پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 20, 2024
اردوی شناختیِ یک روزه

حوزه/ اردوی شناختیِ یک روزه «برم حوزه؟» ویژه نوجوانان و جوانانی خواهر و برادر که متقاضی آشنایی با فضای حوزه علمیه هستند، با حضور اساتید حوزه و دانشگاه برگزار می شود.

حجت الاسلام علی مطهری صدر معاون آموزش حوزه علمیه بناب در گفت و گو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به برگزاری دوره یک روزه «آشنایی با حوزه» در منطقه بناب به تشریح برنامه های این دوره پرداخت که در ادامه آن را می خوانید:

توضیحی در رابطه با چرایی و ضرورت برگزاری این اردو بفرمایید.

عده زیادی از دانش‌آموزان بعد از اتمام تحصیلات در مدرسه، علاقه‌مند به ادامه تحصیل و ارتقای سطح علمی و معرفتی خود هستند. از طرف دیگر کشورمان نیز نیازمند نیروهای توانمند جهت عهده‌داری مسئولیت‌های کوچک و بزرگ است. حوزه‌های علمیه یکی از نهادهای آموزشی_تربیتی جهت تامین هدف ادامه تحصیل و تربیت انسان‌های توانمند جهت برطرف کردن نیازهای متعدد جامعه و کشور است؛ ولی نکته ای که وجود دارد این است که معمول دانش‌آموزان با محیط های حوزوی آشنایی لازم را ندارند. این امر باعث می‌شود جوانان و نوجوانان با ابهامات و سوالاتی در رابطه ورود به حوزه مواجه شوند. این اردو در صدد ایجاد شناخت نسبت به ضرورت وجود حوزه‌های علمیه، اهمیت طلبگی، فضای حوزه، اقتضائات طلبگی، روال آموزشی و مقاطع تحصیلی حوزه و آینده طلبگی و ... برای شرکت‌کنندگان آن است.

چرا شکل اجرای این طرح را در قالب اردو انتخاب کرده‌اید؟

حضور فیزیکی در محیط حوزه و تجربه یک روزه زیست در این محیط، برگزاری کلاس‌های آشنایی با حوزه و طلبگی و رسالت آن، نشست و برخاست با اساتید حوزه و طلاب، شرکت کنندگان در این اردو را به یک شناخت نسبی و البته واقعی و برطرفکننده فضاسازی‌های غیرواقعی و بعضا نامطلوب از حوزه و طلبگی‌می‌رساند. امیدواریم این اردو تجربه‌ای معرفت‌بخش، معنوی، شیرین و جذابی را برای آنها رقم بزند.

اجرای این اردو به چه صورتی است؟

محل برگزاری اردو برای برادران متقاضی در حوزه علمیه برادران و برای خواهران در حوزه علمیه خواهران خواهد بود. خواهران و برادران شرکت کننده ابتدا بر اساس سنّ و تحصیلات، به دو گروه تقسیم می شوند و هر گروه، دو جلسه سخنرانی به همراه پرسش و پاسخ و دو جلسه حلقه های گفتگو خواهد داشت. سخنرانان از اساتیدی هستند که علاوه بر سوابق تحصیلی ممتاز، تجربه ی تحصیل و تدریس در فضای حوزوی و دانشگاهی را دارند و می توانند عزیزان را در این انتخاب یاری کنند. این اساتید، پس از ارائه مبحث خود، جهت حل گره های ذهنی مخاطبان پاسخگوی سوالات مخاطبین نیز خواهند بود. همچنین در حلقه ها که گفتگو محور خواهد بود، از اساتید حوزه و نیز از طلاب جوان و با استعداد استفاده می شود و سعی در طرح سوالات اساسی و بیان موانعی است که پیش روی تصمیم گیرندگان وجود دارد. در حلقه ها این سوالات و موانع به تفصیل طرح شده و به شکل گفتگویی پاسخ داده شود.

سال دوم برگزاری این اردوست؛ چه بازخوردی از شرکت‌کنندگان در سال گذشته داشته‌اید؟

به لطف خدای متعال، سال گذشته، استقبال خوبی شد و به اذعان شرکت کنندگان، تجربه ی موفقی در شناخت از حوزه پیدا کردند. همچنین در پایان نظر سنجی ای شد که نشانگر رضایت عمومی بود و به لطف خدا امسال برنامه هاییی را که طبق پیشنهاد خود شرکت کنندگان به غرض برگزاری بهتر این اردو مطرح شد، به کار خواهیم بست.

علاقه‌مندان چگونه می‌توانند در این اردو ثبت نام کنند؟
علاقه مندان به شرکت در این اردو می‌توانند با شماره تلفن ۰۹۰۱۹۲۰۱۳۱۴ تماس بگیرند و یا از طریق لینکی که در پوستر اردو ثبت شده ثبت نام کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha