چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ |۲۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 3, 2024
آیت الله رجبی در نشست دانش آموختگان

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: ورود جدی تر موسسه به فقه معاصر از دیگر انتظاراتی است که از موسسه می رود، شناخت نیازهای جامعه، رصد شبهات، فهم محققانه دین و سرایت دادن آن به عرصه های مختلف جامعه از اهداف تشکیل موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله رجبی، امروز در اولین نشست دانش آموختگان موسسه که در تالار شهید دکتر بهشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت به ویژه شهید آیت الله رئیسی در سخنانی با اشاره به آیه نفر«فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ...» خاطرنشان ساخت: طبق آنچه علمای لغت گفته اند تفقه غیر از تعلم است، تفقه علاوه بر این که جنبه های تعلم و تعلیم در آن وجود دارد نهادینه شدن در عمق جان فرد نیز نهفته است، به این صورت که فرد واقعا معارف دین باورش بیاید و در مقام عمل و رفتار آن را عملی سازد.

وی افزود: اگر چنین رخدادی برای جمعی به وجود آمد به دنبال آن احساس مسئولیت به وجود می آید و برای رفع نگرانی و هدایت جامعه وقتی به قوم خود برمی گردد رسالت انذار را به عهده می گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان ساخت: انذار به این نیاز دارد که جامعه با تعالیم دینی آشنا شود و رهزنان و شیاطین عالم را به خوبی شناخته و در مسیر خود از هدف منحرف نشوند.

عضو خبرگان رهبری گفت: باید رصد شبهات و نیازها را به صورت مداوم داشته باشیم و برای حل آنها برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: لازم است هم دین را فرا بگیریم و هم خود عامل به آن باشیم، شبهات را رصد کرده و ضمن آگاه سازی جامعه نسبت به دین خطرات انحراف را به جامعه هشدار دهیم.

آیت الله رجبی با بیان ضرورت صیانت جامعه اسلامی از انحراف تاکید کرد: آیت الله مصباح یزدی از بدو ورود به حوزه علمیه این رسالت را به خوبی درک کرده بودند و در مقام صیانت جامعه اسلامی بودند، با تاسیس بخش آموزشی موسسه "در راه حق" در عرصه مبارزه با شبهات وارد شدند.

وی افزود: در آن زمان علوم انسانی غربی در محافل علمی آموزشی عالی کشور تدریس می شد و بر مبنای آن علوم غربی، نظامات اجتماعی شکل می گرفت.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره گفت: برای تحقق این نقطه محوری تحول در همه عرصه های زندگی انسان، نیاز بود نیروهایی تربیت شوند که در کنار خودسازی و تهذیب خود و تسلط به علوم غربی در عرصه بصیرت و شناخت جریان های سیاسی و اجتماعی بار سنگینی را بر دوش گیرند.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان ساخت: ارتباط بیشتر موسسه با حوزه، فهم دقیق از دین و تولید علوم انسانی از رسالت هایی است که رهبری معظم انقلاب برای موسسه ترسیم کرده اند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: ورود جدی تر موسسه به فقه معاصر از دیگر انتظاراتی است که از موسسه می رود، شناخت نیازهای جامعه، رصد شبهات، فهم محققانه دین و سرایت دادن آن به عرصه های مختلف جامعه از اهداف تشکیل موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی بوده است.

وی با اشاره به ایثار، فداکاری و تلاش های آیت الله رئیسی در مقام ریاست جمهوری خاطرنشان ساخت: وقتی کسی کاری برای خدا انجام می دهد خدای متعال نیز اینگونه دل ها را به سمت او متمایل می کند، این تجلیل باشکوه از پیکر مطهر شهدای خدمت نتیجه آن اخلاص و عبودیت آنان است.

آیت الله رجبی ابراز داشت: ما همه وظیفه داریم که برای خودمان برنامه تکامل، عبودیت و گذشت از نفس خودمان داشته باشیم.

وی افزود: ما باید در این نشست های استانی اولا ظرفیت شناسی کنیم که در هر استانی چه ظرفیت هایی وجود دارد و چگونه می شود از آن ظرفیت استفاده بهینه کرد، باید نیازها را شناخت و طبق نقشه راه رهبری و برنامه های آیت الله مصباح یزدی ببینیم در منطقه خودمان چه کاری می شود انجام داد؟

آیت الله رجبی گفت: مطمئنا با تامل و فکر به نتایج و راهکارهای اثربخشی خواهیم رسید باید از آیت الله مصباح یزدی که به تعبیر رهبری استاد فکر بودند درس بگیریم، باید وظیفه را تشخیص داد و راهکارهای عمل به آن وظیفه را شناسایی کنیم و در مقام عمل آن را انجام دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha