سه‌شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ |۱۸ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 25, 2024
image.png

حجت الاسلام و المسلمین خالق پور، جانشین ریاست المصطفی و جمعی از بزرگان مسیحی و مسلمان تانزانیا در نشستی صمیمی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در این نشست سفیر جمهوری اسلامی ایران آقای حسین الوندی، رئیس مرکز صلح و ادیان شیخ الهادی موسی سالم، اسقف اعظم جورج فوپه، اسقف کریستوفر کالاتا، اسقف ریچارد هانانجا، نماینده سیاسی جماعت شیعیان آقای عظیم دوجی، نماینده منطقه‌ای المصطفی حجت الاسلام و المسلمین تقوی و رئیس مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی و جمعی از بزرگان مذاهب مختلف اسلامی حضور داشتند.

در ابتدا جانشین ریاست المصطفی ضمن عرض سلام و سپاس بابت برگزاری این نشست صمیمی، نکاتی در خصوص تقریب بین مذاهب و گفتگوی بین ادیان بیان داشت.

وی به عصر امام رضا (علیه السلام) اشاره کرد و ابراز داشت: در این عصر شرایط برای ورود نرم اسلام به ساحت تمدن‌های دیگر در جهان و ارتباطات تمدنی مهیا شده بود و لازم می‌بود آمادگی های لازم برای مواجهه مبتکرانه عالم اسلام با جهان فراهم بشود. امام (علیه السلام) در این زمینه هدایت‌های مؤثری داشتند به ویژه سلوک ایشان در مناظره‌ها و تکلم حضرت به زبان‌های زنده دنیا، نشان داد که رویکرد جهانی اسلام تا چه حد جدی است. لذا پیشنهاد می‌دهم که شیخ الهادی موسی سالم رئیس مرکز صلح و ادیان هستند سخنان امام رضا(علیه السلام) در این موضوع را مطالعه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین خالق پور در ادامه ابراز داشت: اسلام، مسیحیت و سایر ادیان در منطقه خاورمیانه یه نوع هویتی دارد و دورتر از خاور میانه به نوعی دیگر مواجه هستیم. که به هم نوع خود در خاورمیانه تفاوت‌های دارد.

وی گفت: در خاورمیانه تلاش‌های زیادی برای پررنگ‌کردن مرزبندی‌های و تفاوت ها شده است، تا اینکه فرق و مذاهب اسلامی را از هم دور کنند و همچنین بین اسلام و مسیحیت افتراق ایجاد کنند. اما دوران از خاورمیانه و به عبارتی در غرب تاکید بر اشتراکات و پرهیز از افتراقات است.

جانشین ریاست المصطفی ابراز داشت: مطلب بعدی ما امروز مواجه با دو تمدن هستیم، اول تمدن غرب و دوم تمدن اسلام ناب که جلوه این تمدن را در تمدن انقلاب اسلامی میتوان دریافت که در مسیر آن تمدن ناب است. تمدن غربی مادی گرایانه و تمدن انقلاب اسلامی مبتنی بر اسلام ناب تکیه بر خدا است.

وی افزود: امروز بین غرب، روسیه و چین اختلاف بر سر تمدن نیست بلکه بیشتر رقابت و اختلافات سیاسی است.

حجت الاسلام والمسلمین خالق پور در ادامه تاکید کرد: بر اساس قرآن و نگاه تمدنی قران، دین است که حکومت می‌کند. اما در مقابل در تمدن غرب می‌گوید انسان حاکم است. درحالیکه تمدن اسلامی خدا حکومت می‌کند.

وی همچنین بیان کرد: انقلاب اسلامی یک جریان سیاسی نیست بلکه عرصه یک تمدن جدید در مقابل تمدن غرب است. انقلاب اسلامی معتقد است هر چه خدا می‌گوید حاکم است نه آنچه هوا و نفس انسان می‌گوید. با تاکید براین نکته امام عصر که حکومت را تشکیل خواهد داد. حاکمیت براساس دین اسلام و بر این اساس تاکید بر اشتراکات است.

در ادامه آقای عظیم دوجی نماینده سیاسی جماعت شیعیان در حکومت تانزانیا طی سخنانی اظهار داشت: یکی از نکات قابل دکر و تامل این است که ارتباطات و تعاملات بین الادیانی در تاتزانیا با دیکر کشورها بسیار متفاوت است. ما زیبایی‌های زیادی در این کشور دارین که یکی از مهم‌ترین آنها ارتباطات سازنده و پرهیز از مسائل اختلافی است.

وی در ادامه خاطرنشان کر: یکی از نکات مهم که در برخی از کشورها از آن حمایت می‌شود، مسئله همجنسبازی است که همه ادیان و حتی حکومت بالاتفاق مخالف ورود در این کشور بودند و همه با هم متحد شدند و اجازه ورود به این موضوع را ندادند.

در بخش دیگر جورج فوپه اسقف اعظم به سخنرانی پرداخت و گفت” در ابتدا خدا را بابت نعماتش شاکریم و سپاسگزارم از برگزاری و هماهنگی این نشست و همچنین خیر مقدم به شما می‌گوییم.

وی گفت: یکی از نعمت‌های بزرگ در تانزانیا همین نشست‌های صمیمی است که شکل می‌گیرد. لازم به توضیح است که در سابق به این شکل صمیمیت وجود نداشت و این نشست‌ها تنظیم نمی‌شد. اما امروز به برکت حضور آقای عظیم دوجی و همچنین شیخ الهادی موسی سالم این اتفاقات رقم خورده است و ما بابت این جریان شکل گرفته از ایشان سپاسگزاریم.

اسقف اعظم تانزانیا در پایان ابراز داشت: ما خدا را شاکریم و در برقراری ارتباط بین بزرگان ادیان تلاش می‌کنیم. حتی سفیران کشورهای مختلف را در برنامه‌ها و نشست‌ها جهت برقراری صلح دعوت می‌کنیم.

دیدار جانشین ریاست المصطفی با اسقف اعظم تانزانیا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha