دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ |۱۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 24, 2024
علی اکبری معلم

حوزه/ کرسی علمی ترویج "منظومه اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)" به همت گروه حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کرسی علمی ترویج "منظومه اندیشه سیاسی امام خمینی(ره)" به همت گروه حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ارائه دکتر اکبری معلم جانشین گروه سیاست مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و ناقدی دکتر شریف لک زایی از محققان حوزه و دانشگاه برگزار شد.

دکتر علی اکبری معلم با اشاره به اینکه منظومه اندیشه سیاسی امام راحل به معنای مجموعه ای از عناصر به هم پیوسته با هدف معین و به مثابه یک سیستم است، گفت: منظومه اندیشه سیاسی امام را در سه بعد فلسفه سیاسی، اخلاق سیاسی و فقه سیاسی دسته بندی کرد که هر کدام دریایی از کمالات و فضائل اخلاقی، سیاسی و اجتماعی است.

وی ادامه داد: فلسفه سیاسی دنبال ساماندهی زندگی سیاسی و در صدد پاسخگویی به پرسش‌های سیاسی در حوزه امامت و ولایت و نیازهای ثابت انسان است و فقه سیاسی دنبال پاسخ به مسائل جدید و مستحدث، پرداختن به شیوه ارتباط شهروندان با همدیگر و چگونگی مواجهه شهروندان با خود و مسئولان و اخلاق سیاسی نیز مجموعه ای از قواعد، رفتارها، فضائل و رذایل اخلاقی می باشد که در اندیشه سیاسی امام راحل به عنوان یک منظومه خودنمایی می کنند.

وی، مفاهیمی مانند آزادی، استقلال، مردم سالاری دینی، مشروعیت، عدالت، عقلانیت، معنویت را از ابعاد منظومه اندیشه سیاسی امام ذکر کرد و براین باور است که اندیشه سیاسی امام راحل مبنای تاسیس نظام جمهوری اسلامی ایران و بهترین الگو و شاخص برای ارزیابی عملکرد انقلاب اسلامی و تفاوت آن با سایرنظام های سیاسی است.

دکتر معلم تصریح کرد: اگر بخواهیم با شاخص اندیشه امام راحل عملکرد نظام جمهوری اسلامی را مورد سنجه قرار دهیم قطعا باید به افکار، اندیشه و سیره امام برگردیم.

وی به صورت مصداقی به مواردی از اندیشه های سیاسی امام راحل اشاره کردند و بیان داشت: در اندیشه امام خمینی با آن نگاه توحیدی، انسان دارای آزادی مطلق است مگر اینکه آزادی او مفسده ای برای دیگران ایجاد کند و این آزادی، آزادی دیگران را محدود کند، از سویی استقلال در همه ابعاد مورد توجه امام راحل است در حالی که روابط با دنیا را با حفظ عزت و مصلحت نظام یک امر ضروری می دانند.

او گفت: شاید کلیدی ترین مفهوم در اندیشه امام راحل بحث عدالت است که همگان را به پرهیز از افراط و تفریط و رفق و مدارا دعوت می کند.

دکتر معلم همچنین خاطرنشان کرد: در اندیشه امام راحل، سیاست به عنوان تدبیر امور کشور و هدایت جامعه در تمام ابعاد به صورت صلاح و رستگاری بر اساس عقل و عدل و انصاف تعریف می شود، امام برخلاف سکولارها، به پیوند دین و سیاست اعتقاد راسخ داد و بر این باور است بسیاری از احکام دینی بدون تشکیل حکومت قابلیت اجرایی ندارد، بر همین اساس نظام جمهوری اسلامی تاسیس شد.

وی بیان داشت: امام راحل با با ارائه الگوی مردم سالاری دینی به جهانیان ثابت کرد برای حل مشکلات مادی و معنوی جهان، راهی جز توجه به احکام الهی، وحی و توام با عقلانیت و رضایت مردم نداریم.

دکتر معلم همچنین با رسالت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در این حوزه اشاره کرد و گفت: تقویت بعد نظارتی مجلس شورای اسلامی بر اجرای قوانین و سیاست های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری می تواند ما را در این فضا قرار دهد.

وی همچنین تقویت مراقبت در عمل به اندیشه سیاسی حضرت امام راحل در بررسی طرح ها و لوایح در حوزه تقنین و ارائه الگوی عملی از اخلاق سیاسی امام راحل برای همه مسئولان نظام بویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی می تواند تعیین کننده باشد.

دکتر شریف لک زایی از محققان حوزه و دانشگاه به عنوان ناقد در این نشست حضور داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha