جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
غدیر

حوزه/ استاد دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه کتاب «الغدیر» نوشته علامه عبدالحسین امینی ویژگی‌های ارزنده متفاوتی دارد که آن را از دیگر کتاب‌ها متفاوت کرده است، گفت: نظم وقایع تاریخی و ادبیات فاخر از ویژگی‌های خاص این کتاب است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد طباطبایی یزدی، استاد دانشگاه ادیان و مذاهب، در هفدهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر که شامگاه سوم تیرماه، در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت برگزار شد، اظهار کرد: علامه امینی با کتاب جاودانه «الغدیر» خود، تأثیر بسیاری در آگاهی مردم از عید غدیر داشته است. پدر بنده ۲۵ سال از عمر خود را در نزد علامه امینی سپری و در تهیه منابع کتاب «الغدیر» همت گماشت، بنابراین در این خصوص آگاهی بسیاری داشت و مطالبی که امروزه از پدر به بنده به ارث رسیده است، با آگاهی ایشان از کتاب «الغدیر» و علامه امینی است.

وی ادامه داد: اهمیت هر اثری از دو جنبه قابل توجه است که جنبه نخست آن، مؤلف اثر و جنبه دوم در خصوص خود کتاب است. علامه امینی طلبه ترک‌زبانی بود که در جوانی برای تحصیل علوم حوزوی به نجف رفت و درس را آغاز کرد. باتوجه به شواهد و قرائن، مبرهن است که ایشان از ابتدای جوانی خود خوش درخشیده و مؤثر واقع شده است. اخلاق، زهد و علم علامه امینی به‌گونه‌ای بوده که باعث شد یکی از عالمان بزرگ آن روز، قصیده طولانی در این خصوص بسرایند. وی همچنین شبانه‌روز وقت خود را برای آگاهی در خصوص واقعه غدیر و علوم اسلامی دیگر، وقف کرد و در این خصوص با تکیه بر پشتکار و اراده خود، قدم برداشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی یزدی بیان کرد: از فرزند علامه امینی نقل شده است که وی روزانه ۱۸ ساعت در هندوستان کار می‌کرد و با اخلاص در مسیر علم قدم برمی‌داشت. اخلاص بسیاری در خصوص فعالیت‌های علامه امینی برای امام علی(ع) مشاهده شده که بسیار خاص و مخلصانه است. هنگامی‌که علامه امینی به تأسیس کتابخانه خود پرداخت، بیان کرد که برای نوشتن کتاب ۱۱ جلدی «الغدیر»، ۱۰ هزار کتاب را کامل خوانده و به ۱۰۰ هزار جلد کتاب مراجعه کرده است. بنابراین به همین دلیل کتب «الغدیر»، چنین به معروفیت رسید و بسیار خاص مورد استقبال قرار گرفت.

این استاد دانشگاه ادیان و مذاهب در خصوص کتاب «الغدیر»، تصریح کرد: این کتاب به شهرت بسیاری در جهان اسلام رسیده و با نام علامه امینی عجیبن شده است. کتاب «الغدیر» تنها در خصوص واقعه عید غدیر نیست، بلکه دایرةالمعارفی از امیرالمؤمنین(ع) و نکات مختلف اعتقادی شیعیان به‌صورت منظم بیان شده است که از مبانی و منابع بسیار فرخنده‌ای، الهام گرفته شده است. علامه امینی در این کتاب تنها مطالب اعتقادی بیان نکرده، بلکه به بیان اشعار متعددی در این خصوص پرداخته است که نشان از مطالعات بسیار زیاد این عالم بزرگوار دارد و مورد توجه افراد بزرگ قرار گرفته شده است. امروز شاهدیم که برخی از عالمان سنی نیز در بیان مطالب، از کتاب «الغدیر» یاد و نکاتی در این خصوص بیان می‌کنند که نشان از مرجعیت این کتاب دارد.

وی افزود: اگر بخواهیم ویژگی‌های ارزنده این کتاب را بیان کنیم، اولین مورد این است که نویسنده کتاب «الغدیر»، صرفاً به بحث کلامی نپرداخته و به‌صورت منظم وقایع تاریخی را با شعر و نثر بیان کرده است. دومین مورد، می‌توان از ادبیات فاخر این کتاب نام برد که در همان زمانی که به چاپ رسید، مورد استقبال بسیاری از علمای کشورهای عربی دیگر در جهان اسلام قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی یزدی گفت: ۱۱ جلد از کتاب «الغدیر» در اختیار ما قرار دارد که به موضوعات متعددی در آن پرداخته شده است. جلد نخست آن در خصوص حدیث غدیر، بیان واقعه غدیر از جانب افراد گوناگون، زمان واقعه غدیر و کلیات عید غدیر است. جلد دوم با اهمیت شعر و شاعری در قرآن و سنت و از نگاه امامان آغاز شده است و هدف آن است تا در نخستین مرحله به شاعرانی بپردازد که درباره واقعه غدیر شعر سروده‌اند و این بحث، به ترتیب قرون بوده و درباره هر شاعر، شرح حال، اخبار و جایگاه وی در تشیع، اشعار و شرح آن‌ها آمده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha