پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
تصاویر/ نشست هم اندیشی بررسی راهکارهای تقویت همکاری حوزه علمیه و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

حوزه/ نشست هم اندیشی بررسی راهکارهای تقویت همکاری ها و تعاملات فی مابین حوزه علمیه و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، نشست هم اندیشی بررسی راهکارهای تقویت همکاری ها و تعاملات فی مابین حوزه علمیه و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان امروز در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام صالحی زاده از اساتید دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ضمن خوش آمدگویی به حاضرین، بر لزوم تقویت همکاری ها و تعاملات فی مابین این دو نهاد تأکید کرد.

در ادامه دکتر جمال فیاضی رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، بر لزوم برقراری ارتباط قوی، علمی، مستدل و عملی میان حوزه و دانشگاه تأکید کرد و بیان داشت: باید ارتباط، مراودات و رفت و آمدها میان حوزه علمیه و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان بیشتر شود چرا که این مراودات و رفت و آمدها سبب می شوند که دو طرف بتوانند نقاط و زبان مشترکی میان خود پیدا کنند. اگر بتوانیم زبان مشترکی میان خود پیدا کنیم دیگر این ارتباط استمرار پیدا می کند و قائم به افراد نیست و بودن و نبودن ما تأثیری در استمرار آن نخواهد داشت.

وی بیان کرد: در این تفاهم نامه به دنبال استفاده از ظرفیت های حوزه علمیه خوزستان در زمینه های فرهنگی، علمی و پژوهشی هستیم همچنین میخواهیم از ظرفیت های حوزه علمیه خوزستان در زمینه علوم متافیزیک و رفع نواقص علوم تجربی استفاده کنیم.

دکتر فیاضی در پایان خواستار برگزاری سلسله همایشات و کرسی های آزاد اندیشی مشترک میان حوزه و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان شد.

در بخش دیگر این نشست حجت الاسلام والمسلمین بلادیان مدیر حوزه های علمیه خوزستان ضمن تقدیر از تلاش ها و پیگیری های مسئولین دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان در راستای انعقاد این تفاهم نامه، عنوان کرد: رابطه ی میان حوزه و دانشگاه نباید فقط به روز وحدت حوزه و دانشگاه یا ایام و برنامه های خاص و رسمی محدود شود بلکه باید این دو مجموعه با هم آمیخته، همراه و یک دل شوند. البته این همراهی و یک دل شدن سخت است و نیاز به برنامه ریزی و برگزاری جلسات متعدد هم اندیشی و گفتگوی طرفینی دارد تا دو طرف به زبان مشترکی برسند.

همچنین حجت اسلام میرعلائی راد معاون پژوهش حوزه علمیه خوزستان ضمن تأکید بر لزوم برقراری ارتباط فی مابین در مباحث علمی پژوهشی، ابراز کرد: حوزه علمیه خوزستان به برکت مجاهدت های آیت الله موسوی جزایری و دیگر علمای برجسته استان دارای ظرفیت بالایی در مباحث فقهی و اصولی است و می تواند در مباحث علمی پژوهشی، ریشه یابی مسائل و موضوعات و مسائل فرهنگی و اجتماعی کمک شایانی به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان انجام داده و افق گشایی های جدیدی صورت دهد؛ همچنین دانشگاه علوم کشاورزی نیز می تواند در زمینه حل مسئله و آموزش روش های تحقیق میدانی به حوزه علمیه خوزستان کمک کند.

وی افزود: به عنوان مثال در مبحث فقه محیط زیست و آلودگی آب و هوا حوزه علمیه خوزستان و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی می توانند همکاری خوبی داشته باشند و راهکارهایی جهت حل مشکلات مربوط به این مسائل ارائه دهند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خوزستان گفت: باید جلساتی در خصوص شناخت ظرفیت های طرفین برگزار شود تا طرفین به خوبی از ظرفیت های همدیگر باخبر شوند همچنین باید سلسله نشست ها علمی و کرسی های آزاد اندیشی با موضوعات روز میان طرفین برگزار شود تا طرفین بتوانند به تبادل اطلاعات خویش بپردازند.

در ادامه دکتر محمد زاده معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان اظهار داشت: در حال حاضر مسائل مربوط به محیط زیست بسیار مهم، کلیدی و بحران زا هستند و حوزه علمیه خوزستان می تواند در بحث اخلاق در محیط زیست بسیار می تواند به ما کمک کند.

در حال حاضر متاسفانه برخی از تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات کشاورزی برای اینکه محصولشان زودتر به بازار تزریق شود (تا بتوانند آن را به قیمت بالا بفروشند) از مواد زیان آور در محصولات خود استفاده می کنند اگر بتوانیم با همکاری هم همین اخلاق محیط زیست را در بین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان ایجاد کنیم کار بزرگی انجام داده ایم.

وی افزود: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان به مبحث مسئولیت اجتماعی به صورت جدی و سیستماتیک ورود کرده است. در بازدیدهایمان از روستاها و مناطق محروم با اشتیاق فراوانی از سوی مردم در زمینه مباحث دینی و فرهنگی مواجه شده ایم که حوزه علمیه خوزستان می تواند کمک شایانی به ما در این زمینه داشته باشد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در پایان گفت: ما باید به سمت و سوی دانشگاه حکمت بنیان پیش رویم، در دانشگاه حکمت بنیان علم و عمل با هم توٱمان هستند؛ دانشگاه علم و کشاورز عمل دارد اگر این دو به هم نرسند و از تجارب و معلومات هم استفاده نکنند حکمتی در کار نخواهد بود.

در بخش پایانی این نشست حجت الاسلام احمدی معاون مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ابراز کرد: حوزه علمیه خوزستان و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان می توانند در زمینه های مختلفی همچون مسئله یابی، موضوع شناسی و اخلاق حرفه ای و کاربردی، همکاری خوبی داشته باشند. امیدواریم همکاری فی مابین این دو مجموعه با جدیت هرچه بیشتر دنبال شده و بزودی شاهد ثمرات علمی و کاربردی از این همکاری و بالندگی هرچه بیشتر این دو مجموعه باشیم.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین بلادیان مدیرحوزه علمیه خوزستان، حجت الاسلام میرعلائی راد معاون پژوهش و حجت الاسلام علیزاده معاون ارتباطات و بین الملل حوزه علمیه خوزستان و همچنین دکتر جمال فیاضی رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، حجت الاسلام صالحی زاده مدیر گروه رشته معارف اسلامی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، حجت الاسلام احمدی معاون مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، دکتر سعید محمد زاده معاون فرهنگی،اجتماعی و دانشجویی و دکتر شافعی نیا معاون اداری مالی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، حضور داشتند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha