دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ |۱۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 24, 2024
تصاویر/ ششمین نشست هیئت اندیشه ورز رسانه و هوش مصنوعی

حوزه/ششمین نشست هیئت اندیشه ورز رسانه و هوش مصنوعی با موضوع "انتخابات و هوش مصنوعی"  به همت خبرگزاری حوزه در این مرکز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، ششمین نشست هیئت اندیشه ورز رسانه و هوش مصنوعی با موضوع "انتخابات و هوش مصنوعی و هم افزایی نهادها در راستای همایش بین المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی" با همکاری مشترک مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه و ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه با حضور کارشناسان و اصحاب رسانه در قم برگزار شد.

رستمی: ابزارهای هوش مصنوعی فرصتی برای راستی آزمایی اخبار است/ قاسمی: دولت آینده باید بتواندجهش کشور در عرصه هوش مصنوعی را محقق کند

رستمی: ابزارهای هوش مصنوعی فرصتی برای راستی آزمایی اخبار است

در ابتدای نشست حجت الاسلام والمسلمین رضا رستمی مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه گفت: بحث انتخابات بحث امروز و جدی همه محافل سیاسی و فرهنگی و... کشور است، ولی شاید برای اولین شاهد توجه گسترده نامزدها در فضای مجازی هستیم.

وی افزود: شاید بتوان گفت که هیچگاه این همه توان در زمینه فضای مجازی مصروف نشده بود. هوش مصنوعی در این زمینه می تواند کمک شایانی به فناوری های تبلیغی و فضای مجازی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی اظهار کرد: سرعت برای رسانه های ها بسیار مهم است که در اینجا هوش مصنوعی ابزار مناسبی برای راستی آزمایی اخبار خواهد بود و از حواشی احتمالی استفاده از ظرفیت سرعت در امان بمانیم.

مدیرمسئول خبرگزاری حوزه گفت: کاربرد هوش مصنوعی برای افراد بسیار جالب و مفید است. توضیح دادن کافی نیست، ولی بیان کاربردهای هوش مصنوعی باعث می شود که مردم برای استفاده از آنها راغب شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رستمی اظهارکرد: هوش مصنوعی باید با روش های مختلف به تحریک واداشته شود و نتایج حقیقی تر ارایه بده. هوش مصنوعی معمولا در واژگان مشترک اشتباه می کند، ولی باید به شکل تخصصی با هوش مصنوعی برخورد کنیم.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال، در یک فیلم، بخشی از فیلم که به نظر درست است را با یک نرم افزار قطع می کنیم و این قسمت را در گوگل ایمیج می گذاریم و به هوش مصنوعی دستور می دهیم که ابتدا تصویر واقعی را نشان بده و سپس صحنه های فیک را مشخص کند.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه گفت: بسیاری از خبرنگاران می توانند برای نگارش خبر از الگوهای هوش مصنوعی استفاده کنند. همچنین می توانیم از روش های مختلف، برای راستی آزمایی اخبار استفاده کنیم و یا پوسترهای مختلف را با هوش مصنوعی تولید کنیم و یک سازمان می تواند سالانه میلیون ها تومان در این زمینه صرفه جویی کند که این مسأله در بخش خبرگزاری حوزه همه روزه در حال انجام است.

رستمی: ابزارهای هوش مصنوعی فرصتی برای راستی آزمایی اخبار است/ قاسمی: دولت آینده باید بتواندجهش کشور در عرصه هوش مصنوعی را محقق کند

قاسمی: دولت آینده باید بتواندجهش کشور در عرصه هوش مصنوعی را محقق کند

در ادامه دکتر محمدرضا قاسمی دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه گفت: باید بدانیم که امروز با دو مساله سرنوشت ساز مواجه هستیم. مساله اول مساله انتخابات است که برای همه روشن است. در سالهای پس از انقلاب هرساله یک انتخابات را شاهد هستیم.

وی افزود: اصل اینکه نتیجه انتخابات چه می شود و پروسه انتخابات به چه شکلی هدایت می شود و.... از همه جهات دارای اهمیت است.

دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه یادآورشد: مساله دوم، مقوله هوش مصنوعی است. مقام معظم رهبری تاکیدات بسیاری روی این فناوری های راهبردی داشتند که قطعا در آینده دنیا نیز تاثیرات عمیقی خواهد داشت.

قاسمی اظهارکرد: این ستاد بیانیه ای خطاب به نامزدهای انتخابات منتشر کرد که در این بیانیه سه سوال از نامزدها پرسیده شد که سؤالات کلیدی است. نخست اینکه نامزدها در مقوله هوش مصنوعی چه موضعی خواهند داشت؟ ساده انگاری در این مساله تهدید بزرگی برای کشور است.

وی افزود: در بیانیه تلاش کردیم که نامزدها را متوجه این نکته کنیم که در هوش مصنوعی دو رویکرد جدی و راهبردی تهدید گرایانه و ابزار گریانه است. اگر کسی می خواهد ادامه دهنده این مسیر باشد باید مشخص کند که چه مواجهه ای با این رویکرد خواهد داشت. حوزه به عنوان نهادی که هوشمندانه وارد این فضا شده است از نامزدها مطالبه می کند که نامزدها چه رویکردی در این حوزه خواهند داشت.

دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه یادآورشد: بر اساس اعلام نهادهای امنیتی بخش مهمی از هجمه مجازی اغتشاشات پیشین توسط فیک نیوزها انجام شد. باید در این عرصه هوشیار باشیم که دشمنان از چه ابزارهای علیه ما استفاده می کنند.

قاسمی اظهارکرد: شهید آیت الله رئیسی در این سه سال حداقل هشت کار بزرگ را در حوزه هوش مصنوعی انجام دادند. برای ما مهم است که بدانیم رئیس جمهور آینده چه موضوعی در این حوزه خواهد داشت؟

وی افزود: مساله دوم این است که در شرایطی قرار داریم که هر کسی که در این انتخابات و انتخابات های دیگر پیروز شود نمی تواند خارج از دایره هوش مصنوعی توفیقات گسترده ای داشته باشد. کشورهایی که در آنها دعواهای بزرگ قدرت وجود دارد و تنش های بین المللی نیز در این بین ساری و جاری است، از تمام ابزارهای هوش مصنوعی برای تاثیرگذاری در افکار عمومی و مدیریت افکار عمومی استفاده می کنند.

دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه یادآورشد: هوش مصنوعی در انتخابات به معنی مدیریت افکار عمومی است. اگر نتوانیم با کلان داده ها و مدیریت الگوریتم های اثرگذاری که در حوزه منطق فهم جامعه شکل می گیرد موفقیتی در انتخابات نخواهیم داشت. موفقیت ما به معنی مشارکت حداکثری است نه پیروزی یک شخص خاص. رهبر معظم انقلاب فرمودند که ادامه تشییع عظیم شهدای خدمت بهبه شرکت گسترده مردم در انتخابات بیانجامد.

قاسمی اظهارکرد: تولید و توزیع و مهندسی اخبار جعلی با هوش مصنوعی طراحی می شود. اگر این حوزه را به خوبی درک نکنیم قطعا مواجه جدی با این عرصه نخواهیم داشت و بیشتر به یک نظاره گر مبدل می شویم.

وی افزود: عده ای هنوز به نتیجه نرسیده اند که در انتخابات شرکت کنند و یا اصلا مگر اثری هم دارد که در انتخابات شرکت کنند؟ این نتایج، نتایج توفیقات جنگ شناختی است که امروزه با ابزاری مثل هوش مصنوعی به مقابله با واقعیت ها آمده اند. باید بپذیریم که سالها در این زمینه غفلت داشته باشیم و بسیاری از کشورها سالها از ما جلوتر هستند.

دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه یادآورشد: وقتی امروز بخش مهمی از جامعه مردم ما از اهمیت داده ها در فضای مجازی خبر ندارند و داده ها را بدون فکر منتشر می کنند مشخص است که یک شخص دیگری این داده ها را در اختیار مردم ما قرار می گیرند.

قاسمی اظهار کرد: امروزه آمایش ها و نظر سنجی ها به شکل کاغذی و دستی و تستی انجام می شود در حالی که دنیا امروز از این عرصه گذشته و نظر سنجی های مجازی انجام می دهد. امروزه هوش مصنوعی نتایج انتخابات را با توجه به خط و الگوهای خاص مشخص می کنند و نامزدهای انتخابات در آمریکا از چهار سال پیشتر مهندسی هوش مصنوعی در این حوزه را دنبال می کنند.

وی افزود: چرا با این همه تاکیدات مقام معظم رهبری و وجود این همه جوان متخصص در این حوزه نتوانسته ایم در عرصه های هوشیارسازی و تبیین اجتماعی از این ابزار استفاده کنیم؟ باید مطالبه کنیم که چرا برخی از دستگاه های ما هنوز در این عرصه ورود جدی نداشته اند؟

دبیر ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه یادآورشد: در این زمینه باید خود را با این پدیده و نتایج این پدیده تعریف کنیم، زیرا هر زمانی که دیرتر از خواب بیدار شویم مشکلات بیشتری خواهیم داشت. بزرگان مدیریت می گویند که اگر نتوانید پدیده های بحرانی را مدیریت کنید این پدیده ها شما را مدیریت می کنند.

قاسمی اظهار کرد: امروز با یک فناوری آینده ساز مواجه هستیم. امیدوارم نتایج انتخابات ما مطلوب باشد ولی باید بدانیم که عرصه هوش مصنوعی در انتخابات مردم ایران از بین نمی رود، زیرا هوش مصنوعی انتخاب های مردم را در همه حوزه ها هدفمند می کند. باید بدانیم که روزانه با پدیده انتخابات و هوش مصنوعی مواجه هستیم.

وی افزود: مسئولان کشور باید از ظرفیت های عالی حوزه در عرصه هوش مصنوعی استفاده کنند و از تجربیات امروز دنیا استفاده کنند تا سیاست های عالی نظام و تاکیدات مقام معظم رهبری در همه حوزه ها ساری و جاری شود.

رستمی: ابزارهای هوش مصنوعی فرصتی برای راستی آزمایی اخبار است/ قاسمی: دولت آینده باید بتواندجهش کشور در عرصه هوش مصنوعی را محقق کند

خسروی: هوش مصنوعی نه تنها به آنالیز شبکه های اجتماعی نفوذ کرده بلکه تولید کننده محتواست

دکتر آرش خسروی عضو هیئت علمی دانشگاه اراک هم در ادامه این نشست گفت: چنانچه آمارها بیان می کنند، به شکل متوسط هر ایرانی بین ۱۸ تا ۳۰ دقیقه وقت برای کتاب خواندن صرف می کند و یک ساعت و نیم در شبکه های مجازی حضور دارد و یک ساعت نیز به بازی می پردازد.

وی افزود: فضای مجازی، یک فضای تعاملی است و فضایی است که افراد، عقاید و افکار و کسب و کار خود را به اشتراک می گذارند و شناخت فضای مجازی می تواند افکار و ذائقه ها را مشخص کندو آنالیز شبکه های اجتماعی به یک حسگر اجتماعی مبدل شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اراک اظهارکرد: هوش مصنوعی نه تنها به آنالیز شبکه های اجتماعی نفوذ کرده بلکه خود تولید کننده محتوا است. در گذشته صاحبان سایت ها محتوا تولید می کنند و در نهایت وبلاگ های شخصی نیز وجود داشت ولی نسل دوم «وب» وارد شد شبکه های اجتماعی به میدان آمدند و همه انسان می توانستند محتوا تولید کنند. امروز وارد فضای سوم وب شده ایم که ربات ها و هوش مصنوعی هم به میدان تولید و توزیع و مهندسی تولید محتوا وارد شده اند.

خسروی عنوان کرد: آنالیز شبکه های اجتماعی باعث می شود که به پدیده های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی آگاه می شویم. پژوهش ها و روش هایی که آنالیز شبکه های اجتماعی را تقسیم می کنند این عرصه را به دو دسته تقسیم می کنند که شامل تحلیل احساسات(مشاهده احساسات مردم نسبت به پدیده های مختلف) و تحلیل ویژگی های ساختاری است که شامل لایک کردن و فالو کردن و... می شود.

وی افزود: در زمینه تحلیل احساسات، با توجه به نظرات و برخی لغات احساسات افراد را شناسایی می کنند. یا گاهی احساس مثبت و منفی توسط این فناوری تحلیل می شود. در اینجا مدل های روانشناسی به میان می آیند و مدل های احساسی را مطالعه و ارائه می کند. تحلیل های قالبی در این حوزه می تواند احساسات مثبت و منفی برآورد تویئت و محتوا و لایک ها را مشخص کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اراک اظهار کرد: تحلیل های آنالیزی مشخص کرد که احساس ابراز شده در توئیت ها در حمایت از اوباما در سال ۲۰۰۸ انطباق داشت. تحلیل احساسات در توئیت ها به جای روش های سنتی نظر سنجی انجام شد.

وی گفت: شیوه دوم تحلیل آن است که ویژگی های ساختاری شبکه های اجتماعی را تحلیل کنیم. مثل اینکه میزان مشارکت افراد در کامنت گذاری و فالو کردن و... را بررسی کنیم. گاهی ابزارهایی برای امتیاز دهی این حوزه مورد استفاده قرار می گیرند.

خسروی عنوان کرد: در هر جامعه ای ممکن است یک شبکه اجتماعی مخاطب بیشتری داشته باشد. در جامعه ایرانی ایتا و اینستاگرام نفوذ خاصی دارند که باید برای جلب نظرات مردم در این ابزارها ورود کرد. در کشورهای مختلف توئیتر نقش مهمی در شکل دهی به افکار عمومی دارد که مطالعات تحلیل احساسی و ساختاری همیشه در کشورهای مختلف انجام می شود.

وی افزود: پژوهشی در سال ۲۰۱۵ انجام شده است که عنوان می کند که بیش از نیمی از آنالیزها بر اساس تحلیل حجمی انجام شده است. در سال ۲۰۱۹ پژوهشی انجام شد که ۳ و نیم میلیون توئیت در هند و مالزی و پاکستان جمع آوری و آنالیز شده است. این آنالیز در یک بازه چهار ماهه انجام شده است. نتایج ثابت کرد که در مالزی روش حجمی بیشتر پاسخ داده است و هند و پاکستان تحلیل منابع سنتی و با روش های جدید نتایج مشابهی داشته است. تحلیل و آنالیز روش های سنتی بسیار سخت و وقت بر و هزینه بر است ولی آنالیز شبکه های اجتماعی هزینه بسیار کمتری دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اراک اظهارکرد: تحقیقی در بین کل پژوهش هایی که در زمینه نظر کاوی در شبکه های اجتماعی از بین سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ انجام شده است که به تحلیل احساسات و نظر کاوی می پردازد. این پژوهش می گوید که این نظر کاوی تحلیل احساسات و تاثیرات اشخاص و کنایه ها و سرزنش ها در خصوص افراد و هرزنامه ها و دیتاهایی که به شکل هرزنامه منتشر می شود را به دنبال داشته باشد.

وی گفت: یکی از کارهایی که هوش مصنوعی انجام می دهد آن است که این اخبار را آنالیز کند که کدام یکی از آنها اصیل است و کدام یک با هرزنامه و همراه با جهت گیری است.

خسروی عنوان کرد: نظرخواهی اجتماعی شاخه ای بین هوش مصنوعی و علوم انسانی چون علوم اجتماعی است که تحقیقی است. افراد نظرات خود را در شبکه اجتماعی به اشتراک می گذارند و تحلیل گران این نظرات را در حوزه های مختلف شناسایی و ارائه می کنند در برخی انواع به تحلیل می پردازند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha