جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ |۱۴ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 21, 2024
1

هم‌اندیشی علمی شکوه انتخابات با همکاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از مراکز علمی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، هم‌اندیشی علمی شکوه انتخابات با همکاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از مراکز علمی مانند پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم (ع)، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه در قم برگزار و اساتید ضمن تاکید بر حضور گسترده مردم در انتخابات پیش رو، برخی بایدها و نبایدهای انتخاباتی را مطرح کردند.

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری جانشین گروه سیاست مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در ارتباط با اخلاق انتخابات، علی اکبری‌معلم جانشین گروه حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با موضوع امام خمینی(ره)و حکمرانی تراز و عباس علم الهدی مشاور رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در ارتباط با قانون انتخابات و نقش مردم سخنرانی کردند.

حجج اسلام والمسلین غلامرضا بهروزی لک استاد دانشگاه پیرامون شاخص‌های الگویی ریاست جمهوری شهید رئیسی، حسن بوسلیکی(اخلاق هواداری در رقابت‌های انتخاباتی)، روح الله شریعتی(نقش مردم در انتخاب حاکمان از منظر فقه)، احمد اولیایی(مواجهه فرهنگی با انتخابات)، محسن مهاجرنیا (فلسفه انتخابات در نظام مردم‌ سالاری دینی)، محمدعلی رنجبر (وظایف و اختیارات رئیس جمهور در قانون اساسی) و علی اکبر ذاکری(شاخص‌های انتخاباتی مطلوب از منظر امیرالمومنین(ع) و مرتضی یوسفی‌راد (مردم و انتخابات) به ارائه سخن پراختند.

جانشین گروه سیاست مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در این هم اندیشی با اشاره به اینکه در قرآن کریم، امانتداری و عدالت در کنار هم بحث می شود، گفت: انتخاب عادلانه منجر به انتخاب شایسته سالارانه می‌شود و جامعه را به سمت شایستگی سوق می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین سید باقری ادامه داد: متاسفانه گاهی اخلاقی که شایسته و بایسته است رعایت نمی‌شود، تخریب دیگران، اهانت و توهین به شخصیت‌ها اقتضای انتخابات در نظام اسلامی نیست، رفتار برخی نامزدها در تراز انقلاب اسلامی نیست، گاهی چنان تخریب گرایانه برخورد می‌کنند که گویا شیطان مقابل آنها نشسته است.

او با اشاره به اینکه کینه افروزی و تخریب در اندیشه اسلامی جایگاهی ندارد، بیان داشت: وقتی اخلاق انتخابات از سوی نامزدها در جامعه رعایت می شود، خود به خود این اخلاق به سوی جامعه هم ریزش می‌کند.

سید باقری یادآورشد: فراگیری اخلاق در جامعه باعث فراگیر شدن همکاری و همراهی در جامعه می شود، مرحوم امام راحل نحوه رسیدن به اخلاق انتخابات را در عرصه های مختلف فردی و شهروندی مطرح کرده است، ما از نظر ساختاری هم نحوه رسیدن به انتخابات مطلوب را مورد توجه قرا دهیم.

وی گفت: نامزدی که اقدام به دروغگویی، توهین و تهمت زدن می کند، شهروندان دست رد به سینه او می زنند و در حقیقت با این کار، او را مجازات می‌کنند، امید است در انتخابات پش رو، فردی که از هر جهت شایسته نظام اسلامی است، به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.

اکبری معلم جانشین گروه حکمرانی اسلامی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز در این هم اندیشی با اشاره به اینکه بر اساس نگاه منظومه ای امام راحل، حکمران تراز از جمله رئیس جمهور باید معتقد، مهذب، عامل به تعالیم و قوانین الهی باشد.

وی ادامه داد: حکمران تراز باید دارای ایمان و توحید قوی، معتقد به آزادی انسان، استقلال در همه ابعاد، عدالت، پیوستگی دین و سیاست، مردم سالاری دینی و تشکیل حکومت اسلامی و ولایت فقها باشد و هر کس از کاندیدا که اعتقادات بیشتری در این عرصه‌ها داشته باشد، اصلح تر است.

جانشین گروه حکمرانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیان داشت: حکمران تراز در بعد اخلاق باید دارای فضائل و مبرا از رذیلت‌های اخلاقی باشد، ایجاد امید در جامعه، تواضع، علم، صداقت، انتقاد پذیری، زهد و ساده زیستی از مهمترین فضلائل و حسد، غیبت، تهمت زدن و حب جاه و مقام از رذیلت‌های اخلاقی در اندیشه امام راحل هستند.

وی ادامه داد: حکمران تراز ضمن برخورداری از اعتقادات سیاسی، باید مجری و عامل به اعتقادات اسلامی باشد.

عباس علم الهدی مشاور رئیس و دبیر شورای پژوهش مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز پیرامون قانون انتخابات و نقش مردم به ارائه دیدگاه خود پرداخت بیان داشت: انتخابات در حوزه حقوق سیاسی تعریف و از مباحث اساسی در هر نظام سیاسی است و رسمیت یافتن حقوق سیاسی موجب مشارکت مردم در حاکمیت و اداره امور کشور به صورت مستقیم و غیرمستقم خواهد شد.

وی گفت: حقوق سیاسی از ۱۹۷۰ میلادی به مفهوم حاکمیت دموکراسی در ادبیات سیاسی مطرح و رعایت حقوق شهروندی نیز در همین دوره مورد توجه قرار گرفت.

علم الهدی با اشاره به اینکه درارتباط با زیربنای حقوق سیاسی و آزادی های عمومی با دو مکتب غربی و اسلامی مواجه هستیم، گفت: در غرب مکتب

حقوق یا قانون طبیعی و در تقابل با آن، اندیشه سیاسی اسلام است که تعریف خاص خود را در زمینه مبنای حقوق سیاسی، حق حاکمیت و مردم دارند و حقوق سیاسی از بستر حق رای و حق انتخاب تامین می شود.

وی یادآورشد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حدود ۱۲ اصل به انتخابات توجه کرده و حق تعیین سرنوشت را به مردم داده است.

احمد اولیایی از اساتید نیز پیرامون مواجهه فرهنگی در انتخابات گفت: انتخابات ذاتا یک پدیده سیاسی است ولی با حوزه های مختلف از جمله فرهنگ مرتبط است، کیفیت مشارکت با فرهنگ ارتباط حداکثری دارد، بستر فرهنگی، فرایند تربیت سیاسی و فرهنگ سیاسی که انتخابات در آن رخ می دهد، بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: ما اکنون با یک بستر فرهنگی پست مدرن مواجه هستیم، نسل امروز به روایت های اعظم و حاکم وفادار نیست، با روایت ها و فراروایت های متعددی مواجه هستند که اولویت و سبک زندگی را تعیین می‌کند، بنابراین فرهنگ نقش تعیین کننده ای دارد.

محسن مهاجرنیا عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه سیاسی نیز گفت: آزادی مهمترین اصل تعیین کننده سرنوشت انسان است که در قالب انتخابات نمود پیدا می‌کند، پیامبر اسلام غل و زنجیر را از پای مردم برداشته و آنها را از بردگی و خفقان سیاسی آزادکرده است، چرا که انسان در سایه رهایی وآزادی است که سرنوشت خود را به نحو مطلوبی رقم می زند، خداوند حق انتخاب را به انسان داده که خودش انتخاب کند و در اصل ۵۶ قانون اساسی به زیبایی آمده است.

در اصل صل پنجاه و ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است: حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته‌است. هیچ‌کس نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خداداد را از طرقی که در اصول بعد می‌آید اعمال می‌کند.

وی با اشاره به اینکه انتخابات بهترین روش برای بهتر زیستن بشر است، گفت: انتخابات یک محتوا، سبک زندگی، چگونه زیستن و ادامه دادن است و یک ملت خود تصمیم می‌گیرد تحت حاکمیت مردمی باشد یا طاغوت، به همین دلیل فلسفه سیاسی و انتخابات است که سرنوشت انسان را سامان می دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha