جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ |۲۶ محرم ۱۴۴۶ | Aug 2, 2024
نماز جمعه قم

حوزه/ خطیب جمعه قم گفت: رژیم صهونیستی بدانند جمهوری اسلامی ایران تصمیمی خارج از محاسبات نتانیاهو و آمریکا خواهد داشت. صهیونیست ها بدانند این بار تصمیم ایران آنچنان محاسبات شما جنایتکاران در هم خواهد ریخت که هرگز فکرش را هم نمی‌کنید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ که در مصلی قدس قم برگزار شد، عنوان کرد: رعایت تقوای الهی باعث قدرت تشخیص بین ایمان و کفر، حق و باطل، هدایت و ظلالت، اطاعت و معصیت، رضا و غضب الهی و جریان غلط و درست است.

وی با اشاره به سالروز تأسیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: این نهاد در شمار نهادهای فعال و اثرگذار در طول چند دهه و منشأ بصیرت افزایی و آرمان‌گرایی در بزرگداشت‌ها، یادبودها و مناسبت‌های انقلاب اسلامی بوده است.

امام جمعه قم بیان کرد: رهبر معظم انقلاب همواره بر مردمی کردن این بزرگداشت‌ها، فعال کردن مساجد و نهادی مردمی، به کارگیری ابتکارات و خلاقیت‌های جوانان انقلابی و طراوت بخشیدن به مراسم‌های دینی و انقلاب تأکید کردند.

وی با اشاره به روز خبرنگار اظهار کرد: خبرنگاران تلاش می‌کنند تا به موقع اخبار را در اختیار مخاطبان قرار دهند. کار خبرنگار انعکاس رخدادهایی است که قابلیت خبرشدن و اطلاع رسانی به جامعه را دارند. لازمه خبرنگار خوب داشتن علم، تجربه و جسارت است تا در کنار چهار اصل مهم صداقت، سرعت، دقت و صحت بتواند موفق عمل کند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به شهدای خبرنگار غزه گفت: در وقایع جبهه مقاومت خبرنگاران جان خود را فدا کردند و به شهادت رسیدند تا اطلاع رسانی کنند. خبرنگاران باید با دقت و بصیرت تلاش کنند تا خبر را درست منتقل کنند. قرآن کریم درباره یکی از آسیب‌های خبرنگاران می‌فرماید: دقت کنید اگر یکی از این‌ها برای شما خبری آوردند فَتَبَیَّنُوا. به همین خاطر خبرنگاران باید دقت کنند که خبرشان اطمینان داشته باشد.

وی اظهار کرد: سال ۱۴۰۳ سال خاصی برای مدیریت کلان کشور است، زیرا همزمانی مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم است. امسال سال اول اجرای برنامه هفتم است و رهبر معظم انقلاب به مسئولان توصیه کردند به این برنامه توجه و دقت کنند و به آن عمل شود.

آیت الله سعیدی اضافه کرد: از ویژگی های برنامه هفتم این است که رئیس جمهور چهار دوره در مجلس بوده و نکته خوبی است که ایشان در تهیه این برنامه دخیل بوده و سابقه وزارت را هم دارند.

وی ادامه داد: از لحاظ زمانی مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم، ۴ سال از برنامه هفتم را مشترک کار می‌کنند؛ این‌ فرصت مناسبی را فراهم کرده است که مجلس و دولت در این چهار سال هماهنگی و هم افزایی خوبی با یکدیگر داشته باشند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) افزود: برنامه هفتم به بیان کارشناسان برنامه‌ای قابل دسترس و انجام است و می‌تواند ضمانت اجرا داشته باشد، فقط باید در گام‌های اول فهم مشترکی بین مسئولان ایجاد شود.

اسلام هراسی

وی دشمنان به دنبال اسلام هراسی، شیعه هراسی، ایران هراسی و ترور هستند، اظهار کرد: دشمنان به دنبال اسلام هراسی هستند؛ زیرا می‌دانند اسلام ناب محمدی (ص) مغایر با اهداف شوم و کارهای خلاف آن‌ها است و علیرغم میل آن‌ها اسلام در حال گسترش است به همین خاطر با خلق جریان‌های تکفیری تلاش می‌کنند که مردم را نسبت به اسلام و قرآن کریم دچار ترس و وحشت کنند. اگر به قرآن کریم اهانت و به مراکز و مساجد مسلمانان حمله می‌کنند به خاطر اسلام هراسی است.

شیعه هراسی

خطیب جمعه قم عنوان کرد: شیعه هراسی یکی دیگر از طرح‌های شیطانی دشمنان ما است به همین خاطر تلاش می‌کنند بر روی نقاطی تکیه کنند تا دو قشر بزرگ مسلمانان را روبه روی هم قرار دهند و وحدت این دو مجموعه را از بین ببرند. توصیه‌های امامین انقلاب و توجه مردم و هشیار مردم از یک سو و شهادت شهدای ما مانند شهید سلیمانی و شهید اسماعیل هنیه از سوی دیگر خنثی کننده این توطئه‌ها است.

ایران هراسی

وی اضافه کرد: ایران هراسی سومین مولفه‌ای است که دشمنان از جمله صهیونیست‌ها بر روی آن کار می‌کنند. نتانیاهو در نطق اخیرش در مجلس آمریکا بیش از ده بار روی کلمه ایران تکیه داشته است. او می‌خواهد جهان و منطقه را از ایران بترساند؛ اما با درایت دولت های جمهوری اسلامی ایران به ویژه دولت سیزدهم داشتند نه تنها این نگاه را از بین بردند بلکه روحیه رأفت و انعطاف ایران را به جهان و کشورهای منطقه نشان دادند.

ترور و تخریب

امام جمعه قم بیان کرد: ترور و تخریب چهارمین مولفه کفار و منافقین و صهیونیست‌ها علیه ایران و محور مقاومت در منطقه است؛ آن‌ها می‌خواهند شخصیت و نیروی های موثر در مقاومت و مبارزه با ظلم و استکبار را از بین ببرند، در حالی که تجربه ثابت کرده است هرگز این اتفاق نمی‌افتد و هر زمان صهیونیست‌ها فردی را ترور کردند، شخصی جوان تر، قوی تر و با تجربه تر جایگزین او شده و علم مبارزه با صهیونیست‌ها را برداشته است.

آیت الله سعیدی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در پیام شان به مناسبت شهادت اسماعیل هنیه فرمودند:« رژیم صهیونیستی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت... ما در این حادثه‌ تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ خود می‌دانیم.»

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب از سیلی سخت سخن نگفتند بلکه فرمودند خون خواهی؛ یعنی در برابر خونی که ریخته شده است باید خونی در سرزمین های اشغالی به زمین بریزد. هدف وعده صادق قدرت نمایی بود، اما این بار هدف خون خواهی است.

نماینده ولی فقیه در قم اضافه کرد: رژیم صهونیستی بداند جمهوری اسلامی ایران تصمیمی خارج از محاسبات نتانیاهو و آمریکا خواهد داشت. صهیونیست ها بدانند این بار تصمیم ایران آنچنان محاسبات شما جنایتکاران در هم خواهد ریخت که هرگز فکرش را هم نمی کنید.

آیت الله سعیدی در خطبه اول با بیان اینکه مبنا و خاستگاه قدرت تشخیص انسان متقی رعایت تقوا است، عنوان کرد: خداوند در آیه ۲۹ سوره انفال می‌فرماید:« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانًا وَیُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ؛ ای اهل ایمان، اگر خدا ترس و پرهیزکار شوید خدا به شما فرقان بخشد (یعنی دیده بصیرت دهد تا به نور باطن حق را از باطل فرق گذارید) و گناهان شما را بپوشاند و شما را بیامرزد، که خدا دارای فضل و رحمت بزرگ است.

وی با اشاره به جریان شناسی عصر پیامبر (ص) گفت: خداوند در آیه ۹۸ سوره توبه می‌فرماید: «وَمِنَ الْأَعْرَابِ مَنْ یَتَّخِذُ مَا یُنْفِقُ مَغْرَمًا وَیَتَرَبَّصُ بِکُمُ الدَّوَائِرَ ۚ عَلَیْهِمْ دَائِرَةُ السَّوْءِ ۗ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ و برخی از اعراب بادیه‌نشین مخارجی را که (در راه جهاد دین) می‌کنند بر خود ضرر و زیانی می‌پندارند و برای شما مسلمین مترصد حوادث و عواقب ناگوارند و حال آنکه عواقب و حوادث بد بر خود آنها خواهد بود و خدا شنوا و داناست.»

وی تصریح کرد: جریان های فکری، سیاسی و اجتماعی نقش مهمی در تحولات جامعه و نظام های اجتماعی دارند به همین خاطر شناخت ماهیت، اهداف و عملکرد این جریان ها برای درس آموزی بهتر ضروری است.

خطیب جمعه قم ادامه داد: با توجه به الگوی پذیری انقلاب اسلامی از سیره نظری و عملی پیامبر اکرم (ص) اهمیت شناخت و بررسی جریان‌های فکری عصر پیامبر (ص) دو چندان می‌شود. برای این شناخت منابع متعددی وجود دارد که قرآن کریم و سوره توبه از بهترین این منابع هستند.

وی اضافه کرد: شناخت زمینه‌ها و علل و شاخصه های فکری و اعتقادی جریان های مختلف عصر پیامبر (ص) تاثیر زیادی در درس آموزی امروز ما دارد. از جمله این جریان بادیه نشینانی بودند که در تحولات تاریخ صدر اسلام نقش تعیین کننده‌ای داشتند.

امام جمعه قم با بیان اینکه آیات ۹۷ تا ۹۹ سوره توبه به تحلیل جریان شناسی بادیه نشین ها می پردازد، گفت: خداوند در آیه ۹۸ می فرماید برخی از این بادیه نشینان که اشد کفر و نفاق بودند زکات و سایر حقوق حکومت اسلامی را غرامت و خسارت می دانستند و منتظر بودند که برای مسلمانان اتفاقات ناگوار رخ دهد. این افراد اسلام آورده بودند؛ اما ایمان در دل های آن‌ها وارد نشده بود و کینه و نفاق داشتند.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه این افراد از محیط مرکزی اسلام یعنی مدینه و معارف الهی، کفر و نفاق آن‌ها نسبت به اسلام و رهبری از کفر و نفاق شهر نشینان بیشتر بود.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه (س) گفت: در عصر ما نیز نسبت به نماز کاهلی و سستی دارند و نسبت به پرداخت حقوق شرعی و مالی فرار می کنند و باید مراقب باشند مبادا مشمول آیات قرآن شوند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha