پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
نشست مدیر حوزه علمیه یزد و مهندسین بخش صنعت و معدن

حوزه/ نشست تعاملی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد با مهندسین بخش صنعت و معدن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، امروز پنجشنبه ١٧ خردادماه ١۴٠٣ نشست تعاملی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شمس مدیر حوزه علمیه استان یزد با مهندسین بخش صنعت و معدن در محل مدیریت حوزه علمیه استان یزد برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس عنوان کرد: روز ۱۵ خرداد ماه سال ۴۲، یادگاری است از پیوند معنوی توده‌های عظیم مردم و واکنشی از احساس عمیق مذهبی ملت ایران که برای براندازی ظلم و ستم به پا خواستند و با عمل به آرمان‌های الهی از جان گذشتگی کردند.
وی افزود: قیام پانزده خرداد سرآغازی بود بر انقلابی که ۱۵ سال بعد به ثمر نشست، انقلابی که امام خمینی (ره) با اتکا به خداوند و با مشارکت مردمی که از استبداد شاه به ستوه آمده بودند، آن را رهبری و به پیروزی رساند.
حجت‌الاسلام والمسلمین شمس تصریح کرد: آنچه در قیام تاریخی ۱۵ خرداد ۴۲ حائز اهمیت است، شکستن هیبت پوسیده و پوشالی رژیم شاهنشاهی بود که با توهّمات و خیال‌های خام، خود را قیّم مردم می‌پنداشتند اما با یک حرکت هماهنگ و با یک وحدت و وفاق ملّی، همه شکوه و اقتدار نظام ستمشاهی به یکباره فرو ریخت و سرنگون شد و این امر نقطه امیدی است برای پیروزی حق علیه باطل در سراسر جهان که شکست رژیم صهیونیستی از آن جمله است که رشادت در جبهه مقاومت، شکست هیبت پوشالی این طاغوت زمان، حتمی و قطعی است.
وی اظهار کرد: قیام پانزدهم خرداد، قیامی کاملاً مردمی بود و تکیه گاهی جز مردم رنج دیده و مظلوم ایران نداشت. اصالت این قیام، در خروش عاشقانی بود که عارفانه در راه رضای معبود خویش، به ندای رهبرشان پاسخ مثبت دادند و برای حمایت از آرمان‌های او، آماده شهادت و جان فشانی شدند و این مردمی بودن انقلاب اسلامی را به اثبات می‌رساند.
استاد حوزه علمیه استان یزد در بیان عوامل، بسترها و زمینه‌های شکل گیری قیام پانزده خرداد، ارائه پی در پی طرحها و لوایح غیر اسلامی و دین ستیزانه؛ اسلام ستیزی رژیم و کم رنگ کردن آموزه ها و دستورات دینی؛ ایجاد فشار و اختناق و تحوّلات آمرانه؛ نادیده گرفتن مرجعیت و قدرت رهبری دینی؛ هتک احترام مرجعیت؛ به خصوص امام خمینی (با دستگیری ایشان) را از بسترهای قیام ۱۵ خرداد برشمرد.
وی ترویج تدریجی و آرام ارزشهای غربی برای به حاشیه راندن دین؛ برگزاری انتخابات فرمایشی و ایجاد مجالس مطیع (در واقع کم رنگ کردن قانون اساسی)؛ قبضه مطلق قدرت و نادیده گرفتن نظرات روحانیون و مردم؛ محک زدن قدرت مذهبی مردم و بررسی امکان حذف این نیروی اثرگذار و تهدید علما؛ غائله سازی عمدی و ایجاد اختلاف بین مردم؛ تحریکات شدید عوامل رژیم علیه اسلام گرایان و اتهامات ناروا (چون ارتجاع سیاه و پیوند با خارج و...) علیه آنان و سرکوبی شدید اعتراضات مردمی؛ از جمله حمله ددمنشانه به فیضیه را از دیگر عوامل، بسترها و زمینه‌های شکل گیری قیام پانزده خرداد برشمرد.
حجت الاسلام والمسلمین شمس افزود: در واقع مهم ترین عامل شکل دهنده نهضت ۱۵ خرداد، احساس و باور عمیق توده های مردم درباره دین ستیزی، ارزش ستیزی و به حاشیه راندن دین از یک طرف، و حاکم کردن ارزشهای مرده و منحط غربی و غیر دینی از طرف دیگر بود؛ یعنی، درخواست عمومی مردم برای اصلاح و دگرگونی در ناهنجاریها و کژتابی های فکری، اخلاقی و دینی ای که داشت شکل می گرفت.
وی ادامه داد: از نظر باطنی و درونی، علّت اصلی نهضت ۱۵ خرداد بازیابی هویت اسلامی ایران و تلاش در جهت حاکمیت ارزشهای اخلاقی و دینی بود.
حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس در بیان نقش محوری و مرکزی امام خمینی (ره) در میدان مبارزه با رژیم پهلوی عنوان کرد: حضرت امام خمینی (ره) در آن مقطع کسی بود که رهبری مبارزات علیه رژیم پهلوی را بدست گرفته بود و از فعال‌ترین عالمان و مراجع شیعی بود که وارد میدان مبارزه با رژیم پهلوی شده بود و نقش محوری و مرکزی را در مبارزات داشت.
وی ادامه داد: رژیم شاه برای مقابله با سخنرانی امام(ره) در دهه اول محرم و نیز روز عاشورا اقدامات بسیاری را انجام دادند؛ اولین اقدام آن‌ها ارسال چند تن به بیت امام (ره) تا امام خمینی (ره) را از ایراد سخنرانی منصرف کنند و امام (ره) مخالفت خودشان را اعلام کردند و همچنین رژیم پهلوی در شهر قم، آمادگی کاملی از جهت نظامی برای مقابله با تظاهرات و حرکات جمعی داشتند.
حجت الاسلام والمسلمین شمس گفت: حضرت امام(ره) هم متعاقباً حرکات قابل توجهی را از ابتدای سال انجام داده بودند؛ به عنوان مثال فرمودند: «ما امسال عید نداریم.» پیام‌ها و بیانیه‌های فراوانی را حضرت امام(ره) برای روحانیون شهرهای مختلف صادر کرده بود و از آن‌ها خواسته بود که اقدامات ضد دینی رژیم پهلوی را برای مردم متذکر شوند و همچنین حادثه فیضیه را یادآوری و مردم را نسبت به اقدامات ضد دینی رژیم آگاه کنند.
وی ادامه داد: حضرت امام برای سخنرانی در فیضیه اعلام آمادگی کرده بودند و با توجه به اینکه روز عاشورا بود، تعداد زیادی از مردم از شهرهای اطراف و تهران به قم آمده بودند و همچنین زوار و مجاورین حرم حضرت معصومه(س) به قم آمده بودند تا در سخنرانی حضرت امام شرکت کنند. در برخی از نقل‌های تاریخی این‌گونه آمده که از خانه امام تا صحن فیضیه جمعیت بسیار زیادی اجتماع کرده بودند. با این حال تانک‌های و نیروهای نظامی شاه در اطراف حرم حضور داشتند تا از تظاهرات احتمالی جلوگیری کنند.
حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس عنوان کرد: امروز وضعیت دنیای اسلام با گذشته تفاوت دارد و شاهد انزوای رژیم اشغالگر قدس و منزوی شدن امریکای جنایتکار هستیم.
وی به اشاره به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در هشتم تیر امسال بیان کرد: راه حل مشکلات حضور و نقش آفرینی و حماسه در میدان است و امروز باید همانند شهید رئیسی را انتخاب کنیم که بدانند این مسند سربازی ولایت است. همه مصیبت‌هایی که دیدیم نتیجه فاصله گرفتن از ولایت بود و شهید رئیسی با تلاش خستگی‌ناپذیری، خود را سرباز ولایت می‌دانست و ورودش در تمامی مسئولیت‌ها برای خدا و ولایت بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین محمد شمس با بیان اینکه هر یک از آرای مردم شلیک بر قلب دشمنان است افزود: این حضور مردم بوده که دشمنان تاکنون نتوانستند به نقشه‌های پلید خود دست یابند و ملت ایران اهل قیام و بصیرت است و افتخار شهید رئیسی نیز سربازی ولایت بود.
حجت الاسلام والمسلمین شمس در پایان گفت: امروز نیز باید توجه کنیم که فردی انتخاب کنیم که ولایتمدار باشد و در راستای سیاست‌های رهبری گام بردارند.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha