جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
عید غدیر

حوزه/ امام جمعه فردوس با اشاره به اینکه اهمیت خطبه غدیر در مساجد به این دلیل است که با قرائت آن با فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام آشنا می شویم، گفت: خطبه غدیر حاوی مطالب بسیار گسترده ای است که دانستن و شناخت و معرفت نسبت به آن بر شیعیان لازم و واجب است و باید در مساجد احیا شود.

حجت الاسلام محمد شاکری در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه در خراسان جنوبی در آستانه فرارسیدن عید سعید غدیرخم، اظهار داشت: عید وقتی است که خداوند متعال به ما نعمتی دهد که از آن خوشحال می شویم و در اصطلاح روایات به روزی که انسان در آن گناه نشود، عید اطلاق شده است.

وی با اشاره به علت به حساب آمدن عید غدیر به عنوان بزرگترین عید، گفت: هیچ شکی نیست که در عید غدیر مسئله مدیریت و حاکمیت جامعه اسلامی و سرنوشت مردم مشخص شده و در آن روز است که خداوند این عبارت را به کار می برد که «اتممت علیکم نعمتی» و آن نعمت هم نعمت حاکمیت و مدیریت جهان اسلام است.

حجت الاسلام شاکری ادامه داد: خداوند متعال نسبت به چند نعمت از واژه منت استفاده کرده است و یکی اصل رسالت و نبوت پیامبری و یکی مسئله امامت ائمه اطهار علیهم السلام است.

امام جمعه فردوس درخصوص موضوع خطبه خوانی غدیر در مساجد، گفت: خطبه غدیر حاوی مطالب بسیار گسترده ای است که دانستن و شناخت و معرفت نسبت به آن بر شیعیان لازم و واجب است.

وی در ادامه عنوان کرد: در خطبه غدیر ده ها فضیلت امیرالمومنین علی علیه السلام آمده و وظایف شیعیان گوشزد شده است و اهمیت موضوع ولایت و امامت علی علیه السلام در خطبه غدیر بیان شده است.

حجت الاسلام شاکری با بیان اینکه اهمیت خطبه غدیر در مساجد به این دلیل است که با قرائت آن با فضائل امیرالمومنین علی علیه السلام آشنا می شویم، افزود: وقتی افراد این خطبه را قرائت کنند می دانند که مسئله ای که در فضیلت امیرالمومنین علی علیه السلام گفته می شود با مدرک است و شک و شبهه ایجاد نمی شود و این فضیلت جز حقایق، حق است که باید بیان شود.

امام جمعه فردوس با اشاره به اینکه عقد اخوت یک ابتکار و ایده اسلامی است، اضافه کرد: دشمن به دنبال ایجاد تفرقه بین مسلمانان است و از هر شیوه ای استفاده می کند و دین مبین اسلام برای مقابله با این شیوه دشمن، مومنین را از انجام آن عواملی که باعث تفرقه می شود، بر حذر داشته است.

وی در ادامه اظهار داشت: خواندن صیغه و عقد اخوت در روز عید غدیرخم انجام می شود و یک ایده و پیشنهاد خلاقانه اسلام برای خنثی شدن نقشه های دشمن است که باعث افزایش محبت و برادری می شود.

حجت الاسلام شاکری در خصوص مهم ترین پیام غدیرخم، بیان کرد: بحث مدیریت جامعه اسلامی را می توان مهم ترین پیام دانست چرا که دین مبین اسلام رها شده نیست بلکه مدیری لایق برای آن گمارده شده است و صلاحیت آن مدیر را در مرحله اول خود خداوند متعال لحاظ کرده است.

امام جمعه فردوس با بیان اینکه جریان غدیر، استمرار جریان نبوت و رسالت است، افزود: جریان نبوت برای به تکامل رساندن انسان ها است و اگر انسان ها بخواهند به تکامل برسند بدون وجود راهنما نمی توانند به هدف برسند.

وی در ادامه گفت: هیچ تفاوتی بین وجود امیرالمومنین علی علیه السلام و امام زمان(عج) نیست و عید غدیر به نحوی ترسیم کننده امام زمان(عج) است و باید در روز غدیر یک اتفاقی که بیافتد این است که با امام عصر (عج) خود بیعت کنیم.

حجت الاسلام شاکری با بیان اینکه اگر قضیه غدیر را خوب بشناسیم عامل وحدت بین مسلمین است، افزود: مسئله غدیر باعث وحدت بین مسلمانان است وحدتی که در مقابل این وحدت عده ای قرار گرفته اند که نمی خواهند مسلمانی باشد.

امام جمعه فردوس در پایان گفت: امروز بسیاری از کشورها و افراد نمی خواهند ایران را ببینند و تحمل کنند اما ایران آن قدر از عزت و اقتدار برخوردار شده است که همگان آن را پذیرفته اند و این عزت و اقتدار در پرتو وجود ولی فقیه حاصل شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha