پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ |۲۵ محرم ۱۴۴۶ | Aug 1, 2024
اجلاسیه نماز

حوزه/ پنجمین اجلاس سراسری نماز دانش آموزان کشور به میزبانی مشهد مقدس در محل مرکز پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، سیداحمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز در گردهمایی مدیران ستاد اقامه نماز کشور که در مشهد برگزار شد، اظهار داشت: طی سنوات گذشته نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها و کارهای ابتکاری و ایجاد بسترهای مناسب برای تعامل دستگاه‌ها کیفی و کمی بررسی شده است.

وی ادامه داد: در دو گروه امسال ارزیابی را انجام داده‌ایم و ۵ استانی که مورد تمجید قرار گرفتند عبارتند از استان‌های سمنان، سیستان و بلوچستان، قم، کرمان و گلستان، البته این طور نیست که کلا کم و کاستی نداشتند اما درخشش این استان‌ها به گونه‌ای بود که از آنها تقدیر کنیم.

زرهانی عنوان کرد: مصوبات شوراهای مناطق، معاونین و هیات امنا تزئینی نیست بلکه لازم و اجراست، آنهایی که قابل اجراست باید اجرا شود و در سال حداقل ۴ بار بررسی می‌شود و معتقدیم کسی که برای نماز کار می‌کند منهای کشش‌های سیاسی، جاذبه‌ها و دافعه‌ها، به ازای خدمت‌هایی که کرده باید از آن قدردانی شود.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور خاطرنشان کرد: آشنا کردن مردم و کارکنان دولت با تازه‌های نشر، صدها جلد کتاب در حوزه قرآن و مهدویت که با همت بلند استاد قرائتی در ۳۰ سال گذشته منتشر شده ضروری است، از طرفی در بعضی از مکان‌ها دسترسی به این کتاب‌ها وجود ندارد که سازکاری ایجاد خواهد شد تا امکان دسترسی حداقل محققین به کتاب‌های نماز فراهم شود.

امروز ارزش‌گذاری‌هایمان دچار واژگونی شده‌اند

حجت‌الاسلام محمدیان مشاور رئیس ستاد اقامه نماز کشور در گردهمایی مدیران ستاد اقامه نماز کشور نیز اظهار کرد: در کشور نیازمند سازمان رصد اندیشه‌ها هستیم، شبهه و تردید زمانی اتفاق می‌افتد که ما زمان خودمان را نشناسیم.

وی با بیان اینکه گاهی عده‌ای این سوال را مطرح می‌کنند که آیا دلیل پیشرفت غرب دین گریزی است، گفت: اینها می‌خواهند دل مردم را خالی کنند، هر پیشرفت مثبت و منفی که اتفاق می‌افتد می‌گویند بخاطر پیشرفت علمی غربی‌هاست، در صورتیکه ماهم دنبال علم هستیم و این موج به‌خصوص در دانشگاه‌ها خیلی قوی‌تر است.

حجت الاسلام محمدیان خاطرنشان کرد: در دهه اخیر به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی موضوع قلمرو دینی مطرح بود، به‌خصوص حاکمیت دینی، آنها ما را به سخره می‌گیرند که مگر نظام اقتصادی، اسلامی و غیر اسلامی دارد؟ ما صحبت‌مان در حوزه علوم انسانی است و معتقدیم دین نظریه دارد.

وی بیان کرد: روشنفکران داخل ایران هم می‌گویند همانطور که مسیحیت در مقابل سکولار شکست خورد در ایران هم می‌توان با سهمگین کردن ضربه‌ها به آن رسید.

مشاور رئیس ستاد اقامه نماز کشور ابراز کرد: متاسفانه امروز ارزش گذاری هایمان دچار واژگونی شدند، به همین دلیل دچار تردید و شبه شده‌ایم که انکار ضرورت مرجعیت دینی در فهم معارف وحی، افزایش حمله به روحانیون، افزایش تردید نسبت به مسائل دینی، پرهیز از دخالت عقل در حوزه دین و تبلیغ پولاریزم دینی از جمله پیامدهای آن است.

نماز جمعه باشکوه برگزار شود به سایر نمازها سرایت می‌کند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب عضو هیئت امنای ستاد نماز کشور هم در این نشست خاطرنشان کرد: امروزه مساجد اهل سنت از مساجد ما بسیار پر رونق‌تر است، در سفرهای متعددی که می‌روم به پاکستان، مساجد مملو از جوانان است.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) می‌فرمایند پر رونق‌ترین مسجد هر شهر، مسجد شیعیان است، حال چه اتفاقی افتاده است؟ شما علاوه بر تبلیغ نماز در مساجد به نماز جمعه‌ها هم تأکید داشته باشید چون اگر نماز جمعه باشکوه برگزار شود، به سایر نمازها هم سرایت می‌کند.

عضو هیات امنای ستاد اقامه نماز کشور یادآور شد: جوانان را در ارتباط با ستاد اقامه نماز تشویق کنید تا اطلاعات مربوط به نمازهای یومیه در کشورهای اسلامی را یاد بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب ادامه داد: مقام معظم رهبری در خصوص دانشجویانی که در دانشگاه‌های اروپایی نماز جمعه برگزار می‌کنند و با اینکه در این نماز جمعه امام جماعت آن مشخص نیست که چه کسی است و آیا آداب نماز را رعایت می‌کنند، می‌فرمایند همین که نماز جمعه برگزار می‌شود کافی است.

وی خاطرنشان کرد: شما با استفاده از امکانات فعلی نمازخانه‌ها و مساجد را با حضور جوانان پر رنگ کنید، حتی آنهایی که در مناطق مشترک با شیعه و سنی کار می‌کنند، تا ببینیم کم و کاست کار کجاست.

گفتنی است سلسه جلسات اقامه نماز کشور با حضور مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور و رئیس ستاد اقامه نماز خراسان رضوی با تشکیل کارگاه‌های تخصصی در مرکز پژوهش‌های رضوی برگزار شد.

در کارگروه کمیسیون اول تحت عنوان (ستایش) از جمله استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، اصفهان، اردیبل، خراسان شمالی، خوزستان، فارس، کردستان، البرز، گلستان، هرمزگان و همدان حضور داشتند، کارگروه ستایش به بررسی مسائل و مشکلات کلان اقامه نماز مدارس، ارائه راهکارهای عملیاتی رفع موانع اقامه نماز مدارس و تغییر وضع موجود به وضع مطلوب پرداخت.

همچنین کارگروه کمیسیون دوم تحت عنوان (نیایش) از جمله استان‌های چهار محال بختیاری، آذربایجان شرقی، ایلام، خراسان رضوی، سمنان، قزوین، کرمان، لرستان، مازندران، یزد و شهرستان کاشان حضور داشتند، کارگروه نیایش به بررسی موضوعات اصلاح و تکمیل پیش نویس سند منشور اقامه نماز در مدارس، بررسی موانع همکاری مطلوب اداره کل آموزش و پرورش و مدیریت ستاد اقامه نماز استان پرداخت.

در کارگروه کمیسیون سوم تحت عنوان (پرستش) که در آن استان‌های تهران، بوشهر، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، زنجان، سیستان و بلوچستان، قم، کرمانشاه، گیلان و مرکزی حضور داشتند، کارگروه پرستش به موضوعاتی از جمله بررسی راهکارهای اجرای دقیق برنامه‌های مصوب وزارت آموزش و پرورش در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز، بررسی ظرفیت‌های اجرایی، آیین‌نامه ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز و مصوب هیئت وزیران کشور پرداخت.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha