شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
امام جمعه خلخال

حوزه/ امام جمعه خلخال گفت: شهید آل هاشم دیدگاه مردم به یک امام جمعه را کاملا تغییر داد و نشان داد که می توان با مردم در مردم و برای مردم بود و به حرف و مشکلات مردم رسیدگی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید رضا قدسی امام جمعه خلخال در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اردبیل، در رابطه با شخصیت شهید آل هاشم با نقل خاطراتی از آن شهید بزرگوار، گفت: بنده در دو سال اخیر که در مدرسه طالبیه تبریز مشغول تدریس بودم شهید آل هاشم نیز برای تدریس در آن مدرسه حضور داشت. شخصی خون گرم و مهربان با اساتید و طلاب و رفتار محبت آمیز خاصی داشت. دارای رفتار پدرانه و خیلی راحت بدون هیچ منیت حرفهای همه را می‌شنید و جواب می‌داد. به حجره طلاب سر میزد و بر سر سفره ساده آنها می‌نشست و با آنها گرم می‌گرفت و جویای احوال طلاب بود. برای حل مشکلات طلاب تلاش می‌کرد و در مواردی حتی برای حل مشکل طلاب اقدام به دعوت آنها به دفتر خود و چاره جویی مشکلات آنها می‌کرد.

حجت الاسلام والمسلمین قدسی به نقل خاطره ای از شهید آل هاشم پرداخت و گفت: شهید آل هاشم به همه کلاسهای درس سر میزد و بنده مشغول تدریس در کلاس تفسیر بودم که وارد این کلاس شد و در کلاس نشست و به تدریس من گوش فرا داد و بعد از اتمام تدریس از من تشکر کرد. این صحنه برای من بسیار جالب بود که نماینده ولی فقیه در استان پای کلاس درس بنشیند و این گونه به آن گوش دهد.

امام جمعه خلخال گفت: شهید آل هاشم حرف های مردم را گوش می‌داد و رفتارهای خاصی داشت. هر شخصی مشکلی داشت شهید بزرگوار در رابطه با آن مشکل با مسئول مربوطه تماس می‌گرفت و پیگیر این مشکلات بود که چندین بار من شاهد این پیگیری ها از مسئولان بودم. با بازاری ها هنگام رفتن به نماز در سر راه احوال پرسی می‌کرد و به بررسی مشکلات آنان می‌پرداخت. این رفتارها برای مردم خوشایند بود که نماینده ولی فقیه در استان در میان مردم است و هنگام تردد از تاکسی و مترو استفاده می‌ کند.

حجت‌ الاسلام والمسلمین قدسی با اشاره به مردم داری شهید آل هاشم، اظهار کرد: وقتی که نرده های جداکننده بین مردم و مسئولین در نماز جمعه را برداشت در کل کشور بازتاب فراوانی ایجاد کرد. برای افراد ضعیف جامعه توجه ویژه داشت و در مواردی به مسئولین سپرده بود که با دستفروشان مدارا کنید تا بتوانند روزی حلال کسب کنند و به دستفروشان اجازه دستفروشی در داخل مصلی می‌داد.

امام جمعه خلخال در نقل قول خاطره ای از یکی از مدیران مدارس علمیه شهرستان، بیان کرد: این شهید بزرگوار از ادارات بصورت سر زده بازدید می‌کرد. مدیر مدرسه علمیه شهرستان به من میگفت که اول صبح رفتم مدرسه و دیدم که شهید آل هاشم در حوزه نشسته و منتظر ماست و توصیه می‌کرد که سر وقت در مدرسه حضور داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین قدسی با اشاره به اهمیت حوزه های علمیه برای شهید آل هاشم، گفت: این شهید توجه ویژه ای برای اساتید حوزه داشت. امسال در سالگرد شهادت شهید مطهری که مراسم تکریم از اساتید بود ضمن حضور در مراسم، با اساتید صحبت کرده و جویای حال آنها شد. با حوصله و خیال راحت همه این حرف ها را گوش می کرد و سفارش‌های لازم را انجام می‌داد. در رابطه با حوزه ها و امکانات حوزه ها توجه ویژه داشت و می گفت دستور رهبر به من احیای حوزه ها است،تمام وقت برای حل مشکلات حوزه، خود را درگیر می‌کرد و خودش شخصا پیگیر مسائل حوزه بود و مرتب از تمام حوزه های سطح استان بازدید می‌کرد.

امام جمعه خلخال با بیان اینکه شهید آل هاشم توجه ویژه ای به جایگاه شهادت و خانواده شهدا داشت، گفت: عنایت خاصی به خانواده های شهدا داشت و حتما نماز میت برای پدران و مادران شهدا را شخصا اقامه می‌کرد و در مقابل آنها خود را مسئول می‌دانست و میگفت اینها سرمایه ملی ما هستند و باید مراقب آنها باشیم و در پایان در کنار شهدا نیز یه خاک سپرده شد.

وی ادامه داد: خداوند به ما نیز توفیق عنایت کند تا در مسیر این شهید بزرگوار قدم برداریم، شهید آل هاشم دیدگاه مردم به جایگاه امام جمعه را کاملا تغییر داد و نشان داد که می توان با مردم در مردم و برای مردم بود و به حرف و مشکلات مردم رسیدگی کرد. با وجود پا درد و مشکلات جسمی در جامعه حضور فعال و گسترده داشت و در میان اقشار مختلف مردم حضور داشت.

حجت الاسلام والمسلمین قدسی در پایان اظهار کرد: این موارد شاید ساده به نظر برسد اما شهید آل هاشم جایگاه امامت جمعه را در ذهن مردم تغییر داد، بعد از انتصاب ایشان به عنوان امام جمعه تبریز، حضور مردم در نماز جمعه افزایش پیدا کرد. در انتخابات خبرگان رهبری برخی ها که قبل از آن در انتخابات شرکت نمی کردند، اظهار می‌کردند که فقط بخاطر آقای آل هاشم و به او رای می دهم. این نشانگر این بود که شهید آل هاشم در قلب مردم جا داشت و یاد و خاطر این شهید برای همیشه در اذهان مردم خواهد ماند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha