جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
3

مدیر مؤسسه معنا با تبیین مهم ترین شاخصه های شهید رئیسی در امر حکمرانی، تصریح کرد: از جمله دغدغه های جدی شهید رئیسی، عمومی سازی و مردمی سازی سیاست بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام علی محمدی در نشست علمی مجموعه رسانه ای فکرت که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با موضوع «بررسی ایده و عملکرد دولت سیزدهم» برگزار شد، با بیان این که شرایط خاص شیعه در طول تاریخ باعث شده که کمتر دارای حاکمیت به معنای خاص کلمه باشد، اظهار داشت: در جریان مشروطه با مشارکت و نقش آفرینی علمای آگاه و مبارز ما توانستیم تا حدودی اختیارات حاکم را کم کرده و در عرصه قانون گذاری با رعایت مصالح جامعه و امت اسلامی اقداماتی داشته باشیم اما در همان مقطع تاریخی نیز در مخیله مشروطه خواهان هم نمی گنجید که شاه و سلطان در حکومت وجود نداشته باشند.

مدیر مؤسسه معنا افزود: بعد از ساقط شدن طاغوت پهلوی، در جریان انقلاب اسلامی این تئوری مطرح می شود که فقها به دنبال سیاست روحانی و هدایت معنوی جامعه هستند که این روند در تقابل با جریانی است که می خواهد سیاست شیطانی و حیوانی را اجرا کند.

وی همچنین گفت: البته باید به یک نکته کلیدی توجه داشت و آن هم این که وقتی چیزی به درستی تئوریزه و نهادینه نشود، امکان بقا هم ندارد و لذا از آن جا که ما نتوانستیم علوم اجتماعی متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی را تولید کنیم، لذا در بحث ارایه ایده در زمینه فعالیت و نقش آفرینی دولت دچار خلأها و نقص هایی شدیم.

تحلیلگر مسائل فرهنگی و اجتماعی با بیان این که یکی از مهم ترین ساختارهای دولت اسلامی، ناظر به قوه مجریه است، ابراز داشت: در دولت های نهم و دهم به تدریج در حال طرح و توسعه تجربه انقلاب و دولت مطلوب بر اساس این گفتمان بودیم اما متأسفانه با روی کارآمدن دولت یازدهم، این مساله عملاً تعطیل شد. البته بعد از دولت دوازدهم با شهید رئیسی بر سر اصول و مبانی انقلاب یک بازگشتی را شاهد بودیم که توفیقاتی هم داشت که باید این ها برای مردم و نسل جوان به خوبی تبیین شود.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این که شهید رئیسی، ویژگی هایی داشت که ایشان را از بقیه تا حدی متمایز می کرد، گفت: ایشان معتقد بود که سیاست امر طبقاتی نیست و لذا همه مردم باید در آن دخالت داشته باشند و اساساً نگاه سیاسی بر این اساس به منزله عمومی سازی و مردمی سازی عرصه سیاست است.

وی با اشاره به سعه صدر بالای رئیس جمهور شهید افزود: یکی از ویژگی های بارز ایشان تحمل فشارها و عدم تحمیل آن به دیگران بود که خود این مساله نیاز به سعه صدر بالایی دارد که در وجود شهید رئیسی متجلی بود، ضمن آن که شهید رئیسی به دنبال تئوریزه شدن مدل اسلامی و انقلابی دولت در ساختار حاکمیت نظام جمهوری اسلامی بود و این که بخصوص این مساله را به درستی برای مردم تبیین و تفهیم کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha