دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ |۱۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 24, 2024
تصاویر/ نشست هم اندیشی بررسی راهکارهای تقویت همکاری حوزه علمیه و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خوزستان گفت: رابطه ی میان حوزه و دانشگاه نباید فقط به روز وحدت حوزه و دانشگاه یا ایام و برنامه های خاص و رسمی محدود شود بلکه باید این دو مجموعه با هم آمیخته، همراه و یک دل شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، حجت الاسلام والمسلمین بلادیان، مدیر حوزه های علمیه خوزستان در نشست هم اندیشی بررسی راهکارهای تقویت همکاری ها و تعاملات فی مابین حوزه علمیه استان و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، ضمن تأکید بر لزوم تقویت همکاری‌های فی مابین، بیان کرد: رابطه ی میان حوزه و دانشگاه نباید فقط به روز وحدت حوزه و دانشگاه یا ایام و برنامه های خاص و رسمی محدود شود بلکه باید این دو مجموعه با هم آمیخته، همراه و یک دل شوند.

وی افزود: البته این همراهی و یک دل شدن سخت است و نیاز به برنامه ریزی و برگزاری جلسات متعدد هم اندیشی و گفت‌وگوی طرفینی دارد تا دو طرف به زبان مشترکی برسند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان عنوان کرد: تعامل علمی حوزه علمیه خوزستان با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، استبعادی ندارد(بعید نیست) چرا که ما در منطق خوانده ایم که ما دو برهان داریم برهان لمّی و برهان انّی. در برهان لمّی ما از علت پی به معلول می بریم یعنی علت را آنقدر بررسی و واکاوی می کنیم تا پی به معلول برسیم اما در برهان انّی ما یا از معلول به علت یا از معلول به یک معلول دیگر پی می بریم.

وی ادامه داد: در آیات قرآن و روایات اهل بیت عصمت و طهارت نکات بسیار زیادی در خصوص مسائل فیزیکی، خورد و خوراک و امور کشاورزی وجود دارد و تجربه به ما نشان داده که هر آنچه قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به ما گفته اند بعد از مدتی یکی یکی با علم تجربی که همان از معلول به علت رسیدن است اثبات شده است؛ از این رو چقدر بهتر می شود که در این دانشگاه بر این موضوع تأکید شود که محورهای پژوهشی و حیطه ی طرح ها و پایان نامه های دانشجویان و اساتید بر اساس آموزه های دینی و معرفتی بوده و فرضیه های پژوهشگران بر اساس آیات و روایات اهل بیت عصمت و طهارت باشد.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان ابراز داشت: در هر پروژه ای این سؤال در ذهن شما عزیزان به وجود می آید که نظر شرع و دین نسبت به لوازم این پروژه چیست؟ در این خصوص نیز حوزه علمیه خوزستان می تواند کمک کار شما عزیزان باشد.

وی گفت: امیدواریم به فضل الهی و عنایات حضرت بقیة الله الاعظم(عج) بتوانیم ثمرات و خروجی های مفید و سازنده ای از ارتباط و تعامل میان حوزه علمیه خوزستان و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی استان برای نظام، مردم ایران بلکه کل جهان به دست آوریم.

مدیر حوزه علمیه خوزستان در ادامه ضمن تبریک ایام ماه ذی الحجه، عنوان کرد: ماه ذی الحجه ماه ولایت است. این ماه با ازدواج حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) با حضرت زهرا(س) آغاز و در ادامه آن، نماز مأثور در دهه اول ذی الحجه، روز عرفه، عید قربان، میلاد امام هادی(ع)، عیدغدیر، نزول آیه هل اتی در سوره انسان و روز مباهله خواهد بود که همگی نشانه هایی از ولایت هستند.

وی با اشاره به داستان حضرت موسی و قوم بنی اسرائیل، افزود: بنی اسرائیل بعد از اینکه تمام معجزات گسترده، علنی و عینی حضرت موسی را مشاهده کردند ولی بعد از اینکه ایشان به مدت یکماه برای میقات الهی به کوه طور رفتند وقتی ۱۰ روز تأخیر داشتند از ولایت الهی فاصله گرفته و گوساله پرست شدند. از اینجا معلوم می شود که ولایت یک امتحان سخت و دشوار است که هوای نفس انسان و دامهای شیطان این امتحان را سخت تر می کند.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان در پایان خاطرنشان کرد: اتفاقی که برای قوم بنی اسرائیل افتاد برای مسلمانان نیز اتفاق افتاد و با اینکه مسلمانان علنا شاهد اعلام رسمی ولایت امیرالمؤمنین(ع) از سوی پیامبر(ص) در روز غدیر بودند و این تنها اعلام ایشان هم نبوده و پیامبر(ص) از ابتدای رسالت بارها به بهانه های مختلف و در مجالس گوناگون ولایت امیرالمؤمنین(ع) را بیان فرموده بودند، ولی باز هوای نفس ها و حیله های شیاطین انس و جن سبب شد از ولایت الهی و حق منحرف و به سوی ولایت باطل کشیده شوند.

انتهای پیام./

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha