پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۳ |۴ محرم ۱۴۴۶ | Jul 11, 2024
آیه نور یا بیان مراتب آفرینش

حوزه/ کتاب ترجمه و متن تفسیر «آیه نور یا بیان مراتب آفرینش» نوشتۀ ملاصدرا و با ترجمه و تصحیح محمد خواجوی به چاپ ششم رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، کتاب ترجمه و متن تفسیر «آیه نور یا بیان مراتب آفرینش» نوشتۀ ملاصدرا و با ترجمه و تصحیح محمد خواجوی به چاپ ششم رسید.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

در بیان مراتب آفرینش منطبق با اسمای الهی

…و چون تجلیات الهی که نمایان‌کننده صفات بی‌شمار اوست، به حکم «کل یوم هو فی شان= هر آنی او در احداث امری، و در ساختن کاری است -۲۹/ رحمن» با مرز محدود، و ضابطه و قواعد مشخص آن، بی‌نهایت و بی‌پایان است، (به همین جهت) اعراض بی‌حد و شمار می‌گردد، اگرچه اصول و امهات آن دارای حد نهایی و متناهی است. همچنان که اصول اعراض محدود در نه مقوله‌اند، در اصول صفات و کلیات صفات الهی نیز معانی مناسب و در خور آن مقولات یافت می‌شود.

پس آنچه در وجود است، دلیل و نشانه‌ای است بر آنچه که در غیب و پنهان است؛ لذا اسم «قیوم» مناسبت برای جوهر داشته، و اسم «قدوس» برای انواع مجرد آن جوهر، و اسم «مصوّر» برای صورت جوهری دادن، و اسم «اول» و «آخر» مناسب مقوله متی، و اسم «رافع» و «خافض» مناسب مقوله «این»، و اسم «متقدم» و «متاخر» برای مقوله وضع، و اسم «محصی» برای کم منفصل، و اسم «کبیر» و «عظیم» و «باسط» برای کم متصل، و اسم «سمیع» و «بصیر» برای کیف نفسانی، و اسم «علّی اعلی» برای اضافه، و اسم «مالک الملک» برای جَده، و اسم «مبدع» برای فعل، و اسم «قابل التوب» برای انفعال است.

در نهایت بررسی و تحقیق مشاهده می‌شود که هر معنی از معانی موجود در جهان شهادت، سایه‌ای است که دلالت می‌نماید بر آنچه که در غیب جهان اسماً است، و بعد از آن در غیب عالم قضای الهی، یعنی قلم عقلی، و بعد از آن در عالم قدر نفسانی، یعنی لوح علوم قضایی، که به نام ام الکتاب نامیده می‌شود، و بعد از آن در عالم الواح آسمانی، و نفوس نقش‌پذیر خیالی آن، که به نام کتاب محو و اثبات، و دو صفحه زمردین نامیده می‌شود دلالت دارد. خداوند می‌فرماید: «یمحو الله ما یشا و یثبت و عنده ام الکتاب=خدا هر چه را خواهد ثبت می‌کند، و اصل کتاب مشیت نزد اوست -۳۹/ رعد».

کتاب ترجمه و متن تفسیر «آیه نور یا بیان مراتب آفرینش» در ۱۹۸ صفحه و با قیمت ۴۰۰ هزارتومان توسط نشر مولی وارد بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha