چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ |۲۶ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 3, 2024
مناظره

حوزه/ دومین و آخرین مناظره نامزدهای مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری، میان دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، مناظره پایانی انتخاباتی میان دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یعنی آقای سعید جلیلی و آقای مسعود پزشکیان برگزار شد.

بر اسا این گزارش: چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۸ تیرماه برگزار شد و هیچ یک از نامزدها نتوانستند آرای مطلق را بدست بیاورند؛ به همین علت انتخابات به دور دوم کشیده شد و مسعود پزشکیان و سعید جلیلی جمعه ۱۵ تیرماه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با هم رقابت خواهند کرد.

مشروح این مناظره را در ادامه می بینید:

مجری: نامزدها امشب براساس قرعه کشی که پیشتر انجام شده است نوبت اول و برنامه‌ای که دیشب تقدیم حضورتان شد به ترتیب دیگری در خدمت شما بودیم و براساس توافقی که اتفاق افتاده امشب بر این اساس حضور نامزدهای محترم اینگونه خواهد بود.

نامزد محترم شماره یک آقای مسعود پزشکیان و نامزد شماره دو آقای سعید جلیلی.
پزشکیان: سلام خدمت شما سلام عرض می‌کنم و بینندگان عزیز.
جلیلی: من هم خدمت شما و همه مردم عزیزمان سلام عرض می‌کنم.
مجری: روال برنامه امشب مان تفاوتی با برنامه دیشب نخواهد داشت، اما موضوع ما متفاوت است امشب در موضوع اقتصاد صحبت خواهیم کرد و در ۱۰ محور مشخص شده نامزدهای محترم فرصت خواهند داشت که به سوالات جواب بدهند سوالات هم به صورت مشترک و هم به صورت اختصاصی طراحی شده و عمدتا از میان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات نامزدهای محترم یا اطرافیان آن‌ها یا اعضای ستاد با این توضیح که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری استخراج شده که نامزدهای محترم به مدت چهار دقیقه فرصت پاسخگویی به هر سوال را خواهند داشت.

با این توضیح که نامزدهای محترم در خلال بحث‌های یکدیگر این امکان را دارند که وارد شوند در رد یا تایید یا تبیین موضوعات صحبت بکنند و من هم به عنوان مجری برنامه تذکری بابت رعایت وقت نخواهم داشت که گفتگو در این برنامه شکل بگیرد.
اعضای محترم کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری هم به مانند برنامه‌های گذشته همراهمان هستند و بر روند کامل برنامه مناظره امشب مثل برنامه قبل نظارت کافی و دقیق را خواهند داشت. این نکته را هم فراموش کردم اضافه بکنم که نامزدهای محترم در پایان پاسخگویی به سوالات مانند برنامه دیشب هر یک پنج دقیقه فرصت جمع بندی خواهند داشت که از این زمان پنج دقیقه چیزی کسر نخواهد شد.

اگر نامزد محترمی کمتر از زمان مقرر در نوبت پاسخگویی استفاده کرده باشد این زمان به طور دقیق محاسبه خواهد شد و به پنج دقیقه هر نامزد اضافه می‌شود. یک توضیح خیلی ضروری هم بگویم که بعد از برنامه دیشب همکاران من در یک زمان طولانی مدت فیلم برنامه دیشب را بازبینی کردند و متوجه شدند که آقای پزشکیان به میزان یک دقیقه و سی ثانیه کمتر از آن چیزی که حقشان بوده از این برنامه استفاده کنند برای صحبت استفاده کردند.

بنابراین براساس جدول زمان بندی که ارایه کردند آقای پزشکیان به مدت یک دقیقه و سی ثانیه فرصت خواهند داشت که امشب بیشتر صحبت کنند که انتخابش با خود ایشان است که در چه زمانی از این زمان استفاده بکنند از این مدت و این محاسبه نه براساس ثانیه‌ها که فریم به فریم در اصل رصد شده پایش شده و به این جمع بندی یک دقیقه و سی ثانیه دوستان رسیدند که حالا انتخابش با آقای پزشکیان است که چه زمانی استفاده کنند. زمان مقرر را همان چهار دقیقه می‌گذاریم هر جایی که شما مایل بودید بگویید یک دقیقه و سی ثانیه را به آن اضافه کنیم.
امشب با موضوع اقتصاد خدمت شما هستیم و موضوع مهمی که در این حوزه باید به آن بپردازیم بحث تحریم هاست هرچند که در برنامه دیشب زمانی که در مورد موضوع سیاست صحبت می‌کردیم در ذیل حوزه سیاست موضوع تحریم‌ها پیش کشیده شد و صحبت کردیم، اما از آن جایی که بحث تحریم‌ها در یک ارتباط تنگاتنگ با موضوعات اقتصادی است امشب یک سوال اختصاصی هر یک از نامزدها در موضوع تحریم‌ها خواهیم داشت که با آقای پزشکیان آغاز می‌کنیم.

مشاور سیاسی شما در میزگرد سیاسی اینگونه اظهارداشت که قانون اقدام راهبردی مجلس مانع از بازگشت امریکا به برجام شد سوالی که مشخصا می‌خواهم از شما بپرسم این است که باتوجه به این که قانون پس از خروج امریکا از برجام مصوب شد و اجرای تعهدات ایران را به اجرای تعهدات طرف مقابل موکول کرد علت مخالفت شما با این قانون چیست؟

پزشکیان: بنده سردار شهید قاسم سلیمانی را یک غرور ملی می دانم

پزشکیان: بسم الله الرحمن الرحیم وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطَانًا نَصِیرًا، اول قبل از این که وارد این بحث شود لازم است که این را بگویم که دیشب مثل این که در بحث‌هایی که شده است، این تداعی شده است که من خدمت سردار بزرگ ملی کشورمان شهید قاسم سلیمانی طوری بحث شده است که خدای نکرده ما بی احترامی نسبت به آن بزرگوار داشتیم، بنده ایشان را یک غرور ملی می‌دانم، خار چشم دشمان می‌دانم و الگویی که جوانان ما اگر بتوانند از آن استفاده کنند و راهش را ادامه دهند خیلی از مشکلات مملکت را با آن دیدی که داشت خارج کنیم، چه در خارج به عنوان قهرمان ظلم ستیز و در داخل یار و یاور همه کسانی که ستم دیده بودند، فارغ از این که مذهبی یا غیر مذهبی، با حجاب یا بی حجاب بودند، روحش شاد.
دو مسئله است، این که گفته شده است قانون را قبول نداریم به هیچ وجه درست نیست، ما از اول گفتیم چارچوب قانون را اجرا می‌کنیم، از اول گفتیم سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری را طی خواهیم کرد.
آن چیزی که قانون است ما بخواهیم بگوییم که این اجرا نخواهیم کرد، قدم اول کار آن وقت اشتباهی که انجام دادیم.
سوال: این که اشاره کردند مانع بازگشت آمریکا به برجام هست قبول دارید؟
پزشکیان: ما باید آمریکا تمام تعهداتش را انجام دهد تا دوباره برگردیم و این یکی از مشکلاتی است که باید با مجلس و شورای امنیت و با سیاست گذاران مملکت بشینیم و صحبت کنیم، راه حل برون رفت از این قضیه با این پیشنهادی است که هست چگونه می‌توانیم حل کنیم، طبیعتا با کمیسیون امنیت درمجلس صحبت خواهیم کرد، سیاست خارجی و حتما با شورای امنیت صحبت خواهیم کرد و به یک زبان و نگاه مشترک باید دراین مورد برسیم تا ببینیم با این روند خواهیم توانست به آن اهداف برسیم یا خیر.
سوال: اگر آمریکایی‌ها به آن تعهدات شان عمل نکردند با این حال ما باید به تعهدات مان عمل کنیم؟

پزشکیان: حاکمیتی، مدیریتی و سیاستی می‌تواند موفق باشد که گزینه‌های مختلف برای حل مشکل در اختیار داشته باشد

پزشکیان: نه اصلا این جور نیست، این که تعهدات عمل نکنند، مابه تعهدات عمل کنیم، نیست، من دیروز عرض کردم، ما وقتی وارد گفتگو می‌شویم اصولا اگر با یک گزینه فقط وارد شویم این گزینه اگر قبول نکنند دیگر خود به خود قطع می‌شود، آیا ما در کشور تصمیم بر این داریم فقط با یک گزینه وارد گفتگو شویم یا گزینه‌های مختلف در دست داشته باشیم تا حرف و عزت و حکمت و مصلحتی که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم اجرا کنیم.
همیشه یک گزینه ممکن است منجر به شکست شود، حاکمیتی، مدیریتی، سیاستی می‌تواند موفق باشد که گزینه‌های مختلف برای حل مشکل در اختیار داشته باشد.
سوال: چه تغییری خواهید داد، آیا لایحه جدید به مجلس می‌دهید؟
پزشکیان: باید کارهای کارشناسی جدید انجام بگیرد، اول ما می‌خواهیم مشکلات مان را با دنیا حل کنیم که باید بشینیم گزینه‌های مختلف را با حفظ عزت، حکمت و مصلحت می‌توانیم کدام گزینه‌ها در گفتگوی با هم داشته باشیم.
وگرنه الا و بلاه از این راه می‌خواهیم برویم آن‌ها نپذیرند، معنی اش این است که ما می‌خواهیم تا آخر در این تحریم‌ها بمانیم و این به مصلحت کشورماست که وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند، هیچ حاکمیتی، هیچ دولتی در تاریخ در درون قفس به رشد و پویایی برسد.
مجبوریم برای شکوفا شدن اول با کشورهای همسایه منطقه بتوانیم تعاملات و تبادلات و ارتباطات منطقه‌ای پیدا کنیم و بعد با دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، لازمه این کار داشتن گزینه‌های مختلف در اختیار است با استفاده از کارشناسان، نخبگان کشور و طبیعتا هماهنگی و تعامل و در نتیجه چارچوب‌های قانونی که باید این مسیر را تسهیل کند که بتوانیم به طرفش برویم.
سوال: با این نکاتی که اشاره کردید آیا می‌توانیم تمام تحریم‌ها را لغو کنید؟

پزشکیان: درمسئله تحریم ها اینطور نیست که تمام مسائل را حل خواهیم کرد

پزشکیان: هیچ وقت قرار نیست تمام تحریم‌ها را لغو کنیم، گفتگوست، در گفتگو ما یک چیزی می‌گیریم و آن‌ها یک چیزی از ما می‌گیرند، این صد در صد این نیست که می‌رویم و تمام مسائل را حل خواهیم کرد، اول نگاه است ما می‌خواهیم مشکل مان را با دنیا حل کنیم یا نه، باید گزینه‌های مورد نظر را در اختیار داشته باشیم و آن چه که به مصلحت کشور و جامعه و رشد و پویایی کشور است باید بتوانیم در اختیار داشته باشیم و این از کارشناسان داخلی باید در بیاید و آن که رفته است و کارشناس شده است و دکتری سیاست گرفته و در این راه کار می‌کند باید راه برون رفت از این بن بست‌ها را در بیاورند تا بتوانیم از این بن بست دربیاییم و من معتقدم که باید از این بن بست در بیاییم تا از این مشکلاتی که در کشور است در بیاییم یا این که بخواهیم در این بن بست بمانیم و این بحث دیگری است.
سوال: آقای ظریف اشاره کرده است که آقای جلیلی پشت تمام تحریم‌ها ایستاده است، آقای عبدالعلی زاده رئیس ستاد آقای پزشکیان اشاره کرده است که قطعنامه‌های ضد ایرانی یک پای آن آقای جلیلی است، سوالم این است که علاوه بر خنثی سازی تحریم‌ها در دولت شما، برای رفع تحریم‌ها شما چه تلاشی خواهید کرد، پیش بینی می‌کنید که در دوره مسئولیت تان به توافق برسید؟

جلیلی: آقای پزشکیان متاسفم شما کشور ما را قفس می‌نامید

جلیلی: امروز میهمان مردم عزیز لرستان بودم به شدت متاثر بودند از آن تعبیر نادرستی که درباره شهید سلیمانی به کار برده شده بود و از من خواستند حتما امشب این ابراز ناراحتی آن‌ها را بیان کنم.
اما چند نکته عرض کنم، واقعا من آقای پزشکیان متاسفم شما کشور ما را قفس می‌نامید، یعنی چی در قفس؟ کشوری که این هم فرصت دارد و تعاملات بسیار ارزشمندی با دنیا دارد و می‌تواند بیشترین و گسترده‌ترین تعاملات را داشته باشد چرا می‌گویید قفس.
پزشکیان: یعنی با تحریم شما پرواز خواهید کرد؟
جلیلی: شما در بحث تحریم یک راهی را می‌دانید، می‌گویید، می‌روید، جواب نمی‌گیرید و تمام امتیازها را می‌دهید و هیچ امتیازی نمی‌گیرید و بعد می‌گویید باز دوباره باید امتیاز بدهیم و چرا باید این کار را بکنید و چرا ما نباید بتوانیم.
پزشکیان: شما تحریم را پس می‌پذیرید و راه برون رفت را می‌گویید.
جلیلی: شما هیچ راهی برای برون رفت نمی‌دهید و فقط امتیاز بیشتری می‌دهید و نتیجه بگیرید و رفتید همه امتیازها را دادید و چیزی نگرفتید و دوباره دنبال می‌کنید.
شما هنوز یک راه حل ارائه ندادید می‌گویید می‌نشینم و با کارشناسان صحبت می‌کنیم و بیشتر فشار از بیرون و چانه زنی در درون، به اعتبار آن که او دارد فشار می‌آورد می‌روم با مجلس صحبت می‌کنم که این موضوع را عوض کنم، ما امروز برنامه جدی داریم برای رشد اقتصاد کشور، روابط اقتصادی کشور رانباید منحصر کنیم در دو – سه کشور که او دارد تحریم کند.
پزشکیان: می‌شود برنامه رشدت را بدهید؟
جلیلی: ۱۰ بار گفتم ولی شما اصل برنامه را قبول ندارید.
پزشکیان: جلوی چشم مردم یک بار این برنامه را بگویید.
جلیلی: شما یک بار بگویید، نوبت من است، شما نه یک بار برنامه برای رشد گفتیم، نه یک برنامه برای تحریم گفتید.
پزشکیان: مگر برنامه داشتید؟
جلیلی: شما که مدعی هستید که حل می‌کنید و بن بست است، من معتقد به بن بست نیستم، این همه نمودار نشان می‌دهد که شما به خاطرتحریم رو به قبله می‌نشینید این همه صادرات نفتی داشتیم و بحث‌های سرمایه گذاری خارجی در شرایطی که شما می‌گویید نمی‌شده است و این بحث دیگری که در عرصه‌های مختلف داریم. همین بحث‌هایی که شما می‌گویید آمار غلط می‌دهید آقای پزشکیان.
پزشکیان: من آمار غلط می‌دهم؟
جلیلی: بله روند رشد نقدینگی را شما اشتباه می‌گویید، این روند رشد نقدینگی است در دولت آقای روحانی و آقای رئیسی که شما برعکس می‌کنید.
پزشکیان: این عدد را شما بگو جواب تو را می‌دهم.

جلیلی: در موضوع تحریم ها باید جدی و طلبکار باشید

جلیلی: این در دولت آقای روحانی که این طور قرمز دنبال شده است و این در دولت آقای رئیسی صعودی بوده است، شما حجم نقدینگی با رشد نقدینگی اشتباه می‌گیرید وقتی کارشناسی بلد نیستید و بعد اعلام می‌کنید که بعد می‌خواهم با کارشناسان صحبت کنم، راجع به تحریم‌ها شما این صحبت‌ها را دارید، آن چیزی که اقتصاد کشور را رشد می‌دهد، چیست، این است که شما در مقابل تحریم فعال باشید نه منفعل.
این رفتار منفعلانه است، می‌گویید می‌خواهم بروم بحث کنیم به اتکای فشار بیرونی تحریم چانه زنی در داخل کنم، بروم با مجلس صحبت کنم که این را عوض کنم، یعنی چی، باید بروید به آن طرف صحبت کنید، شما نماینده مجلس هستید، باید بدانید با چه قدرتی عمل کرد.
ما در موضوع تحریم، بله باید تحریم‌هایی که او گفته اگر شما تعهدتان انجام شده است جدی مطالبه و طلبکار باشید نه این که به ملت بگویید شما کوتاه بیا مجدد، جالب است من متاسفم، شما پیشاپیش می‌گویید من دوباره به ملت فشار می‌آورم و به مجلس می‌گویم شما امتیاز دیگری بدهید که من تحریم را بردارم، او باید در برابر ما حقش را عمل کند، او باید انجام نداد.

شما چه امتیازی می‌خواهید بدهید که ندادید که دوباره می‌گویید من دوباره باید امتیاز بدهم، این را به مردم بگویید، شما که می‌گویید بده بستان است، این همه امتیاز دادید، ۱۵ بار گفته درست ولی جوابی نداده است، بعد می‌گویید من می‌خواهم باز هم امتیاز بدهم، این هارا برای مردم جواب دهید.
پزشکیان: این بحث‌ها فایده ندارد، هر وقت تمام شد.

جلیلی: من متاسفم که چهار سال دیگر بخواهد دوباره کشور ما اسمش بشود قفس

جلیلی: مدام صحبت از صداقت می‌کنید آقای پزشکیان هشت سال دولت خاتمی، هشت سال دولت آقای روحانی که همه شما دوستان شما هستند که در ستاد شما هستند و این کارها را انجام می‌دهید و دوباره طلبکار هستید و می‌گویید چهل سال فلان کردیم، چه کارهایی را انجام دادید، بله در برابر همین تحریم، یک وقت آن رفتار و یک وقت رفتار شهید رئیسی است که نمی‌گوید هفتصد نفر از مردم ما بمیرند و بعد سخنگوی دولت آقای روحانی مادام که اف‌ای تی اف و تحریم است ما نمی‌توانیم واکسن بخریم، بعد انجام می‌دهد و ملت را از آن بلایی که دچار کرده بودند نجات می‌دهد و دولت آقای رئیسی است که سیل سرمایه گذاری را خارج می‌کند و صادرات ما را زیاد می‌کند و می‌دید که اگر ما می‌خواهیم با دنیا، دنیا مگر سه کشور است و این اشتباه است.

من متاسفم که چهار سال دیگر بخواهد دوباره کشور ما اسمش بشود قفس، دنیا بشود فقط سه تا کشور و بیان کنیم که بن بست است و باید از این بن بست خارج شویم، آقای روحانی در هشت سال یک بار به آفریقا نرفت و شهید رئیسی چند بار رفت و چقدر گشایش ایجاد شد، با این همسایگان چقدر گشایش شد، با سریلانکا چقدر گشایش ایجاد شد، چرا این نگاه، من عرض کردم شما پزشکید آقای پزشکیان، تجویزهای غلط می‌آورید، می‌کشد، یک وقت است در پزشکی تان یک نفر را می‌کشید.
پزشکیان: کی نوبتش تمام می‌شود، وقت دهید این برای خودش داد می‌زند، ساکت بشیند، او بخواهد حرف بزند، معلوم نمی‌شود، شما بگویید این چند دقیقه حرف می‌زند؟
سوال: زمان مقرر برای هر کدام از نامزدهای ۴ دقیقه است، برای گفتگو شکل بگیرد؟
پزشکیان: او یواش یواش می‌گوید شما اله کردید، بله کردید، شما مدیریت خواندید، از مدیریت سر در می‌آوری، این جور حرف می‌زنید، کجا را مدیریت کردید؟
مجری: اجازه دهید.
پزشکیان: این نیست که شما پشت پرده بایستید و دولت در سایه بودید. این بلا را سرمردم کی آورده است.
مجری: یک لحظه اجازه دهید شائبه ایجاد نشود. یک توضیح بدهم، تا این لحظه ۷ دقیقه و ۲۷ ثانیه آقای جلیلی صحبت کردند، ۸ دقیقه و ۱۲ ثانیه آقای پزشکیان، این زمان به طور دقیق محاسبه می‌شود.
گزارشش را مدام دوستان به من می‌دهند و قابل پایش و رصد هست برای هرکسی که دارد این برنامه را نگاه می‌کند.
پزشکیان: این وسط حرف‌های ما پریده است، همه حساب می‌شود؟
مجری: به میزانی که شما در خلال صحبت‌های ایشان صحبت می‌کنید، یا متقابلا ایشان در خلال صحبت‌های شما صحبتی بکنند، این زمان برای هر کدام از نامزدها لحاظ خواهد شد.
پزشکیان: اشکال ندارد، پس بگویید ادامه بدهد.
مجری: مطمئن باشید که حتما ما به عدالت رفتار می‌کنیم و حتما انصاف را رعایت می‌کنیم.
پزشکیان: ادامه بدهد، ادامه بدهد.
مجری: نوبت شماست بفرمایید.

پزشکیان: آنچه که برادرمان دارند می‌گویند که این آمار غلط است

پزشکیان: الان به قول این، مردم عزیز آن چه که برادرمان می‌گویند این آمار غلط است.

خدمت مردم عزیز آنچه که برادرمان دارند می‌گویند که این آمار غلط است، روند پولی که به جامعه آمده با درصد رشد با هم فرق می‌کند آن چیزی که من دیروز به شما نشان دادم پولی که دولت چاپ کرده در دوره رئیسی تا دو برابر یک وقتی است که دو به اضافه ۲ می‌شود ۴ یک وقتی ۴ به اضافه ۴ می‌شود ۸ این رشد با آن دو دو با هم خیلی فرق دارد اینکه ما چقدر پول مملکت را اضافه کردیم در این دوره آمارش معلوم است.

بروند از کارشناسان بپرسند از بانک مرکزی هم بپرسند زندگی مردم هم معلوم است آی مردم شما در زندگیتان با پولتان الان می‌توانید گوشت بخرید نان بخرید خانه بخرید ماشین بخرید چطور شده اینها که پول را نگذاشتند زیاد شود روند هم مشکل ندارد پس چرا شما گرفتار شدید چرا نمی‌توانید خانه کرایه کنید در این مملکت چرا یک کشاورز نمی‌تواند زندگی کند، چرا بازنشسته می‌آید دم مجلس و اینها کتکش می‌زنند نمی‌گذارند زندگیش را انجام بدهد واقعیت قضیه این است این چیزی که اینها می‌گویند ما اله کردیم خوب اله کردید کو شما در سفره مردم مگر نمی‌گویید زمان آقای رئیسی مگر نمی‌گفتند دو برابر خواهد شد اشتغال.

مگر نمی‌گفتند سالی یک میلیون مسکن درست خواهیم کرد کل مسکنی که درست شده تازه مجوز داده‌اند درست کردند نه ۹۰۰ هزار تا است در این سه سال مجوز داده‌اند قرار بود سالی یک میلیون مسکن درست کنند قرار بود تورم را تک رقمی کنند ۳ سال است تورم بالای ۴۰ درصد است یعنی پدر مردم دارد با این تورم در می‌آید، حقوق را چقدر اضافه کردند ۲۰ درصد ۱۵ درصد و بعد می‌گویند ما بلدیم برنامه داریم خب برنامه را می‌دادید آقای رئیسی اجرا می‌کرد، مگر شما با آنها نبودید بقیه همه غلط مردم شما زمان آقای خاتمی خدا وکیلی زندگیتان بهتر از این بود یا نبود حالا هرچی آمار اینها می‌دهند بگذارید بدهند زندگیتان شغلتان راحتیتان گرونی آیا اینگونه بود که اینها می‌گویند اگر اینگونه بود که اینها می‌گویند حق با اینها است اگر نه اینگونه نیست.

بدانید این آدم‌هایی که الان با این نگاه دارند می‌آیند و می‌گویند که ما اله می‌کنیم شما بلد نیستید ما بلدیم کل بلد بودن اینها این است که در شورای امنیت رئیس بوده ۴ تا کاغذ را مثلاً بررسی کرده چند تا کارمند زیر نظر آن کار می‌کردند که این می‌گوید من مدیریت کردم آدمی که مدیریت نکرده آدمی که اداره‌ای را اداره نکرده ۱۰ نفر زیر دستش حالا آمده رای مملکت می‌گوید من برنامه دارم دیروز من ازش سوال کردم از این برادرم آیا دولت رئیسی برنامه داشت یا نداشت اگر دولت رئیسی برنامه داشت این برنامه‌ای که شما آوردید چیست یعنی می‌خواهید دوباره ریست کنید سیستم را یعنی از نو می‌خواهید برنامه داشته باشید یا برنامه رئیسی را می‌خواهید ادامه بدهید اگر برنامه دولت آقای رئیسی را و آن قانونی که اینها ادعا می‌کنند قانون را می‌خواهند اجرا کنند.

این حرف‌ها چیست که می‌زنند، از اینور می‌گویند که تو قانون را اجرا نمی‌کنی از آنور خودش می‌گوید که من برنامه دارم خوب برنامه که وجود دارد این حرف‌ها چیست که می‌زنند و در ضمن لطف کنند بگویند که برنامه‌شان چیست این حرف‌هایی که می‌زنند من برنامه دارم می‌خواهید من ۱۰۰ تا کتاب بیاورم که برنامه است همین دیروز نزدیک به ۱۵۰ تا اقتصاددان امضا کردند و از روند کاری ما و دولت ما آنچه که دادیم دفاع کرده‌اند ۱۵۰ تا اقتصاددان این کشور اینها یک عده‌اند نشسته‌اند در یک جایی به نام دولت سایه آن دولت سایه نشسته‌اند برای همه چیز تصمیم می‌گیرند بعد می‌گویند که ما اله می‌کنیم کنار بایستید از این حرف را بزنید که مالیات ندارد.

در تئوری آدم هر حرفی را می‌تواند بزند وقتی میدان عمل می‌آید، شما دولت آقای خاتمی را بیاور مقایسه کن با این حرف‌هایی که می‌زنید مردم خودشان قضاوت کنند مردم شما اگر می‌خواهید رای بدهید این حرف‌ها را که یک گروهی می‌نشینند و تصور می‌کنند که دنیا را اینها می‌توانند درست کنند و قرار است تحریم‌ها را هم به اصطلاح تا آنها کوتاه نیایند اینها هم کوتاه نیایند، اف‌ای تی اف هم اینها قبول نخواهند کرد با این روند و بعد هم ما با دنیا رابطه داریم، آی کارخانه دارها آی اقتصاددان‌ها آی کسانی که در این روند هستید خداوکیلی اگر راست می‌گوید روز جمعه به اینها رای بدهید تمام است رای بدهند به اینها.
مجری: بسیار خوب خیلی متشکرم آقای جلیلی من به پاسخ سوالم نرسیدم آقای جلیلی شما واقعاً در حوزه تحریم‌ها چه اقدامی انجام خواهید داد آیا به به توافق خواهید رسید در دولتتان یا خیر؟
جلیلی: مجدداً آقای پزشکیان از پاسخ به سوالات طفره رفتند نه راجع به تحریم صحبت کردن و نه راجع به راه حل‌هایشان گفتند تنها راه حلشان این بود که گفتند ما می‌رویم دوباره امتیاز می‌دهیم و فشار بر داخل می‌آوریم که عقب نشینی می‌کنیم.
پزشکیان: اصلاً شما آلترناتیو می‌دونید یعنی چی؟
جلیلی: بله
پزشکیان: یعنی چی بگو یعنی می‌روی تحریم تسلیم می‌شوی اگر همین چرا بگویی چرا داری غلط تعریف می‌کنی حرف را یعنی چیزی را که بلد نیستی اگر بلدی به مردم دروغ نگو من اینجا که نشستم من می‌گویم با آلترناتیوها و گزینه‌هایی که حکمت و مصلحت مردم.
جلیلی: یکی از آن آلترناتیوهایتون را بگویید غیر از امتیاز دادن که بیان کردید یکی از آن.
پزشکیان: آقای دکتر گفتگو راه حل دارد شما در تمام گفتگوهایی که در این مملکت رفته‌اید انجام داده‌اید پشت سرش برای ما قطعنامه نوشته‌اند.
جلیلی: نه این دروغ است.
پزشکیان: بسم الله آنجا که حرف زدید دکتر ولایتی همان شهید سردار سلیمانی همان آنها بهتون می‌گفتند که شما مملکت را قفل کرده‌اید حالا مدعی شده‌اید که من به شهید سلیمانی بی‌احترامی کرده‌ام بنده اول قبل از اینکه حضرت عالی بگویید بنده الگو و زندگیم.
جلیلی: پس قبول دارید که شما دارید همینطور صحبت می‌کنید دقیقاً شما در مونولوگ‌های خودتان حرف‌های یک طرفه همینطور پیش می‌روید شما دیشب هم عوض اینکه برنامه‌های خودتان را توضیح بدهید مواضع خودتان را توضیح بدهید.
پزشکیان: شما برنامه دارید.
جلیلی: اگر من برنامه دارم پس چرا شما از رو می‌گفتید که اینها حرف‌های ماست آن هم به دروغ و به غلط اینها غلط است آقای پزشکیان.
پزشکیان: اگر اینها دروغ باشد من حاضرم که محاکمه شوم اگر دروغ نباشد این آدم را محاکمه کنید جلیلی:. نه دوباره باز بگویید
پزشکیان: چون عدد و رقم‌هایی که اصلاً عدد رقم بلد نیست.
جلیلی: آقای پزشکیان اینکه راحت است صحبت کردن.
پزشکیان: به همین دلیل که تو داری راحت صحبت می‌کنی.
جلیلی: چند تا نکته عرض می‌کنم بینید شما ۳۲ سال عملکرد را می‌خواهید بگذارید کنار دارید فقط به سه سال اکتفا می‌کنید آن را توضیح می‌دهید سه سالی که اتفاقاً در مقابل ۳۲ سال درخشان بوده است سه سالی که وقتی شما می‌گفتید که صادرات نفت نمی‌تواند بشود همین موضوع را صادرات نفت خام ببینید ۹۸ چند بوده است در سال ۱۴۰۲ چند بوده این عملکرد این دولت است.

همین صادرات نفت ایران که شما می‌فرمایید در سال ۹۸ اینجا بوده در سال ۱۴۰۲ ببینید چند برابر شده اینها همه آماری است که به قول شما قابل بررسی است همین سرمایه‌گذاری خارجی که شما می‌گویید باید با دنیا روابط برقرار کرد باید انجام داد این سال ۹۷ شماست این سال ۹۸ است و ببینید سال ۱۴۰۲ چند است اینها می‌خواهم بگویم.
پزشکیان: چند از چقدر سرمایه‌گذاری کرده‌اند نوشتن یا سرمایه‌گذاری کردند صد تا از این کاغذها را نوشتند.
جلیلی: مواردی که اتفاقاً هم نوشته شده بیشتر است و هم مواردی که اجرا شده عرض من این است که.

پزشکیان: یکی را اسم ببر.
جلیلی: این را هم عرض می‌کنم همه آن نمودارها است که توضیح بدهم همه را اسم می‌برم.
مجری: آقای پزشکیان اجازه بدهید که بحث تمام شود بعد صحبت‌های شما را می‌شنویم.

جلیلی: مشکل مردم ما اتفاقاً همین مسکن است که باید حل شود

جلیلی: آقای پزشکیان متاسفانه اینها در همان حرف یک طرفه موفق هستند اگر ۱۰۰ نفر کسی که دو سال پیش در اوایل همین دولت آمدند و یک نامه‌ای نوشتند به نام اقتصاددان و پیش بینی تورم صد در صد کردن و مباحث اینطوری کردند و هیچ کدام انجام نشد همان‌ها الان فکر می‌کنند اون‌ها می‌شوند عده متخصص هر کسی دیگری باشد بله می‌گویند اینها هستند، چون اینها آدم‌هایی هستند که به محافل قدرت وابسته نیستند به محافل سیاسی و لابی وابسته نیستند مردم را احترام قائل هستند از همه دانشمندان کشور هستند بله اینها را همه بله اشکال ما با شما این است که اینها رو شما به رسمیت نمی‌شناسید یعنی اگر هزاران متخصص اقتصاد.
پزشکیان: اسم آن متخصصان را بگویید که مردم بشناسند.
جلیلی: آقای دکتر شیبانی را شما قبول دارید یا نه بانک مرکزی همان دولت اصلاحات بعد شما می‌روید کسانی که یک روز سابقه کار اجرایی نداشته‌اند پیش‌بینی‌های غلط می‌دهند اون را مبنا قرار می‌دهید برای کار دیگر خوب همین‌ها رو شما بررسی کنید.
پزشکیان: مردم بررسی کنید.
جلیلی: بله مردم بررسی می‌کنند اتفاقاً خوشبختانه این است که امروز مردم دارند قضاوت می‌کنند می‌دانند که چه ۴ سال بدی آن ۸ ساله تلخی که همین مسکنی که شما می‌گویید یک میلیون مسکن اینها تمام تلاششان این بوده که ساخته شوند دیگر نمی‌گفتند که مسکن مزخرف است نمی‌گفتند افتخار نمی‌کردند که ما یک مسکن نمی‌سازیم و امروز اون‌ها شدن کسانی که در مسکن شما مسئول هستند در ستاد شما دارند کار می‌کنند.
پزشکیان: من هیچ دفاعی نمی‌کنم شما حرف خودت را بزن.
مجری: ببخشید آقای پزشکیان، چون موضوع مسکن مشخصا بهش خواهیم پرداخت آقای جلیلی؟
جلیلی: مشکل مردم ما اتفاقاً همین مسکن است که باید حل شود نه اینکه بگویند مزخرف است.
پزشکیان: من گفتم مزخرف است.
جلیلی: همان کسی که امروز در ستاد شما است و دارد بحث می‌کند به هر حال باید موضعتان را مشخص کنید.
پزشکیان: اون‌هایی که از دیوار عربستان سعودی بالا رفتند هم در ستاد شما هستند.

جلیلی: با فرافکنی نمی‌شود مشکل حل کرد

جلیلی: همان کسانی بودند که به بنده هشدار دادند دولت آقای روحانی همین آقای ظریف همان کشور وقت نرفت عمل کند و آن افتضاح را به بار آورد، اینها ضعف‌های خودتان است دقیقاً می‌شود همان فرافکنی، با فرافکنی نمی‌شود مشکل حل کرد، نمی‌شود با بهانه‌گیری از زیر بار مسئولیت گذشت، مردم عزیز من نگران این هستم دوباره پیشاپیش دارند بیان می‌کنند.

البته این بسیار خوب است که اینها دارند صریح بیان می‌کنند این عملکردشان است به یک بهانه، به یک موضوعی که هیچ ربطی به ظرفیت‌های کشور ندارد دوباره همه آنها را متوقف کنند این یک رویکرد است، ما رویکردمان این است که با قدرت، من در این دو روز با شما خیلی صحبت داشتم شما چه صحبتی داشتید راجع به کار راجع به اشتغال راجع به ارزآوری راجع به تورم صحبت‌های اینها را می‌شنوید من بروم دوباره امتیاز بدهم و فشار بیاورم به داخل و دوباره عقب نشینی کنیم این می‌شود راه!

خب این کار را که کردید شما ۱۵ بار خود گفتید این کار را انجام دادید همه تعهدات را انجام دادید دلار ۳۰ تومان را کردید ۳۰ تومان رشد اقتصادی این در دو دولت آقای روحانی منفی شد یا نه صفر شد، یا نه حالا شما می‌خواهید دولت سوم آقای روحانی را تشکیل بدهید و در همین سه سالی که شهید رئیسی جانش را فدا کرد این همه کار کرد آن شده، ایراد شما همین ایرادهایی که می‌گیرید یعنی می‌خواهید بازگشت به عقب داشته باشید.
مجری: آقای جلیلی استدعای من این است که، چون در موضوع تحریم‌ها داریم صحبت می‌کنیم من باز برمی‌گردم به سوالم راجع به تحریم‌ها چه کار خواهید کرد.

جلیلی: امروز در موضوعاتی مثل برجام مثل اف‌ای تی اف طلبکار هستیم

جلیلی: راجع به تحریم‌ها یک بحث این است که بله ما امروز در موضوعاتی مثل برجام مثل اف‌ای تی اف طلبکار هستیم باید با طلبکاری برویم و حق ملت را مطالبه کنیم گفتگو کنیم و حل کنیم و دنبال کنیم، اما راه جایگزین به قول ایشان آلترناتیو تازه مثل اینکه آشنا شده‌اند جانشینش چیست جانشین این طرح چیست اینکه شما منفعل نشوید فعال شوید طرح‌هایی داشته باشید آمد او از تحریم‌هایش عقب نیامد کما اینکه همه امتیازها را دادید عقب نیامد این عملکرد شهید رئیسی است که شما بروید آن را عملاً بی‌اثر کنید به گونه‌ای که خود وزیر خارجه آمریکا بیاید بگوید که ما می‌خواستیم اینها یک بشکه نفروشم امروز ۲ میلیون بشکه می‌فروشند.

خود وزیر خارجه آمریکا بیاید بگوید که راهبرد حداکثری وزارت خارجه آمریکا بیاید بگوید شکست حداکثری خورد خود آنها امروز معترفند ولی یک جریان خود تحقیر می‌آید در کنار ایشان صحبت می‌کند و می‌نشیند و می‌گوید نخیر آن‌ها نخواستند ما نبودیم که موفق نشدیم این خیلی مصیبت است خیلی فاجعه است این یک نگاه است.

اما تازه آن راه سوم این است که علاوه بر اینکه شما تحریم را خنثی می‌کنید من ۵۰ صفحه حداقل طرح داریم که باید طرف را حتی به لحاظ اقتصادی از تحریم کردن پشیمان کنیم برایش تحریم پرهزینه شود فکر نکند که با تحریم کردن می‌تواند یک جاده همواری است بر ملت ما فشار بیاورد ایناها برنامه می‌خواهد اینها کار می‌خواهد اینها اینطور نیست که جالب است مطالعه و برنامه شده در قاموس اینها ضد فضیلت به اسم اینکه بله ما برنامه داریم خوب برادر من برنامه هفتم که در همین دولت نوشته شد و در همین مجلس شما تصویب شد ۴۵ برنامه برای دولت باید بنویسد بعد شما می‌گویید که باید شما می‌خواهید برنامه بنویسید.

برنامه هفتم می‌گوید رشد ۸ باید اتفاق بیفتد شما پیشاپیش دارید می‌گویید که رشد ۸ درصد کلاهبرداری است اتفاق نمی‌افتد حالا آن بحث‌های دیگر که انجام می‌دهید جالب است من نمی‌خواهم اینها را بگویم دیشب من اصلاً اشاره‌ای به این بحث‌ها نکردم شما بقیه را محکوم می‌کنید به طالبان یک کسی که می‌گوید من می‌خواهم قانون اجرا کنم می‌گویید اینها را باید اعدام کرد حکم اعدام می‌دهید.
مجری: خیلی متشکرم من گزارش زمان را خدمت شما بدهم جناب آقای جلیلی تا الان ۱۶ دقیقه و ۴۰ ثانیه صحبت کردند و جناب آقای پزشکیان ۱۵ دقیقه و ۲۷ ثانیه ما موضوع انرژی‌ها می‌خواهیم پیش بکشیم.

پزشکیان: من برنامه‌ریزی عامرانه را از بالا برای مردم قبول ندارم

پزشکیان: این می‌خواهد رئیس جمهور بشود جلوی دیدگان مردم دارد تهمت می‌زند جلوی دیدگان مردم دارد تهمت می‌زند که من ادامه دهنده راه آقای روحانی هستم و دولت ایشان هستم جلوی دیدگان مردم دارد به افرادی که نیستند تهمت‌هایی می‌زند و هیچ وقت هم حاضر نیست رو در رو با آنها بنشیند و بحث کند راحت می‌گوید شما این هستید و این کار را کرده‌اید شما فلان عمل‌ها را کرده‌اید و این خودش مردم عزیز کشور ما بدانند این روند، این نگاه، یعنی این من، این متن را می‌خوانم برایتان مردم عزیز، شب گذشته شما دو مسیر را دیدید و تفاوت‌هایش را سیاست گذاری و برنامه گذاری از بالا و توسط گروهی محدود یا سیاست گذاری و برنامه‌ریزی با مشارکت با بهره‌گیری از خرد جمعی، من برنامه‌ریزی عامرانه را از بالا برای مردم قبول ندارم.

برنامه ریزی و سیاستگذاری باید با مشارکت کارشناسان دستگاه دولتی، بخش خصوصی، کارگران و اندیشکده‌ها تدوین و همین گروه‌ها در اجرا و نظارت مشارکت کنند. برنامه ریزی در پشت درهای بسته توسط یک جمع محدود در دولت سایه، زندگی مردم را بهتر نخواهد کرد. من به این شیوه پایان خواهم داد، چنانچه در بهداشت و درمان متحول کرده ام. مردم آگاه ایران، گام اصلی برای بهبود وضعیت معیشت شما و پیشرفت کشور، رفع تحریم‌ها و تغییر در روش تعامل با جهان است. من به سرعت در این زمینه اقدام خواهم کرد، اما منتظر آن نخواهم ماند که تحریم به جای خود، اما همه مشکلات کشور ناشی از تحریم امریکا نیست.

پزشکیان: من به دنبال جهش تولید با مشارکت مردم هستم

پزشکیان: من به دنبال جهش تولید با مشارکت مردم هستم. من اصول مورد نظر خود را برای اصلاح اقتصاد ایران بیان کرده ام، بیش از ۱۴۰ اقتصاددان با گرایش‌های مختلف از آن حمایت کرده اند. من اقتصاد ایران را براساس تعامل با جهان، حاکمیت قانون، شایسته گزینی، عدالت اجتماعی با مشارکت گسترده مردم اصلاح خواهم کرد. مردم ایران مشارکت ما ناشی از فکر غلط، مدیران غلط و روابط غلط نخواهد بود. فکر غلط یعنی اینکه چند روز در تبلیغات انتخاباتی دیدید یک نمونه آن این است که خیال کنیم بدون رابطه با دنیا می‌توانیم به رشد اقتصادی ۸ درصد برسیم.

مدیر ضعیف یعنی اینکه فردی به مذاکره می‌رود، نتیجه آن شیوه مذاکرات ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل است. رابطه غلط یعنی اینکه قهرمان ملی ما، شهید بزرگوار سپهبد سلیمانی، امنیت عراق را تأمین کند، اما بازار اقتصاد را به کس دیگری بدهند. ما امروز با سه مشکل مواجه هستیم، فکر غلط، مدیر غلط و رابطه غلط، روز جمعه باید به این سه گانه به این غلط پایان داد. مردم من به شما دروغ نمی‌گویم، من به شما وعده‌های رویایی نمی‌دهم، من شما را با قول‌های غیر عملی فریب نمی‌دهم، ولی من تعهد می‌کنم که متخصص‌ترین افراد را در اقتصاد به کار بگیرم. من تعهد می‌کنم که تصمیمات اساسی را با مشارکت مردم بگیرم.

پزشکیان: تعهد می دهم مردم را در بلاتکلیفی نگذارم و نجات دهم

پزشکیان: تعهد می‌کنم که ثبات را به تصمیم گیری‌های اقتصادی برگردانم و مردم را در بلاتکلیفی نگذارم و نجات بدهم، من تعهد می‌کنم که مداخله‌های بی جای دولت در اقتصاد را از بین ببرم. من تعهد می‌کنم که ارتباطات مالی بین المللی ایران را دوباره برقرار کنم و گسترش بدهم. من تعهد می‌کنم که برای رفع تحریم‌های ظالمانه یک ساعت وقت را تلف نکنم. من تعهد می‌کنم برای بازرگانان و کارآفرین ایران، عزت و احترام به بار بیاورم. مردم من تعهد می‌کنم که به دنبال عدالت و رفع تبعیض هستم. من تعهد می‌کنم که برای تأمین معیشت و رفاه شما شب و روز نشناسم و بالاخره من تعهد می‌کنم تلاش کنم هیچ خانواده ایرانی نگران آینده فرزند خود نباشد.

برای شما و برای ایران. آنچه که ما باید بگوییم، علت این کارها، یک، مدیران نالایق هستند، بی تجربه هستند، غیر کارشناس هستند، این آدم‌هایی که این می‌گوید، دور من می‌گوید یک آدم‌هایی جمع شده اند که بد هستند، دور اینها چه کسانی جمع شده اند، آدمی که از سفارت عربستان سعودی بالا رفته است و آنجا را آتش زده است، من عکس‌ها و پرونده هایش را آورده بودم.
جلیلی: یکی را بگویید، همان کسانی که شما را تأیید کرده اند، دوستان شما نتوانسته اند، همین ناتوانایی شان است.
پزشکیان: مردم عزیز شما خودتان می‌دانید سفارت انگلستان، سفارت عربستان را چه کسانی اینطوری کرده اند، قطعاً این گروهی که این به آنها فحش می‌دهد، آنها نبوده اند. چون اگر آنها بودند، حالا در زندان‌ها بودند، برای اینکه اینها نمی‌توانستند بدون اجازه به خیابان بیایند، آدم‌هایی بودند که در سایه بودند یعنی حکومت در سایه.
سؤال: چون موضوعات مشخص شده است و می‌خواهیم که مردم در مباحث اقتصادی به یک جمع بندی برسند، خواهش می‌کنم از دو نامزد محترم حتماً در موضوع صحبت کنند. راجع به موضوعاتی که صحبت کردند، در موضوع انرژی بفرمایید؟
جلیلی: من اینجا توضیح بدهم، اینکه می‌گویید تهمت زده می‌شود، الان کسانی که دور و بر شما دارند به اسم شما می‌گویند غیر از وزرای دولت آقای روحانی هستند؟
پزشکیان: بله خیلی‌ها هستند.
جلیلی: آقای ظریف در ستاد شما است یا نیست، با آن عملکرد غلط و بی نتیجه که باعث شد در کشور ۱۵ بار همه بگویند تعهدات را انجام داده ایم و آن طرف خارج شود و بعد شما حتی نتوانید یک شکایت کنید، به دلیل قرارداد بدی که نوشته بود که اگر شکایت به شورای امنیت می‌کردید، آن زمان علیه شما برخورد می‌شد. به دلیل بلد نبودن ابتدایی‌ترین چیزها.
پزشکیان: برای همین قرارداد غلط دارید خودتان را می‌کشید تا دوباره قرارداد را ببندید.
جلیلی: خیر اتفاقاً داریم می‌گوییم که این قرارداد غلط این بود که شما یک ماشینی که ۱۰۰ تومان نمی‌ارزید را به ۱۰۰ میلیارد رفتید و خریدید و بعد همان را به شما ندادند، امروز شما باید طلبکار باشید نه اینکه بگویید نه دنبال می‌کنم که به مجلس فشار بیاورم به اتکا فشار بیرونی، از همین طلب هم دست بردارید، این حرف شما بوده است.

اما اینکه می‌گویید تهمت نباید زد، شما می‌گویید که درباره این طرح قانون مجلس که اتفاقاً یک قانون بسیار دقیقی بود، قانون راهبردی که حق ملت را استیفاء می‌کرد و مصوبه نماینده ملت بود و این را به دولت قدرت می‌داد که بتواند با قدرت اینجا برخورد کند.
پزشکیان: چرا در این دو سال نکردید؟

جلیلی: آقای پزشکیان اشکال شما این است که مردم را قبول ندارید

جلیلی: برای همین که دقیقاً بحث ما این است که وقتی که طرف مقابل در موضع زورگویی است، شما رفتید ده‌ها امتیاز دادید، آن نتیجه نداد بخاطر اینکه همچنین امتیازاتی را ما دیگر قائل نیستیم که باید بدهیم. نمی‌گوییم ما باید بیاییم همه امتیازها را بدهیم، اگر آن نشد بعد بگوییم صبر راهبردی می‌کنیم، بعد می‌گوییم او کاپ اخلاق را نبرد و ما کاپ اخلاق را برده ایم.

ما می‌گوییم اینها نگاه‌های واقع بینانه در سیاست خارجی نیست، اینها نگاه‌های رمانتیک است. اما بحث دوم، گفتید تهمت همین فردی که در ستاد شما است، گفته است رفته اند ۳۰۰ هزار تومان پول داده اند به مردم که به آنها رأی بدهند، این هم اهانت به مردم است و هم تهمت به ما است، این را کجا می‌توانید ثابت کنید، آیا هر کسی هر چیزی بگوید آیا شما باید بیایید و آن را مطرح کنید.

شما نمی‌دانید، اطرافیان تان را نمی‌دانید که چه می‌گویند، شما بعد می‌گویید این به ما تهمت زد. آقای آخوندی که می‌گوید وزیر مسکن مهر مزخرف است، می‌گوید افتخار می‌کند که من اصلاً نیستم، بعد می‌گوید این تهمت است، است با شما یا نیست. به قول خودتان می‌گویید و افتخار می‌کنید که من می‌خواهم با اینها کشور را اداره کنم، اینها کارنامه شان مشخص است، اینها رفتارشان مشخص است، بعد شما می‌آیید برای این همه کاری که انجام می‌شود را نادیده می‌گیرید و کسی که می‌گوید من افتخارم این است که مسکن نسازم را می‌گویید این عملکرد خوب ما است. من از آدم‌های باتجربه استفاده می‌کنم.

آقای پزشکیان اشکال شما این است که مردم را قبول ندارید، اشکال شما این است که جوانان و متخصصان و دانشمندان را نگاه نمی‌کنید، با یک کلمه دوست دارید یک ظرفیت بزرگ را کنار بگذارید، شما از یک طرف صحبت از اجماع می‌کنید، اما وقتی که هزاران جوان و مدیر شما فقط، چون جزء حزب شما و چون با شما نیستند، می‌آیند نه یک روز دو روز، ۱۰ سال کار می‌کنند، شما می‌گویید اینها دولت سایه درست کرده اند و اینها می‌گویند ما هرچه می‌گوییم باشد، این حرف شما بود یا نبود.

این دولت سایه کیست، غیر از هزاران جوان، دانشمند، استادی که آمده اند و پای کار بوده اند و به یک جمع بندی رسیده اند. بله شما ممکن است بگویید نه این جمع بندی را قبول ندارم، این اشکال ندارد، اما وقتی به شما می‌گوییم از یک طرف صحبت می‌کنید من سیاستگذاری از بالا را قبول ندارم از یک طرف وقتی دانشگاه شما، مدیران شما، جوانان شما می‌آیند وضع می‌کنند می‌گویید نه اینها دولت سایه هستند، اینها معلوم نیست چیست.

اینها معلوم و مشخص است، هر جلسه بحث هایشان را مشخص کرده اند، در کشاورزی در اقتصاد در صنعت، شما بحث می‌کنید، دولت سایه چیست، اگر شما می‌گویید سیاستگذاری از پایین یعنی شما باید با ده‌ها صنف جلسه می‌گذاشتید همانطوری که ما گذاشتیم، با ۱۴۰ نقطه شهر، کشور باید بازدید می‌کردید، همانطور که ما کردیم، از ده‌ها شرکت دانش بنیان باید بازدید می‌کردید.

جلیلی: بدون پیش بینی نمی شود کار کرد

ببینید چه ظرفیت‌هایی است که امروز اینطوری نشوید که به اندک بهانه‌ای که از فلان دیوار سفارت بالا رفت که آن هم باز حاشیه است، ضعف شما است، ضعف دولتی که اتفاقاً شما امروز دوباره می‌خواهید آن را احیاء کنید است که نمی‌توانست حتی در یک سفارت حمایت کند که من به آن هشدار داده ام، گفتم در جلسه دولت به خود آقای روحانی هشدار دادم و گفتم آقا این را توجه کنید، شما اینجا باید پیش بینی داشته باشید، اشکال شما این است که بدون پیش بینی نمی‌شود کار کرد، کار علمی این است که شما بتوانید پیش بینی کنید و آن را دنبال کنید، بعد بیان می‌کنید که چند صد تا یا بیشتر یا کمتر اقتصاددان از برنامه شما حمایت کرده اند، می‌شود این برنامه را نشان بدهید، کجا است این برنامه.

شما که می‌گویید برنامه همان برنامه دولت است، پس برنامه شما چه بوده است که از آن حمایت کرده اند، چرا ابا دارید در این چند جلسه این را مطرح کنید، هر وقت به شما گفته می‌شود برنامه، بحث شما این است که برنامه من همان برنامه دولت است، برنامه هفت ساله و پنج ساله است، بعد همین جا بیان می‌کنید این اقتصاددان‌های بگویند نسبت شان با رشد ۸ درصد چیست، همین چیزی است که دیشب به شما گفته بودند و آمدید و گفتید که این رشد ۸ درصد کلاه برداری است، ۶۰ درصد ضرورت کشور است، این کدام اقتصاددان است که به شما این را می‌گوید و بعد چهار سال آینده را به فنا می‌برد.
سؤال: اگر اجازه بدهید وارد موضوع انرژی شویم؟

پزشکیان: این یک دروغ واضح است که من حزبی هستم

پزشکیان: دیروز قافیه را باخته است، امروز آمده است، من باید جواب سؤال‌ها را بدهم. همه اش به من گفته است شما این هستید، شما حزب هستید. ایشان می‌گوید من حزب هستم، این یک دروغ واضح است که یک رییس جمهور، فردا می‌خواهد رییس جمهور شود می‌گوید من حزبی هستم، من حزبی نیستم، همه می‌دانند و این را گفته ام و این جلوی دیدگان مردم دارد.

رئیس جمهوری که فردا می‌خواهد رییس جمهور شود، مثل آب خوردن به مردم تهمت می‌زند، فردا سر مردم چه بلایی می‌آورد، می‌گوید من مردمی نیستم، من رییس دانشگاه بوده ام، این برادرهایی که ادعا می‌کنند بسیجی هستم، من رییس دانشگاه بوده ام، جراح قلب بوده ام، همسر من فوت کرده بود، دو تا پسر خودم را با خودم برده بردم در کوه‌های کلیبت برای ساختن خانه بهداشت کارگری می‌کردم. ۶۰۰ خانه بهداشت به اسم ۶۰۰ شهید ساخته ام و مردم آمده اند با مشارکت مردم، بنده به مشارکت مردم معتقد هستم، ۵۰ مرکز بهداشتی بدون اعتبار برای مردم ساخته ام.

من براساس حزب و گروه بالا نیامده ام، من با مردم بالا آمده ام. یک رییس جمهوری که فردا می‌خواهد رییس جمهور شود، مثل آب خوردن جلوی چشم مردم دارد تهمت می‌زند، ببینید با مردم چه کاری می‌تواند بکند. من نه حزب هستم و نه جناح و نه دسته هستم.
جلیلی: این دروغ است، شما دارید این را تحلیل می‌کنید، شما جوان کشور را که برای کشور دارد کار می‌کند را تحقیر می‌کنید.
پزشکیان: این می‌گوید دور و بر من اینها جمع شده اند، الان بیشتر گروه آقای قالیباف دارند با من کار می‌کنند، بیشتر گروه شهید رئیسی دارند با من کار می‌کنند، اینها همه دولت فلان هستند. بنده بارها گفته ام، راه من راه مولا علی است، مسیر حکومتی که باید اجرا شود، همان راهی است که حضرت علی در خطبه اش به مالک اشتر گفته است، اینجا بارها اعلام کرده ام، اینجا شاخص مردم هستند، بارها این را اینجا گفته ام، مردم الان ۶۰ درصد، ما کل این دعواهایی که می‌گوییم مردم مردم، من و ایشان با همین داد و بیداد ۴۰ درصد به ما رأی داده اند، ۶۰ درصد فعلاً ما را قبول ندارند، پس مردم با ما مشکل دارند.

حالا این تفکر هم بیاید معلوم نیست می‌شود ۱۰ یا ۲۰ درصد، ۲۰ درصد یعنی می‌خواهد در مملکت حکومت کند و بعد می‌آید و می‌گوید من با مسکن مهر مخالف هستم، چه کسی گفته است من مخالف هستم، یک آدمی مخالفت کرد، به من چه ربطی دارد، باز هم این یک تهمت دیگر. یعنی یک گروهی تفکرشان یکی را پیدا می‌کنند می‌گویند آن این است و تو ما با آنی، پس تو آنی، این منطق یک رییس جمهور فردا است. مردم ببینید اینها چه کسانی هستند.
سؤال: براساس آنچه که ما تا الان پیش رفته ایم صرفاً دراین بخش از برنامه مناظره در موضوع اول که موضوع تحریم‌ها بود صحبت کرده ایم.

بنا داریم، چون موضوعات مهم اقتصادی دیگر را پیش بکشیم، در محور مصرف انرژی، موضوع بورس، بحث یارانه‌ها و مسکن؛ موضوعاتی است که باید به آن بپردازیم. وارد موضوع انرژی شویم، چون آن موضوع مهمی است .
جلیلی: این بحث‌هایی که فرمودند اتفاقاً همین جا مشخص است، ما خوشبختانه در محضر ۸۰ میلیون جمعیت هستیم، امروز کسانی به صراحت وقتی جوانان آنها جمع می‌شوند ۱۰ سال روی موضوع کار می‌کنند، چون فقط با اینها نیستند، می‌گویند اینها معلوم نیست که، اینها چه کسانی هستند؟ ما معتقدیم از یک طرف، از یک طرف بیان می‌کنند.
پزشکیان: ایشان گفته من حزبم، یک رئیس جمهوری که دروغ می‌گوید، من نیستم، من اگر جرأت، حالا می‌گوید اینها می‌گویند، به من تهمت زده.
جلیلی: شما که ۳۲ سال کشور در اختیارش بوده و شما یک بار می‌گویید بله با دولت آقای روحانی، دولت آقای خاتمی، دولت آقای....
پزشکیان: من برای امام کار کردم، برای مقام معظم رهبری.
جلیلی: احسنت، الان همه آن عملکردها را اگر کار کردید، امروز یک دفعه از همه چیز خودتان را کنار می‌کشید و می‌گویید من سر سفره...، سفره ما فرق می‌کند، بله سفره آن کسانی که دور و اطراف شما هستند، اتفاقاً آن بحث شما درست است، این سفره فرق می‌کند. این نکاتی که شما بیان می‌کنید، مردم قشنگ می‌بینند و بیشتر از مردم خداوند ناظر و شاهد است و این که این مطالبی که گفته می‌شود؛ چقدر مطابق با واقع است و چقدر صدق است. آقای پزشکیان امروز و فردا دنیا تمام خواهد شد.
پزشکیان: من که خودم زنده و شاهدم اینجا.
جلیلی: احسنت، این را دقت کنید. همین بحث را نگاه کنید، روی حرف‌های خود تأمل کنید، کسی که باعث شد پرونده ما ارجاع شود به شورای امنیت، شما همین را هم بلد نیستید، همین هم نمی‌دانید که در چه زمانی ارجاع شد. چه زمانی ارجاع شد آقای پزشکیان؟
پزشکیان: می‌گویم شما خیلی بلدید.

جلیلی: آقای پزشکیان در عمل صداقت‌تان را نشان دهید

جلیلی: بله، برای این که شما حتی مسأله را هم نمی‌دانید، تاریخ موضوع را هم نمی‌دانید، راه حل آن که جای خودش، مردم عزیز دقیقاً موضوع این است؛ نمی‌شود اگر شما چیزی را ندانید، حتی موضوع آن را ندانید و برای آن راه حل داشته باشید. بر اساس حرف یکی دیگر، یک کسی اگر یک مطلبی را بگویند این را بخوانید، شما مطالبی که دیشب خواندید از یک طرف بیان می‌کنید این؛ این را می‌گوید، بعد هم ادعای صدق می‌کنید، بعد نمی‌گویید کجا این را می‌گوید؟ خلاف می‌گویید. آقای پزشکیان همین حرفی که می‌گویید با مردم صحبت از صداقت می‌کنید، در عمل صداقت‌تان را نشان دهید، نیایید همین طور حرف‌های رجم‌أن‌فی‌الغیب بزنید، یک چیزی را همین طور بگویید می‌گوییم، چرا؟ چون این جا نوشته شده، من باید این را بخوانم، نه اینها هم امروز و هم فردا باید در محضر خدا جواب دهید. اینها را توجه داشته باشید.
پزشکیان: من باید جواب این سؤال‌ها را بدهم. وقتی یکی می‌خواهد رئیس جمهور شود، یعنی الان در دانشگاه‌ها...، می‌دانید مشکل ما کجاست؟ یکی از مشکلات اساسی این مملکت، مدیریت‌هایی است که در این مدیریت‌ها به یک عده انگ چسباندند، یک عده آدم‌هایی که...، آخر خیلی جالب است؛ راحت جلوی چشم مردم به من می‌گوید تو حزبی، احزاب تو این هستند، تو ضدمردمی، من که با مردم هستم، من که حزب نیستم، یک آدمی که می‌خواهد فردا مملکت را را بدست بگیرد، مثل آب خوردن به من جلوی چشم بینندگان تهمت می‌زند، ببینید فردا سر مردم چه بلایی می‌آورد؟
جلیلی: هر کسی که غیر از شما باشد می‌گویید.
سؤال: وارد موضوع مصرف انرژی می‌خواهیم بشویم با این مقدمه؛ یکی از موضوعات مهم در کشور؛ بحث ناترازی انرژی است و یک دیدگاه برای کاهش این ناترازی، افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه موضوع بنزین است. مسأله قیمت بنزین همیشه یک موضوع مورد توجه مردم بوده، چون می‌تواند شاخص بسیار تأثیرگذاری در معیشت مردم باشد. سؤال مشخصی که از آقای پزشکیان خواهم داشت، این است.

شما سه سال پیش در یک جلسه دانشجویی اشاره کرده بودید که در همین بنزین که اینها گران کردند، بنده معتقد بودم که قیمت بنزین؛ قیمت بازار آزاد بدهند، یعنی همان ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان، اما بیایند به ازای هر فرد بگویند، هر فرد ایرانی مثلاً ۲۰ لیتر در ماه سهمیه‌اش است، اگر مصرف نکرد، در بازار بفروشد.

رئیس ستاد شما هم این را اشاره کرده که هر قیمتی برای بنزین، گازوئیل، برق و سایر حامل‌های انرژی اگر کارشناسی‌تر شود، با آرامش و همکاری مردم، این قیمت‌ها جا خواهد افتاد. آیا نظر شما همچنان همان نظری است که سابقاً مطرح کرده بودید یا تغییر کرده و در مجموع برای حل مشکل ناترازی انرژی چه کار خواهید کرد؟

پزشکیان: حاکمیت سوبسید را به کسانی می‌دهد که پولدار هستند

پزشکیان: قبل از این که بروم باز بگویم؛ مردم عزیز بدانید که برادرمان آقای رئیس جمهوری که فردا می‌خواهد رئیس جمهور شود، الان دولت با تمام قوا؛ استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیارانش دارند برای او در روستا کار می‌کنند و یک عده‌ای را هم گاهاً تهدید می‌کنند که اگر رأی ندهید چه می‌شود؟ این هم بدانند بعد بقیه؛ هیچی. در رابطه با انرژی که می‌فرمایید؛ در جلسه دانشجویی من یک حرفی زدم، بله حرف زدم، این که در حاکمیت می‌خواهی چه کار کنی؟ جلسه دانشجویی که نیست؛ حاکمیت است.

ما پرت انرژی داریم. این انرژی را بیشتر پولدارها و کسانی که خانه، منابع، ماشین و امکانات بیشتر دارند مصرف می‌کنند. هزینه را آن آدم‌هایی می‌دهند که بنزین و برق مصرف نمی‌کنند، خانه آنها یک لامپ دارد و اصلاً از اینها استفاده نمی‌کنند. حاکمیت سوبسید را به کسانی می‌دهد که پولدار هستند، اگر قرار است این مسأله عادلانه مطرح شود، باید این پول به همه داده شود. به من که پولدار هستم هم بدهند، همان ۱۰ تومان، به آن که هیچ مصرف نکرده هم باید بدهند، اما چگونه باید بدهند؟

اعلام کردم بدون نظر کارشناسی و بحث و گفتگو با مردم؛ این نباید اتفاق بیفتد. اما قرار نیست آن روستایی، آن کسی که یک اتاق...، اصلاً ماشین ندارد، چهار بچه دارد، ما بیاییم سوبسید را بدهیم به ان‌هایی که پولدار هستند با این ماشین‌هایی که به مردم می‌دهیم، اینها این طور مصرف کنند، ولی آنها هزینه گرانی‌اش را بدهند. باید به آنها هزینه‌اش را بدهیم. ما باید راه حلی پیدا کنیم که بتوانیم مشکل آن آدم‌هایی که این گرانی و سوبسیدی که برای یک عده خاص می‌دهند؛ چه در برق، چه در گاز، چه در...، به آنها هم حق و سهم‌شان را بدهند.
سؤال: هنوز به راه حل مشخصی نرسیدید؟

پزشکیان: من آن موقع دولت نبودم که؛ یک آدمی بودم در رابطه با این که تصمیم و نگاهم این است، نگاهم این است اگر عدالت وجود دارد باید اول آن محروم را دید؛ آن آدمی را دید که در حقیقت جان و زندگی‌اش را در انقلاب و جنگ او می‌گذارد نه این. پس من اگر قرار است سوبسید بدهم؛ اول باید به او بدهم، بعد نوبت رسید، به من هم بدهند، هیچ اشکال ندارد، اما نباید با سوبسید دادن به من؛ سفره نان او و زندگی‌اش را ساقط کنم، بعد به گدایی بیندازند او را. این نگاه کلی است، آن چه که در قانون است، آن چه که با کارشناسی باید نشست و حل شود؛

ما باید روزی این کار را انجام دهیم و این سوبسید و یارانه‌ای که در مملکت به یک عده می‌دهیم و به یک عده نمی‌دهیم؛ عادلانه کنیم، چرا باید به من که خانه‌ام ۱۰ اتاق و صد چراغ دارد؛ همان پول را بگیرم، به یکی که یکی چراغ دارد و بعد سوبسید برق را به...، چرا من خانه‌ام فرض کنید استخر داشته باشد، کلی گرمایش و سرمایش داشته باشد، گاز مصرف کنم؛ همان سوبسید را به من بدهند که دارند به یک روستایی بدبخت می‌دهند. ما اگر نگاه‌مان عادلانه است، باید سوبسید را اگر قرار است بدهیم، به آن اقشار آسیب‌پذیر دهیم و از من پول مصرف اضافه را بگیرند اقلاً، بگویند به همه ۱۰ مترمکعب گاز می‌دهیم، ۱۰۰ متر، اما هر که اضافه مصرف کرد؛ پول واقعی را از او بگیرند.

پول واقعی دیگر از آن آدمی که فقیر است، نیست. از آن آدمی که پولدار است؟ اما چگونه باید این را تعریف کرد؟ چگونه کاری کرد که آن آدم‌ها صدمه نبینند، نیاز به بررسی، کار کارشناسی و در قانون هم این آمده است که این را باید اجرا کرد.
سؤال: آقای جلیلی در موضوع مصرف انرژی؛ منتقدان شما معتقد هستند که با طرح موسوم به وان که شما برای مدیریت حامل‌های انرژی مطرح کردید، عملاً دولت ابزار کنترلی خود را از دست می‌دهد و نمی‌تواند قیمت‌های حامل‌های انرژی را مدیریت کند، آیا در دولت شما قیمت حامل‌های انرژی مثل بنزین قرار است که آزاد شود تا بعد یارانه آن را در قالب‌های دیگر به حساب سرپرستان خانوار واریز کنید و این که آیا کشور با این طرحی که اشاره کردید؛ زیرساخت‌های لازم را برای اجرای این طرح دارد؟ و به هر حال با قیمت بنزین نهایتاً چه کار خواهید کرد؟

جلیلی: باز من یک توضیح بدهم، چون اشاره کردند که بله اینها الان تنها نیستند، معلوم است امروز مردم می‌بینند رئیس جمهور سابق، اسبق و همه کسانی که ۳۲ سال است کار دست‌شان است؛ الان در کدام ستاد است و همه ظرفیت‌ها و همه کارهایشان را آوردند پای چه کاری و چگونه دارند آن بحث را دنبال می‌کنند؟این یک.

نکته دوم که مطرح شد؛ آقای پزشکیان شما امروز دیگر در به قول خودتان دانشگاه صحبت نمی‌کنید، شما می‌خواهید در منصب رئیس جمهور قرار بگیرید، این که بیان کنید ما حالا باید راه‌حل پیدا کنیم، یعنی چه؟ یعنی کِی؟ شما روزی که مسئول می‌شوید باید بدانید چه کار می‌خواهید کنید.
پزشکیان: در دولت شهید رئیسی می‌خواهید بگویید که این کار چیست؟ این که نمی‌شود، این بحثی که شما می‌گویید، از همین الان نوساناتش شروع شده، شد مثل همان آقایی که آمد طرحی را اجرا کرد، بعد که دید مشکل شد، گفت من صبح جمعه خبردار شدم. شما امروز رئیس ستادتان یک چیز می‌گوید، دیشب شما آمدید این‌جا می‌گویید؛ نه من یک چیز دیگر.

این همین است که مردم نمی‌توانند تصمیم بگیرند، می‌گویند دوباره همان مشکل ایجاد می‌شود. یعنی شما روز قبل مسئول ستاد شما می‌گوید صحبت از بنزین ۲۵ هزار تومانی را اینها بیان می‌کنند، این را باید بدانید مردم، باید ما امروز تصمیم بگیریم، باید این مطالعات را قبل انجام داده باشیم، دوره ریاست جمهوری؛ دوره آزمون و خطا نیست، دوره مطالعه و این که حالا بنشینیم بررسی و کارشناسی کنیم، هر یک روزی که می‌گذرد، به این مردم فشار می‌آید و فرصت‌ها از دست می‌رود؛ این یک.
سؤال: مشخصاً طرح‌تان را توضیح دهید.

جلیلی: ناترازی انرژی مسأله کشور است

جلیلی: اما بحثی که فرمودید راجع به طرح وان، ما مفصل روی این کار و بحث کردیم، از آن دفاع می‌کنیم، اتفاقاً در بحث‌های اجرایی آن هم تا آن نقطه اجرایی شدنش پیش رفتیم که چگونه انجام شود؟ این یک. اما آن را من یک توضیح بدهم؛ بله، بحث اصلی این است که همین دو دولت آقای روحانی که حالا ایشان به هر دلیل با آن مجموعه خود می‌گویند ما این کارها را می‌خواهیم دنبال کنیم که همه می‌گویند می‌شود دولت سوم آقای روحانی، نگاهش این بود آقای روحانی، می‌گفت نه اصلاً این طور نیست، چه کسی گفته ما باید به همه یکسان بدهیم. کسی که ماشین دارد می‌دهیم، کسی که ندارد نمی‌دهیم. این یعنی چه؟ یعنی بی‌عدالتی.
پزشکیان: خداوکیلی من این حرف‌ها را زدم؟ دارد به روحانی می‌گوید؛ به من چه ربطی دارد؟
جلیلی: می‌خواهم نگاه خود را عرض کنم، می‌خواهم بگویم این نگاه؛ غلط است، این عدالت نیست که یک کسی که ماشین ندارد، من این را در مناظره اقتصادی هم عرض کردم و اگر یک کسی سه ماشین داشته باشد در همین تهران، با آن کسی که ماشین ندارد، این یک دفعه چندین برابر او یارانه می‌گیرد، این ظلم به مردم است، بحث ما چه بود؟ ما، چون بحث اصلی شما چیست؟ ناترازی انرژی است.

موضوع طرح وان برای چه بود؟ این که این ناترازی انرژی؛ امروز یک مسأله کشور است. ما باید برای این برنامه داشته باشیم، این برنامه چیست؟ این است که مردم را مشارکت دهیم. این که خود مردم را در این طرح بزرگ ملی سهیم کنیم، طرح ما چیست؛ اساس و عصاره بحث آن؟ این است که باید مردم را اگر شما مشارکت دهید در مدیریت مصرف این انرژی، بگویید این انرژی مال توست، این میزان سهم توست و تو خود؛ این را مدیریت کن. آن موقع مردم، چون در این موضوع؛ احساس نفع می‌کنند وارد می‌شوند.
سؤال: این؛ ابزار کنترل را از دولت نمی‌گیرد؟

جلیلی: دولت به مردم اجازه می‌دهد مصرفش را خود مدیریت کند

جلیلی: اتفاقاً بحث ما دقیقاً همین است که این جا باید به مردم اعتماد کرد. این‌جا خود دولت است که این بستر را فراهم می‌کند، به مردم اجازه می‌دهد مصرفش را خود مدیریت کند، اما به چه معنا؟ که یعنی اگر امروز کمتر مصرف کرد، فقط در بزنین هم نیست، در گاز، برق و بنزین هم است، این است که احساس می‌کند هر چقدر این را مدیریت کند، پولش به جیب خودش می‌رود و این بسیار ارزشمند است و این اصلاً به معنای افزایش قیمت نیست؛ همین قیمتی که وجود دارد.

اما آن در اختیارش است و این روند را ما به گونه‌ای پیگیری کردیم، انجام شده که حتی زیرساخت‌های آن امروز در کشور فراهم است، حتی پلکانی؛ این که از چه شروع کنیم. ما بحث‌مان این بود، اتفاقاً این را از برق می‌شود شروع کرد، به گاز برد که مردم لذت و طعم آن را احساس کنند، ببینند آن بی‌عدالتی غلط کنار گذاشته شده، امروز با مدیریت مصرفی که آنها اعمال می‌کنند، نه این که یک کسی دستوری از بیرون به آنها بگوید، خودش بر اساس آن تدبیری که برای زندگی خود می‌کند؛ این را مدیریت می‌کند و می‌تواند انجام دهد و بعد بنزین و هیچ قیمتی هم اضافه نخواهد شد.
سؤال: آقای پزشکیان برخی از فعالان بورس و بخش تولید می‌گویند که در دوران مسئولیت آقای طیب‌نیا که الان مشاور شما هستند، نرخ بهره بالا موجب شد که به بورس آسیب وارد شود و تأمین مالی تولید؛ دچار مشکل شود و تشدید ناترازی بانک‌ها شدت بگیرد که اثرات آن را بعد از چند سال ما در جهش تورم دیدیم.

شما فرمودید که از نظر کارشناسان خود استفاده می‌کنید، در این مورد اگر ممکن است مشخص بفرمایید آیا رویکرد دولت شما متفاوت از عملکرد گذشته آقای طیب نیا یا دولت آقای روحانی خواهد بود؟

پزشکیان: در بحث انرژی قانون باید اجرا شود

پزشکیان: اولاً این بحثی که باز مربوط به انرژی بود، آقای دکتر گریز زدند که ما می‌گوییم این طور خواهیم کرد، بعد می‌گوید؛ روحانی این کار را کرد، روحانی به من چه ربطی دارد؟ مگر من گفتم روحانی می‌خواهد این کار را کند؟ دوماً آن چه که من گفتم، چیزی بود که نگاه خودم است و قانون هم باید اجرا شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha