یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ |۱۴ محرم ۱۴۴۶ | Jul 21, 2024
المصطفی

رئیس جامعةالمصطفی العالمیه در نخستین همایش استانی مولفه‌های توانمندسازی نسل جدید آموزش و پرورش در عصر دیجیتال، بر وظیفه تاریخی مربیان و معلمان نسبت به هویت بخشی تمدنی به نسل جدید تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین عباسی در نخستین همایش استانی مولفه‌های توانمندسازی نسل جدید آموزش و پرورش در عصر دیجیتال که در مجتمع امام خمینی(ره) جامعه المصطفی قم برگزار شد موضوع این همایش را مطابق با واقعیت امروز نظام تعلیم و تربیت دانست و اظهار داشت: عصر جدید، دنیای انبوه اطلاعات است. در این روزگار دسترسی انسان‌ها و از جمله اصحاب تعلیم و تربیت به اطلاعات، افزایش چشمگیری یافت و حجم انبوهی از اطلاعات به برکت فناوری‌های نوین در اختیار بشر قرار گرفت که مانند همه نعمت‌های دیگر، نیاز به مراقبت و توجه دارد.

وی دسترسی به انبوه اطلاعات درست و نادرست را موجب بروز مشکلاتی دانست و گفت: خردمندی در گزینش اطلاعات و تشخیص اطلاعات صحیح از غیرواقعی، مسئولیتی مهم در دنیای جدید است و نیاز به مهارت‌های خاصی همچون سواد رسانه دارد. یکی از مهم‌ترین وظایف نظام تعلیم و تربیت در این دوره، آموزش سواد رسانه‌ای و آشناسازی دانش‌آموزان با نحوه گزینش اطلاعات است.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به استفاده از رسانه‌ها به عنوان مهم‌ترین ابزار کنترل و جهت‌دهی افکار و اندیشه‌ها در عصر فناوری، یادآور شد: این فضا در خدمت به نظام حاکم بر جهان، گاهی آنچه واقعیت دارد را نادیده می‌انگارد و آنچه را که نیست برای ما به منزله حقیقت می‌نمایاند، لذا باید شناخت دقیقی از نظام مسلط بر عالم و ابزارهای آن داشته باشیم.

وی ادامه داد: امروز به تعبیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ما در یک پیچ تاریخی هستیم و حرکت جمعی بشر در یک گذار تمدنی قرار گرفته است. باور به این نکته و شناخت مختصات فضایی که در آن قرار داریم و انتقال آن به نسل جدید و آینده‌ساز، مسئولیتی است که بر دوش ما و شما قرار دارد. بنابراین باید ویژگی‌های نظامی که از آخرین ابزارهای تأثیرگذاری بر ذهن، روح و روان جامعه استفاده می‌کند را بشناسیم.

رئیس جامعةالمصطفی با تأکید بر شواهد افول تمدن مادی چند صد ساله حاکم بر عالم، اظهار داشت: این تمدن مبتنی بر نگاه مادی، سودمحور و لذت‌جوی که برای ارزش‌های اخلاقی و معنویت جایگاهی قائل نیست، در چند صد سال اخیر پیامدهایی داشته است که باید تحلیل دقیقی از آن داشت تا آینده این جهان را به درستی بشناسیم و برای آن برنامه‌ریزی نماییم. از میان حدود دویست کشور امروز جهان، ۱۳۰ کشور تجربه رنج مستعمره شدن توسط سلطه‌گران را مستقیماً تجربه کردند. هر چند کشور ما از معدود سرزمین‌هایی است که هیچگاه مستقیماً تحت استعمار نبود، اما ما نیز از آسیب‌های غیرمستقیم استعمار در امان نبوده‌ایم.

وی با اشاره به نواخته شدن شلاق تلخ استعمار توسط نظام سلطه جوی مادی بر پیکره عالم، ابراز داشت: آفریقای مظلوم که یکی از ستون‌های اصلی آینده جهان خواهد بود، صدها سال توسط استعمارگران به غارت رفت. مردم این قاره بر روی گنجینه‌های طبیعی بی‌شمار زندگی کردند، اما از فقر و گرسنگی جان دادند. هرچند استعمار کهن بعد از جنگ جهانی دوم فروریخت و ملت‌ها با پرداخت بهای بسیار سنگین کم کم به استقلال دست یافتند، اما استعمارگران شکل جدید استعمار را این بار با سلطه بر افکار عمومی جهان ادامه میدهند.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی با اشاره به قتل‌عام انسان‌های بی‌گناه از جمله زنان و کودکان مظلوم توسط رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی، تصریح کرد: در حالی که بیش از ۹ ماه از شروع جنایات رژیم صهیونیستی در غزه در برابر چشم جهانیان می‌گذرد، نظام سلطه جو همچنان با تمام قوا و بدون هیچ شرمی به حمایت خود از ظالم و جنایتکار ادامه می‌دهد. جوانان ما توسط شما مربیان و اساتید عزیز باید با این حقایق آشنا شوند. شما مسئولیت هویت بخشی تاریخی به نسل جدید و جوان ما را دارید.

رئیس جامعه المطفی العالمیه در پایان گفت: جوان ما باید وضعیت جهان جدید را بشناسد و با شناخت حقیقت بهشت کاذب تمدن غربی، جایگاه خود در آینده روشن جهانی همراه با تمدن عدالت محور و معنوی را بیابد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha