سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ |۳۰ محرم ۱۴۴۶ | Aug 6, 2024
معضلات بیکاری

حوزه/ امام جمعه نورآباد ممسنی گفت: اگر با همت مسئولان، کنکاش در شهر لیدوما آغاز شود در مدت کوتاهی نتایج چشمگیری خواهد داشت، چراکه این کار سرمایه گذاری خیلی کلان نمی‌خواهد و با گروهی کارشناسی و سرمایه گذاری اندکی منفعت بسیار زیادی برای کشور به دست خواهد آمد.

حجت‌الاسلام حسین شاکری‌فر امام جمعه شهرستان نورآباد ممسنی در گفتگو با خبرنگار حوزه در استان، پیرامون پروژه لیدوما و مطالبه از میراث فرهنگی اظهار داشت: نورآباد از شهرستان‌های محروم کشور با خیل عظیم جوانان تحصیل کرده بیکار است و اشتغال در این شهرستان از میانگین کشوری خیلی پایین‌تر است.

وی با بیان اینکه تمام دفاتر ائمه جمعه در سراسر کشور مراجعه کنندگان بیکار دارند، ولی ما مراجعه کرده تحصیل کرده داریم و هیچ زمینه اشتغالی در شهرستان وجود ندارد، افزود: نورآباد از معدود شهرستان‌های قدیمی کشور است که در دوران طاغوت شهرستان بوده و نماینده در مجلس داشته است. با این حال هیچ کارخانه‌ای در این شهرستان وجود نداشته و حتی صنعت، معدن و تجارتی ندارد.

حجت الاسلام شاکری‌فر گفت: نورآباد آب و هوای نسبتاً خوبی دارد، و زمین‌های حاصلخیز خیلی خوب و نیز نیروی انسانی تحصیل کرده، به نحوی که میزان تحصیلات تکمیلی در این شهرستان چند رتبه بالاتر از میانگین کشوری است. تحصیلات در نورآباد به شدت رقابتی و پدیده کنکور محسوب می‌شود.

امام جمعه نورآباد ممسنی افزود: این شهرستان دارای آب فراوان و زمستان پربارش است، به نحوی که بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیمتر بارش سالانه دارد که جزء پربارش‌ترین نقاط کشوری است. از سوی دیگر نورآباد در یک مسیر جاده‌ای قرار دارد و شاه‌راهی برای اتصال استان‌های مختلف کشور به عتبات عالیات است. تقریبا تمام زوار حضرت اباعبدالله الحسین (ع) که از استان‌های یزد، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، اهالی خراسان و حتی کشورهای افغانستان، پاکستان و بنگلادش و استان سین کیانگ چین برای عزیمت به کربلای معلی از دیار ما می‌گذرند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان اشتغال در نورآباد بیان کرد: مشخص نیست به چه دلایلی اوضاع کار و اشتغال در این شهرستان تا این حد خراب است.

حجت الاسلام شاکری‌فر افزود: یکی از زمینه‌هایی که می‌تواند در نورآباد اشتغال خوب ایجاد کند صنعت توریسم است. در نورآباد مناطق گردشگری و امامزادگان زیادی وجود دارند که امکان گردشگری معنوی و مذهبی ایجاد کنند. مخصوصاً در زمینه باستانی شهر تاریخی «لیدوما» در نورآباد وجود دارد که در اوایل دهه ۸۰ دانشمندان و محققانی برجسته از ایران و دانشگاه سیدنی استرالیا اینجا آمدند و پس از کنکاش آثار مهمی پیدا کردند. ولی بنا به دلایلی که بررسی‌ها نشان می‌دهد اقتصادی بوده این موضوع ۱۵ سال به حال خود رها شده است.

امام جمعه نورآباد ممسنی با بیان اینکه در ایام بهمن، اسفند و فروردین و عید نوروز شهرستان نورآباد شمال در جنوب است، گفت: در سال‌های گذشته گردشگران داخلی و خارجی برای لذت بردن از طبیعت بسیار سرسبز و مناظر دیدنی و خوش هوا و همچنین آثار تاریخی لیدوما به این منطقه می‌آمدند.

وی اظهار کرد: مشخص شده که شهر لیدوما مربوط به ۵۵۰ سال قبل از میلاد مسیح بوده است، ولی آثاری که پیدا شده برخی نشان از ۵۰۰۰ سال قدمت دارد. متاسفانه با تعطیل شدن کنکاش و توقف روندی که به خوبی پیش می‌رفت باعث شده نه تنها شهرستان نورآباد از گردشگران و توریست‌ها محروم شود بلکه استان و کشور از ظرفیت ارزآوری بی‌بهره شوند.

حجت الاسلام شاکری‌فر ادامه داد: اگر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و دیگر نهادها و مجموعه‌هایی که احساس مسئولیت در قبال این مسائل دارند، همت کنند اشتغال زایی خوبی در نورآباد به وجود خواهد آمد و بخشی از این معضل که جمعیت فراوان تحصیل‌کنندگان را رنج می‌دهد حل خواهد شد.

امام جمعه نورآباد ممسنی در پایان گفت: اگر با همت مسئولین کنکاش در شهر لیدوما آغاز شود در مدت کوتاهی نتایج چشمگیری خواهد داشت. این کار سرمایه گذاری خیلی کلان نمی‌خواهد و با گروهی کارشناسی و سرمایه گذاری اندکی منفعت بسیار زیادی برای کشور به دست خواهد آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha