یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ |۱۴ محرم ۱۴۴۶ | Jul 21, 2024
هاشمی

حوزه / سید محسن هاشمی گفت: تعزیه به عنوان هنر نمایش ایرانی علاوه بر اینکه می‌تواند در داخل کارکرد فراوان داشته باشد در خارج از مرزها نیز انتظار می‌رود جذب مخاطب داشته باشد.

سید محسن هاشمی مدرس و پژوهشگر تعزیه در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه بیان کرد: تعزیه به عنوان هنر نمایش ایرانی علاوه بر اینکه می‌تواند در داخل کارکرد فراوان داشته باشد در خارج از مرزها نیز انتظار می‌رود جذب مخاطب داشته باشد. من این نکته را به عینه در اجراهایی که برای غیر مسلمانان در اروپا داشتم مشاهده کردم. وقتی تعزیه را برای عده‌ای از آفریقاییان نیز اجرا کردیم آنها هم شیفته این هنر شدند.

وی افزود: برای اینکه تعزیه بتواند کارکرد بین‌المللی داشته باشد باید رایزن‌های فرهنگی و سفارتخانه‌ها در این رابطه ایفاگر نقش باشند، منظور اینکه با فراهم آوردن شرایط اجرای تعزیه در خارج از کشور مردم را با داشته‌های تعزیه آشنا کنند. این اتفاق نه تنها باعث خواهد شد هنر ایرانی در جهان اشاعه داده شود بلکه ترویج فرهنگ عاشورا را نیز در پی خواهد داشت.

هاشمی با بیان اینکه تعزیه همیشه هنری مردمی بوده، گفت: رمز ماندگاری هنر تعزیه در یک چیز است آن هم مردمی بودن است. در تاریخ این سرزمین هیچگاه تعزیه شکل حکومتی نداشته است، البته در مقاطعی دولت‌ها از تعزیه حمایت کردند اما بانی آن نبودند، البته این امر به آن معنا نیست که دولت باید این هنر ارزشمند را رها کند بلکه باید چتر حمایتی خود را روی تعزیه باز نگه داشته تا با هدایت‌های مردم تعزیه به رشد و بالندگی رسد.

این مدرس تعزیه تصریح کرد: پیشنهاد این است برای تعزیه یک مکان مشخص در تهران یا شهرهای دیگر در نظر گرفته شود تا نه تنها در ایام محرم و صفر، بلکه در طول سال هم شاهد اجرای تعزیه باشیم. تعزیه این ظرفیت را دارد که همیشه مخاطب را همراه خود کنند البته توجه داشته باشیم تعزیه صرفاً تنها برای عزاداری نیست زیرا ما تعزیه‌های کمدی نیز داریم که می‌توان آنها را در ایام شادی و اعیاد استفاده کرد. در ضمن لازم نیست همیشه تعزیه به صورت رایگان عرضه شود چون برای رونق نیاز است درآمدزایی هم داشته باشد.

هاشمی در انتها درباره برخی آسیب‌های رایج در تعزیه چنین توضیح داد: در هر هنر و کاری برخی مشکلات وجود دارد اما این مسائل با کار کارشناسی قابل برطرف شدن است، به‌شرطی‌که یک گروه خبره و دلسوز برای این کار در نظر گرفته شود. در خاتمه تاکید می‌کنم اگر از تعزیه حمایت کافی صورت گیرد این هنر قادر است در میان تمامی هنرها در جذب تماشاگر موفق‌تر باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha