شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ |۲۲ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 29, 2024
دهه ولایت و امامت

حوزه/ عضو شورای علمی فقه و اجتهاد دفتر تبلیغات اسلامی گفت: خطبه غدیر در خصوص ظهور منجی غنی و درصد حضور مهدویت در این میان، زیاد است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری، عضو شورای علمی فقه و اجتهاد دفتر تبلیغات اسلامی در هفدهمین اجلاس سالانه بزرگداشت غدیر که شامگاه ۵ تیرماه در مجتمع فرهنگی آفتاب ولایت برگزار شد، اظهار کرد: خطبه غدیر در خصوص ظهور منجی غنی است و درصد حضور مهدویت در این میان، زیاد است و پیامبر اکرم(ص) در خطبه غدیر فرموده است: «ای گروه مردمان! به خدا و رسول خدا و نوری که همراه او نازل شده ایمان بیاورید، پیش از آنکه صورت‌هایی را واژگون کرده به طرف پشت بازگردانیمشان، ای گروه مردمان! آن نور خدای تبارک و تعالی در من قرار گرفته، سپس در وجود علی(ع) قرار گرفته و پس از او در نسل او تا «قائم مهدی» که حق خدا را بازستاند و همه حقوق از دست رفته ما را باز ستاند.»

وی بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) در ادامه خطبه غدیر فرمود: «معاشر النّاس ذریة کل نبیّ من صلبه و ذریتی من صلب علیّ؛ ای مردم! نسل هر نبی از صلب خودش بود، ولی ذریه من از نسل علی است.» و تنها این قسمت در خطبه غدیر در خصوص امام زمان(عج) بیان نشده است، بلکه حضور و ظهور چنین فردی در خطبه غدیر بسیار زیاد تکرار شده است.

عضو شورای علمی فقه و اجتهاد دفتر تبلیغات اسلامی گفت: ذریه تعبیر خاصی است که در قرآن هم مکرر استفاده شده است و این تعبیر پشتوانه قرآنی دارد، زیرا خداوند در آیه ۳۳ تا ۳۵ سوره آل عمران فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَیٰ آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِیمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَی الْعَالَمِین؛ ذُرِّیَّةً بَعْضُهَا مِنْ بَعْضٍ ۗ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیم؛ إِذْ قَالَتِ امْرَأَتُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّی نَذَرْتُ لَکَ مَا فِی بَطْنِی مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّی ۖ إِنَّکَ أَنْتَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ؛ به حقیقت خدا آدم و نوح و خاندان ابراهیم و خاندان عمران را بر جهانیان برگزید که فرزندانی بودند، برخی از نسل برخی دیگر پدید آمده و خدا شنوا و داناست، آن گاه که زن عمران گفت: پروردگارا، من عهد کردم فرزندی که در رحم دارم از فرزندی خود در راه خدمت تو آزاد گردانم، این عهد من بپذیر که تویی شنوا و آگاه.»

اسکندری گفت: با توجه به این آیات کلمه ذریه پشتوانه قرآنی دارد و خداوند در چند آیه از آن استفاده کرده است. اینکه پیامبر اکرم(ص) در این خطبه مهم به این مسئله پرداخته، نشان از اهمیت این موضوع دارد و ظهور چنین فردی که از ذریه علی است را به تمامی شیعیان بشارت داده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha