قطعی بدهید یعنی ثبت نام می‌شود یا نمی‌شود چقدر زمان می‌برد؟

شاهچراغی: مدارک تحویل شورای نگهبان می‌شود. شورای نگهبان مرجع رسیدگی به اعتراض این فرد است، که مثلاً این چیزی که شما از من خواستید، این که من ارائه دادم، مثلاً ما یک شرطی در قانون داریم که رؤسای این مناصب با سوابق مسئولیتی هم‌تراز با مسئولیت و عناوین مسئولیتی که آمده، تشخیص آن با شورای نگهبان است. ما مرجع تشخیص نیستیم، به همین دلیل عرض می‌کنم؛ ما کسانی را ثبت نام می‌کنیم که دارای مدارک قابل ارائه در این چند روز باشند.

هیچ نقشی در تأیید یا تکذیب نداریم

ما هیچ نقشی در تأیید یا تکذیب نداریم و اصلاح صلاحیت هم به لحاظ قانون در همه انتخابات‌ها به عهده شورای نگهبان است. ما در این پنج روز مدارک را تحویل می‌گیریم، ثبت‌نام صورت می‌گیرد، بلافاصله در اختیار شورای نگهبان قرار می‌گیرد، حالا مراحل بعدی و جمع بندی آن برابر قانون، در اختیار شورای نگهبان است.

چهار نکته‌ای که مد نظر بود در برگزاری انتخابات و ما دیدیم که در دو دوره انتخابات مجلس یکی در اسفند ماه و یکی در اردیبهشت ماه توسط وزارت کشور تمهیدات لازم آن در برگزاری و مراحل مختلف اجرایی آن انجام شد. مشارکت، رقابت‌، امنیت و سلامت؛ ‌مطمئناً‌ این چهار اصل را وزارت کشور برای برگزاری انتخابات پیش‌رو هم تمهید کرده است.

شاهچراغی: بله، عرض کردم ابتدا، ما تجربه موفق انتخاب مجلس در موضوع سلامت و امنیت به لحاظ همراهی، هماهنگی؛ همه مجموعه‌های اثرگذار آن تجربه در اختیار است، از آن ظرفیت استفاده می‌شود، به روزرسانی می‌شود، همه دستگاه‌های متولی تعریف نقش برای آنها شده است. ما در سلامت و امنیت امیدواریم که همین شرایط را داشته باشیم. ما در انتخابات مجلس جمع بندی‌هایی که شد؛ یکی از بهترین برگزاری‌های انتخابات در ادوار مختلف بوده و طبیعی هم هست که باید سال به سال بهتر شود. در موضوع مشارکت؛ همین جا جا دارد از صدا و سیما تشکر کنم،

صداوسیما در انتخابات مجلس کار کم نظیری انجام داد

انصافاً صدا و سیما در انتخابات مجلس، کار کم‌نظیری انجام داد. کار خیلی سخت و سنگینی بود. مجموعه‌های رسانه‌های عمومی، شبکه‌های اجتماعی، گروه‌های مردمی، حلقه‌های میانی در میدان حضور پیدا کردند. جمع بندی ما از کف میدان؛‌ از کنش‌های مردم مخصوصاً در موضوع این حادثه اخیری که پیش آمد، این است که ما یک مشارکت خوب را خواهیم داشت. رقابت هم همین است یعنی اخباری که ما داریم از مجموعه‌های سیاسی، گروه‌های اجتماعی، همه مردم، به قولی مردم در هر خانه‌ای که الان شما بروید سر بزنید، در هر مجموعه‌ای صحبت از انتخابات است. علت آن هم این است که بالأخره رئیس قوه مجریه به تعبیر مقام معظم رهبری، بیشترین مسئولیت را دارد و به نظر می‌رسد الان آن چیزی که از میدان داریم و تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد توسط گروه‌های مردمی، فضای مجازی، رسانه، خود رسانه ملی پیش بینی‌هایی کرده که حتماً توسط رسانه ملی جداولی که پیش بینی شده در مدت تبلیغات ارائه می‌شود، کار بسیار پرحجم و سنگینی است یعنی واقعاً داوطلبان هر آنچه را که دارند برای ارائه خودشان به نظرم خود صداوسیما به تنهایی می‌تواند بخش عمده‌ای از اینها را راه بیندازد ضمن که ظرفیت‌های دیگر هم است شاید سفرهای استانی داشته باشند آن دیگر تشخیص با خودشان است واقعاً به نظر میاید در این انتخابات مخصوصاً با این حادثه تلخی که پیش آمد و ما یک خدمتگزاری که به تعبیر آقا حضورشان مغتنم بود بالاخره از بینمان رفتند این اتفاق در موضوع مشارکت ان‌شاءالله و رقابت رقم خواهد خورد سرنوشت مردم و کشور هست و ما راهی غیر از این نداریم که همه با هم در این میدان حضور داشته باشیم و چه کاری بهتر از این که در تعیین سرنوشت مان همه ما ان‌شاءالله شرکت بکنیم.

الان اشاره کردید به گروه‌ها و جناح‌های مختلف سیاسی البته مردم را هم مخاطب قرار دادید، براساس رصد فضای کشور و اعلام آمادگی شخصیت‌های مختلف، برآورد حضرتعالی از میزان استقبال، تنوع و تکثر نامزدها چگونه است؟

شاهچراغی: اخباری که میاید تو رسانه‌های مختلف همه گروه‌ها، همه سلایق سیاسی به نظر میاید برای میدان اعلام آمادگی کردند و دارند بررسی هایشان را انجام می‌دهند، و برابر قانون در فرآیند ثبت ‌نام و تعیین صلاحیت قرار می گیرند، یعنی آن چیزی که ما نگاه می‌کنیم به صحنه، یک ورود اولیه پر شور و پر شوق و همراه با انگیزه است بالاخره همه مجموعه‌های سیاسی به دنبال این هستند که زمینه خدمتی را که شهید رئیسی و دولت سیزدهم رقم زده اینها استمرار بدهند و به نظر میاید که خود این می‌تواند یک فرصتی باشد برای رقابت خوب و مشارکت قوی .

فکر می‌کنید مشارکت در این بحث چگونه باشد؟

شاهچراغی: حضور مردم در صحنه برای یک رئیس‌ جمهوری که خدمت کرده، علاقه مردم را به سرنوشت خودشان نشان می‌دهد،

خبرها حکایت از مشارکت بالای مردم در انتخابات می دهد

کنش‌های مردم در حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد که ما مشارکت بالایی را خواهم داشت حالا ان‌شاءالله داوطلبان هم بیایند گروه‌های مختلف، احزاب ، مجموعه‌های خبرهایی که از احزاب است، از گروه‌های مختلف است، داوطلبان متعددی را بعضی‌ها دارند پیگیری می‌کنند که بیایند ان‌شاءالله این آمادگی ایجاد شده و ما فکر کنم در پنج روز ما شاهد حضور کسانی باشیم که واجد شرایط هستند و ثبت ‌نام می‌کنند برای این میدان رقابتی که همراه با رفاقت است برای رسیدن به یک کاری که خدمت به مردم است.

ما یک تجربه بسیار موفقی را در انتخابات مجلس داشتیم در دو دوره، در برخی از حوزه‌های انتخاباتی به صورت الکترونیکی، تمام الکترونیکی برگزار شد، در انتخابات ریاست جمهوری با توجه به زمان فشرده و کوتاهی که در اختیار است چگونه برنامه ریزی شده است؟

شاهچراغی: دستگاه‌های صندوق الکترونیکی ما به اندازه همه شعب اخذ رای ما نیست و ما داشتیم خودمان را آماده می‌کردیم برای هزار و چهارصد و چهار، و واقعاً پیش ‌بینی ها انجام شده بود، از مجموعه‌های داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان داشتیم استفاده می کردیم، که متاسفانه این حادثه پیش آمد و انتخابات زودرس شد در حال حاضر با شورای نگهبان هماهنگی ها در حال انجام است و به هر نتیجه ای برسیم به همان عمل خواهیم کرد.

ما در انتخابات مجلس یک تجربه نو و تازه داشتیم در رسانه ملی راه ‌اندازی حدود دویست کانال تلویزیونی را در استان‌ها داشتیم و معرفی نامزدهای هر استان، در حال حاضر با توجه به زمان کوتاه، چه هماهنگی‌های صورت گرفته برای اینکه از رسانه‌های مختلف مخصوصاً توان رسانه ملی حداکثر استفاده بشود برای استفاده از مهلت و زمان بندی تبلیغات برای نامزدها؟

شاهچراغی: ما کمیسیون تبلیغاتی داریم، مسئولیتش با وزیر کشور است، ریاست محترم سازمان صداوسیما ، و یک نفر از شورای نظارت بر صداوسیما، تا الان دو تا جلسه تشکیل شده، جمع‌بندی که ما داشتیم به حمدالله به واسطه تجربه خوب و همتی که در سازمان صداوسیما بوده است، البته ظرفیت‌های دیگه‌ای هم در حوزه رسانه ما داریم و حتماً هم همین است و از آنها هم حتماً استفاده می‌شود، داوطلبان محترم ریاست جمهوری برابر قانون باید ضوابط قانونی را که در قانون پیش‌ بینی شده و کمیسیون تبلیغات موظف است، اینها را اعمال بکنند.

داوطلبان موظف هستند به همه الزامات قانونی توجه کنند

سطح انتخابات ریاست جمهوری به گونه ‌ایست که فرهیختگانی که ان‌شاءالله به عنوان داوطلب در این میدان حضور پیدا می‌کنند به همه الزامات قانونی توجه دارند و امیدواریم که به هر صورت شرایط فراهم شده در صدا و سیما، حالا ظرفیت خود شبکه‌ها، تلوبیون و ظرفیت فضای مجازی که در اختیارش است ما واقعاً ممنونیم، من فکر می‌کنم صداوسیما در این خدمت‌رسانی به نحو شایسته دارد عمل می‌کند.

از روز پنج شنبه که ثبت نام داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری قرار است آغاز بشود نکات امنیتی که در حین مراحل مختلف تا پایان ثبت‌نام اندیشیده شده لطفا توضیحاتی بفرمایید؟

شاهچراغی: مجموعه‌های مختلفی درگیر موضوع هستند که مجموعه‌های مختلف از وزارت ارتباطات، دستگاه‌های امنیتی، ناظران شورای محترم نگهبان و وزارت کشور هم خودش را ملزم می داند، باید بگویم ما واقعاً حقی نداریم در سلامت انتخابات شائبه ایجاد بکنیم، هم اکنون ستاد امنیت انتخابات مستقل پیش ‌بینی‌ شده است، باز تاکید می‌کنم خواهش می‌کنم داوطلبان که مایلند مراجعه بکنند دقت بکنند، که حتماً شرایط را داشته باشند حتماً مدارک را به همراه داشته باشند، داوطلبان به همراه دو سه نفر تشریف بیاورند خیلی ضرورتی ندارد برای ثبت‌نام جمعیتی زیاد، انها را همراهی بیایند اینها را پیش‌بینی بکنند که در یک فضای آرام با خیال راحت این ثبت‌نام صورت بگیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha